01-12-2017 20:07
Informacje od Banku dostajesz w systemie bankowości internetowej, obecnie Moje ING.
Sam tego kiedyś doświadczyłem, z tym, że miałem już nowy dowód, a nie zrobiłem aktualizacji w systemie.
Swoją drogą należy docenić fakt, że jest możliwość jego zmiany online a nie biegania do Banku.
Nie wszędzie się to zdarza.
Reklam nie czytam, ale nauczyłem się przeglądać folder "spam" bo filtry w tym względzie również bywają zawodne. Nie różnią się pod tym względem od innych systemów informatycznych.
Pozdrawiam "kolego".
11-12-2017 17:07
15-12-2017 21:22
IwonaP pisze:Jesteśmy obowiązani do stosowania wobec naszych klientów środków bezpieczeństwa finansowego polegającego na identyfikacji i weryfikacji jego tożsamości - między innymi przez ustalenie i zapisanie cech dokumentu stwierdzającego Twoją tożsamość. Identyfikacja osoby składającej dyspozycję możliwa jest wyłącznie w oparciu o ważny dokument. Takie zasady wynikają z ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DZ.U. z 2010 r Nr 46 poz. 276 z późń. zm.) .
Dodatkowo zawsze na kilka tygodni przed upływem daty ważności dokumentu, informujemy o tym użytkownika przez zalogowaniem się do bankowości internetowej.
Teraz tylko jeśli dodatkowo masz ważny paszport, możesz go wprowadzić do naszego systemu i normalnie korzystać z bankowości. Jeśli nie, to dopiero po wyrobieniu nowego dowodu osobistego.
" Identyfikacja osoby składającej dyspozycję możliwa jest wyłącznie w oparciu o ważny dokument. " - to dlaczego nie jest to wymagane przy każdym logowaniu, a jedynie po wygaśnięciu daty ważności? Podczas każdego logowania klient uzywa jedynie loginu i hasla, wiec nie identyfikujecie tej osoby w oparciu o jakikolwiek dokument. takie podejscie nie zabezpiecza przed żadnym praniem pieniędzy, nie ma z nim kompletnie związku - proszę podać jeden przykład, który by zobrazował sytuację prania pieniędzy gdy dowód osobisty traci ważność.
"Dodatkowo zawsze na kilka tygodni przed upływem daty ważności dokumentu, informujemy o tym użytkownika przez zalogowaniem się do bankowości internetowej." - rzekoma informacja o niczym nie świadczy - szczerze - nawet jej nie zauważyłem. Ten sam dowód osobisty wykorzystuję w 3 innych bankach i nie ma tam żadnego problemu z zalogowaniem się i dostępem do swoich pieniędzy. Wygląda na to, że ing chce być bardziej święte od Papieża.
"Takie zasady wynikają z ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DZ.U. z 2010 r Nr 46 poz. 276 z późń. zm.) ." - o którym konkretnie paragrafie/pkt mowa? Bo ja nie odnajduję żadnego, który precyzuje taki wymóg. Jest kilka ogólnych określających "należyte zachowanie", nie ma słowa o tym że ma to być dowód osobisty a do tego z ważną datą - są zapisy np takie jak te:
NIE MA SŁOWA O NIEWAŻNYM DOWODZIE OSOBISTYM. Jest natomiast taki zapis:
W przypadku gdy klient nie jest obecny, dla celów identyfikacji instytucje obowiązane stosują, w celu zmniejszenia ryzyka, co najmniej jeden z następujących środków: 1) ustalenie tożsamości klienta na podstawie dodatkowych dokumentów lub informacji;
co w prosty sposób pozwala użyć np prawa jazdy.
15-12-2017 21:23
IwonaP pisze:Jesteśmy obowiązani do stosowania wobec naszych klientów środków bezpieczeństwa finansowego polegającego na identyfikacji i weryfikacji jego tożsamości - między innymi przez ustalenie i zapisanie cech dokumentu stwierdzającego Twoją tożsamość. Identyfikacja osoby składającej dyspozycję możliwa jest wyłącznie w oparciu o ważny dokument. Takie zasady wynikają z ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DZ.U. z 2010 r Nr 46 poz. 276 z późń. zm.) .
Dodatkowo zawsze na kilka tygodni przed upływem daty ważności dokumentu, informujemy o tym użytkownika przez zalogowaniem się do bankowości internetowej.
Teraz tylko jeśli dodatkowo masz ważny paszport, możesz go wprowadzić do naszego systemu i normalnie korzystać z bankowości. Jeśli nie, to dopiero po wyrobieniu nowego dowodu osobistego.
" Identyfikacja osoby składającej dyspozycję możliwa jest wyłącznie w oparciu o ważny dokument. " - to dlaczego nie jest to wymagane przy każdym logowaniu, a jedynie po wygaśnięciu daty ważności? Podczas każdego logowania klient uzywa jedynie loginu i hasla, wiec nie identyfikujecie tej osoby w oparciu o jakikolwiek dokument. takie podejscie nie zabezpiecza przed żadnym praniem pieniędzy, nie ma z nim kompletnie związku - proszę podać jeden przykład, który by zobrazował sytuację prania pieniędzy gdy dowód osobisty traci ważność.
"Dodatkowo zawsze na kilka tygodni przed upływem daty ważności dokumentu, informujemy o tym użytkownika przez zalogowaniem się do bankowości internetowej." - rzekoma informacja o niczym nie świadczy - szczerze - nawet jej nie zauważyłem. Ten sam dowód osobisty wykorzystuję w 3 innych bankach i nie ma tam żadnego problemu z zalogowaniem się i dostępem do swoich pieniędzy. Wygląda na to, że ing chce być bardziej święte od Papieża.
