W listopadzie uruchomiliśmy nowy system bankowości internetowej i mobilnej Moje ING. Już w pierwszej połowie roku udostępnimy nową aplikację mobilną – pełne narzędzie, które zapewni dostęp do wszystkich funkcji jakie dotąd dawała tylko bankowość elektroniczna w wersji na przeglądarki. Zdradzamy, krok po kroku, jak wspólnie z użytkownikami pracowaliśmy nad wyglądem ekranu aplikacji.
Już ponad pół miliona osób skorzystało z nowego systemu Moje ING. Wkrótce damy klientom dostęp do naszego nowego systemu w formie aplikacji mobilnej. Na każdym etapie jej tworzenia pytamy użytkowników o ich uwagi i opinie. Naszym celem jest zbudowanie prostego i intuicyjnego produktu, który pozwoli im w każdym miejscu i o każdej porze na wygodny dostęp do pieniędzy, wykonywanie szybkich transakcji, możliwość kontrolowania swoich finansów oraz łatwy dostęp do płatności mobilnych.
- Klienci z roku na rok mają większe oczekiwania wobec aplikacji banków. Chcą wykonywać więcej operacji z poziomu swojego smartfona, który mają zawsze pod ręką. Nowa aplikacja mobilna to rozwinięcie naszej bankowości internetowej, Moje ING, systemu, który został przygotowany zgodnie z technologią Responsive Web Design (dzięki jej wykorzystaniu, klient na każdym urządzeniu - komputerze, smartfonie czy tablecie - zobaczy ten sam system i wykona te same czynności równie łatwo. Nasza dotychczasowa aplikacja ING BankMobile, którą rozwijamy od 2012 roku ma bardzo dobre oceny i osiągnęła ponad milion pobrań. Chcemy jednak zaproponować klientom jeszcze lepsze rozwiązanie, spójne z systemem Moje ING – mówi Szymon Mitoraj, Dyrektor Departamentu Bankowości Internetowej i Mobilnej w ING Banku Śląskim.
Serce aplikacji – ekran startowy
Rozpoczynając prace nad nową aplikacją, przyjęliśmy, że jej ekran początkowy musi być przejrzysty i zapewnić szybki wgląd do najważniejszych informacji. Są sytuacje, w których potrzebujemy szybkiej wiedzy na temat naszych finansów i niekoniecznie chcemy logować się do banku. Stojąc w kolejce w sklepie wystarczy więc szybki rzut okiem na ekran startowy aplikacji, by widzieć ile pieniędzy zostało na koncie i czy wystarczy na zakupy. Klient sam wybierze, czy przed zalogowaniem chce widzieć dostępne środki kwotowo czy procentowo. - Założyliśmy, że część zadań i drobnych finansowych operacji, wcale nie musi wymagać użycia kodu PIN. Tę decyzję pozostawiamy użytkownikowi, który sam wybierze, które opcje zobaczy na swoim ekranie startowym przed zalogowaniem – mówi Szymon Mitoraj. Wśród dostępnych opcji znajdą się np. szybkie przelewy między własnymi rachunkami, zapłata za bilet lub parking czy wygenerowanie kodu BLIK. Bez konieczności logowania udostępnimy także w aplikacji możliwość szybkiego skontaktowania się z bankiem i znalezienia bankomatu czy oddziału.
Jak wyglądała droga projektowania ekranu startowego aplikacji i co udało się nam osiągnąć?
