Bankowość internetowa

Odpowiedz

Re: Wyłączenie widoczności danych osobowych po wykonaniu przelewu

Przesłaliśmy w tej sprawie pytanie, jak tylko dostaniemy odpowiedź, to umieścimy ją w tym wątku.



-----------------
Moja odpowiedź Ci pomogła? Zaakceptuj ją jako rozwiązanie.
Jeśli chcesz szybciej uzyskać odpowiedź, zachęcamy Cię do kontaktu na czacie w Moim ING lub skorzystania z Wirtualnego Asystenta.
Odpowiedz
0 Lajków
ElżbietaG
Moderator
Moderator icon
110
17
14-12-2020
Wiadomość 11 z 14 (1 885 wyświetleń)

Re: Wyłączenie widoczności danych osobowych po wykonaniu przelewu

@Szkot Wszystkie informacje w sprawie danych przekazaliśmy we wcześniejszej korespondencji. Dziękujemy bardzo za wszystkie przekazane informacje w tej sprawie. Z naszej strony dokonamy analizy kwestii minimalizacji danych prezentowanych na przelewach.



-----------------
Moja odpowiedź Ci pomogła? Zaakceptuj ją jako rozwiązanie.
Jeśli chcesz szybciej uzyskać odpowiedź, zachęcamy Cię do kontaktu na czacie w Moim ING lub skorzystania z Wirtualnego Asystenta.
Odpowiedz
0 Lajków
MateuszF
Moderator
Moderator icon
591
127
12-04-2017
Wiadomość 12 z 14 (1 676 wyświetleń)

Re.: Wyłączenie widoczności danych osobowych po wykonaniu przelewu


@elektryczna:

Witam, czy jest możliwość wyłączenia widoczności danych osobowych, które widać po wykonaniu do kogoś przelewu? Chodzi mi konkretnie o dane jak adres. Zauważyłam, że jak mi przychodzi przelew od osoby z innego banku to jest widoczne tylko imię i nazwisko, bez adresu, natomiast jak ja wykonuję do kogoś przelew to widać wszystkie moje dane. Jest możliwe wyłączenie ich, żeby też się pokazywało tylko moje imię i nazwisko?


Nigdy wcześniej nie zwracałem na to uwagi. Ale spojrzałem na inne przelewy przychodzące od znajomych w historii  i z kont mBank oraz PKO BP również widzę moich znajomych pełne dane. Więc chyba nie tylko tak w ING jest.

Odpowiedz
0 Lajków
viggen
Główny rachmistrz II
Główny rachmistrz II icon
348
50
03-02-2016
Wiadomość 13 z 14 (651 wyświetleń)

Re: Wyłączenie widoczności danych osobowych po wykonaniu przelewu

Przyglądam się już od pewnego czasu toczącej się tu dyskusji. Toczyłem ją w tym temacie z innym bankiem która zakończona została decyzją w sprawie indywidualnej DS.523.3010.2021 Prezesa UODO z dnia 25.05.2022 r. która:

"udziela [..nazwa banku..] upomnienia za naruszenie art. 6 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, Dz. Urz.UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 4.03.2021, str. 35), polegające na udostępnieniu danych osobowych [.. poszkodowany..] innych niż nazwisko/nazwę płatnika podczas transferu środków pieniężnych (w przypadku gdy wszyscy dostawcy usług płatniczych uczestniczący w łańcuchu płatności mieli siedzibę w UE), których kwota nie przekraczała 1000 EUR i które nie wydawały się być powiązane z innymi transferami środków pieniężnych, które łącznie z przedmiotowym transferem opiewały na kwotę przekraczającą 1 000 EUR, bez podstawy prawnej, w zakresie jego adresu zamieszkania."

Bank nie odwołał się od tej decyzji więc jest ona prawomocna i jest świadomy, że każda wysyłka adresu bez zgody nadawcy jest naruszeniem RODO.

Argument dotyczący treści dowodu może być podstawą do przetwarzania danych osobowych, ale nie ma zastosowania do celu transferu środków pieniężnych, ponieważ dowód księgowy nie towarzyszy transferowi środków płatniczych, a jedynie dokumentuje go w banku nadawcy. Może ING posiada jakąś inną podstawę prawną?

Banki najczęściej jako podstawę przetwarzania adresu nadawcy przy wysyłce przelewów wskazują art 4 Rozporządzenie UE (UE) 2015/847. A zapominają o art 5 tego samego rozporządzenia (ograniczający wymóg zakresu danych jeśli transfer dotyczy transakcji do 1000 Eur na terenie EOG), zasadzie minimalizacji danych RODO, które ma prymat nad tym rozporządzeniem oraz art 15 tego rozporządzenia ograniczającym korzystanie z informacji pozyskanej zgodnie z tym rozporządzeniem wyłącznie do celów ALM. Odbiorca przelewu najczęściej nie bierze udziału w procesie AML i niekoniecznie nadawca chciałby żeby odbiorca znał jego adres - patrz casus wysyłających przelewy groszowe na rachunek Partii Prawo i Sprawiedliwość.

Zainteresowanych spojrzeniem na temat w szerszym aspekcie zachęcam do wyszukania na Linked In moich publikacji na temat "cywilizowania przelewu weryfikacyjnego". Niestety z powodów regulaminu portalu nie jestem w stanie udostępnić linku do tych publikacji, ale łatwo je odnaleźć wpisując w wyszukiwarce internetowej hasło "cywilizowanie przelewu weryfikacyjnego LN".

PS. Specyfikacja systemu SEPA dotyczącego transferu środków płatniczych w euro na terenie EOG nie ma w specyfikacji adresu nadawcy, i system jest zgodny z RODO w przeciwieństwie do naszego krajowego Elixiru. A samo imię i nazwisko bez adresu to nie są dane osobowe z powodu niejednoznaczności.

 

Odpowiedz
0 Lajków
JanuszK
Nowy w branży II
Nowy w branży II icon
1
0
13-10-2024
Wiadomość 14 z 14 (606 wyświetleń)
Ostatnie wpisy na forum
Re.: Awaria wpłatomatu

Nie mamy tutaj wglądu do systemu bankowego. Proszę, skontaktuj się z nami na czacie w Moim ING lub telefonicznie z infolinią pod numerem 32 357 00 69, tylko w ten sposób możemy przyjąć reklamację.

18-12-2024
Re.: Awaria wpłatomatu

w dniu 18.12 robilem wpłate pieniedzy ok 19.10 nr wplatomatu R N E T S F 11 , kwota 900 zl , nie została zaksiegowana a bankomat przestał działać co jest z moimi środkami ?

18-12-2024
Re.: Dramatycznie długi czas oczekiwania na decyzję ws. kredytu hipotecznego

Ile czasu trwał etap operatu robiony przez ING?

18-12-2024
Najbardziej pomocni użytkownicy