Pierwsza wersja aplikacji
Pierwsza koncepcja zakładała stworzenie przejrzystego ekranu startowego, który przed zalogowaniem da łatwy dostęp do czterech wybranych funkcji, przykładowo do: płatności BLIK, paragonów, przelewów własnych czy doładowania telefonu. Przycisk logowania ukryliśmy pod symbolem kłódki w prawym górnym rogu ekranu. Udostępniliśmy też dwa dodatkowe ekrany do przesuwania (swipe’owania), na lewo od ekranu głównego - z mapami, a na prawo - z komunikacją banku. W badaniach zapytaliśmy klientów, co sądzą o naszych propozycjach. Wysoko ocenili ekran startowy, ale nie do końca intuicyjne było dla nich miejsce logowania do aplikacji. Kłódkę traktowali jako informację o bezpieczeństwie połączenia lub miejscu wylogowania. Rekomendowali lepsze oznaczenie miejsca logowania w aplikacji. Badani najczęściej szukali na ekranie startowym możliwości wykonania szybkiego przelewu, funkcji BLIK, dodawania paragonów oraz ustawień. Szukali też informacji o najbliższych bankomatach. Dlatego zdecydowaliśmy się na…
Ekran startowy - podejście drugie
Analiza opinii badanych doprowadziła nas do zmiany podejścia do ekranu startowego aplikacji. Zachowując przejrzystą formę graficzną, wprowadziliśmy dodatkowe, łatwo dostępne funkcje dookoła bąbla głównego. Zwiększyliśmy też widoczność przycisku logowania do systemu bankowego i dodaliśmy napis „Zaloguj”.
Po przygotowaniu nowych makiet ponownie poprosiliśmy naszych badanych o opinię. Pozytywna ocena przejrzystości ekranu i intuicyjnej nawigacji nie pozostawiała wątpliwości. Użytkownicy zwrócili jednak uwagę na ryzyko wykonania przypadkowego przelewu za pomocą przycisku szybki przelew, więc rozpoczęliśmy prace nad kolejną propozycją widoku startowego aplikacji.
Trzecia wersja ekranu
Równocześnie przedstawiliśmy użytkownikom alternatywną wersję ekranu startowego. Pozostawiliśmy szybką informację o stanie konta w formie dużego koła. Dostęp do dodatkowych informacji o kontach lub do wybranych akcji możliwy był po przeciągnięciu bąbla. Cztery dodatkowe funkcje pojawiały się po rozwinięciu przycisku „Akcje”. Dzięki tym zabiegom udało się osiągnąć przejrzysty ekran. Pozostawiliśmy też przycisk do logowania w prawym dolnym rogu. Niewygodne, z punktu widzenia użytkownika, było jednak szukanie dodatkowych możliwości ukrytych pod przyciskiem „Akcje”. Woleli widzieć wszystkie opcje na jednym ekranie. Konieczność swipe’owania również nie spotkała się z pozytywną opinią i nie była wystarczająco intuicyjna. Poszczególne etapy prac pozwoliły jednak zebrać wystarczającą liczbę opinii i podpowiedzi klientów, oraz ich oczekiwań dotyczących ekranu startowego.
Wersja ostateczna – wynik opinii użytkowników
Od początku projektu prowadzimy badania użyteczności systemu. Na podstawie opinii zbieranych od naszych klientów, na każdym etapie pracy nad ekranem startowym aplikacji, projektowane były rozwiązania, które mają jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby użytkowników. Na podstawie badań zaprojektowaliśmy ekran startowy, który w sposób intuicyjny i przejrzysty przedstawia najważniejsze funkcje i informuje o stanie konta. – mówi Tomasz Opalski, odpowiedzialny za badania w projekcie Moje ING. Nie tracąc na intuicyjności i atrakcyjności ekranu, ekran startowy zawiera najważniejsze funkcje bankowości oraz informacje, które umożliwią szybki kontakt z bankiem i znalezienie najbliższych bankomatów i oddziałów.
Nowa aplikacja zostanie udostępniona klientom już w pierwszej połowie roku w wersji na systemy operacyjne: Android, iOS oraz Windows 10 Mobile. Dotychczasowa aplikacja bankowa pozostanie nadal dostępna.
A wam, jak się podoba nowy ekran startowy? Prace nad naszą nową aplikacją wciąż trwają i z czasem będziemy dodawać kolejne funkcje. Tym bardziej jesteśmy bardzo ciekawi waszych opinii. Zachęcamy do komentowania i podzielenia się pierwszymi wrażeniami.
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.