"Takie zasady wynikają z ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DZ.U. z 2010 r Nr 46 poz. 276 z późń. zm.) ." - o którym konkretnie paragrafie/pkt mowa? Bo ja nie odnajduję żadnego, który precyzuje taki wymóg. Jest kilka ogólnych określających "należyte zachowanie", nie ma słowa o tym że ma to być dowód osobisty a do tego z ważną datą - są zapisy np takie jak te:
NIE MA SŁOWA O NIEWAŻNYM DOWODZIE OSOBISTYM. Jest natomiast taki zapis:
W przypadku gdy klient nie jest obecny, dla celów identyfikacji instytucje obowiązane stosują, w celu zmniejszenia ryzyka, co najmniej jeden z następujących środków: 1) ustalenie tożsamości klienta na podstawie dodatkowych dokumentów lub informacji;
co w prosty sposób pozwala użyć np prawa jazdy.
15-12-2017 21:31
chodzi o to, że w sytuacji kiedy dowód traci ważność i nie ma się nowego (a tak najczęściej jest kiedy się o tym zapomni) - KLIEN NIE MA FAKTYCZNEGO DOSTĘPU DO SWOICH ŚRODKÓW.
MÓJ CASUS:
- Wygasa dowód (piątek, 15 grudnia). Próba logowania ok 21:00
- kilkadziesiąt tysięcy umieszczone na lokacie, na bieżącym jakieś grosze
- konto na działalność gospodarczą
- karta debetowa do konta
- podatki płatne do 20 grudnia
i teraz:
- nie mam nowego dowodu i z pewnością mieć nie będę do 20/12
- nie mogę się zalogować do bankowości online
- w banku stacjonarnym ing identyfikują mnie na podstawie dowodu. ten który stracił ważność temu nie pomoże (tak zeznała funkcjonariuszka banku przez telefon), więc w ten sposób przelewu nie zlecę
- z karty płatniczej nic nie wypłacę, bo jest do ROR, a pieniądze leżą na lokacie
i teraz niech mi drogie ING powie jak mam zapłacić podatek zgodnie z ustawą? Pieniądze mam (teoretycznie, bo w ING więc - ku przestrodze - niedostępne).
I drugi temat: dlaczego z Citibank, Alior, BOŚ nie mam absolutnie problemów z nieważnym dowodem??? Ich obowiązuje inna ustawa AML czy przypadkiem ta sama???
18-12-2017 12:22
Do samodzielnego wykonania transakcji w systemie bankowym należy, zgodnie z przyjętymi regulacjami w naszym banku, posiadać ważny dokument tożsamości. Jest on niezbędny do realizacji transakcji i zapisania jego cech. Cechami dokumentu są: seria, numer oraz data ważności. Dotyczy to poniższego zapisu:
"w przypadku osób fizycznych i ich przedstawicieli – ustalenie i zapisanie cech dokumentu stwierdzającego na podstawie odrębnych przepisów tożsamość osoby, a także imienia, nazwiska, obywatelstwa oraz adresu osoby dokonującej transakcji, a ponadto numeru PESEL lub daty urodzenia w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, lub numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość cudzoziemca, lub kodu kraju w przypadku przedstawienia paszportu;"
Do stwierdzenia tożsamości, zgodnie z polskim prawem, dopuszczone są dokumenty:
Zgodnie z decyzją GIODO z 3.8.2004 r., (Nr GI-DEC-DS-157/04) za dokumenty tożsamości nie uznaje się takich dokumentów jak prawo jazdy, legitymacje służbowe, świadectwa kwalifikacji, legitymacje ubezpieczeniowe, legitymacje uprawniające do świadczeń z ubezpieczenia społecznego, legitymacje szkolne czy studenckie.
Wspomniana blokada zleceń nie dotyczy realizacji transakcji kartą płatniczą. Karta została wydana w trakcie posiadania ważnego dokumentu i to jej cechy zapisujemy przy realizowanej transakcji. Nie blokujemy też dostępu do bankowości elektronicznej tylko do części jej funkcji, między innymi przelewów.
W takim przypadku, na zasadzie odstępstwa, w oddziale banku możemy zrealizować przelew pomiędzy rachunkami (w celu użycia karty) lub też wypłacić gotówkę (w oddziałach kasowych). Wymaga to zgody dyrektora/kierownika danego oddziału. Do oddziału możesz zabrać nieważny dokument tożsamości plus zaświadczenie o złożonym wniosku o nowy dokument. Dodatkowym poświadczeniem może tu być okazanie uprawnień tj. prawa jazdy.
18-12-2017 16:06
Panie MarcinieB,
Ciekawy wpis, ale diabeł tkwi w szczegółach. Otóż dlaczego ING przetwarza taką daną jak termin ważności DO, skoro według mnie nie ma tego w rejestrze?
Proszę uprzejmie sprawdzić: "Zakres danych przetwarzanych w zbiorze"
https://www.ingbank.pl/_fileserver/item/1119336
Złożyłem w tej kwestii reklamację i jak na razie ING milczy.
A sprawa będzie ciekawa, bo jeżeli się potwierdzi, że tej informacji w rejestrze nie ma (w sensie w zakresie), to nie można jej przetwarzać, a jednak jak widać jest przetwarzana. Czyli jak to tak? Niecierpliwie czekam na Państwa odpowiedź.
20-12-2017 09:55
W przywołanym wykazie danych, który wskazuje „zakres przetwarzanych danych” są dane które wymagają zgłoszenia, ale również takie, które zgłoszenia nie wymagają.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.), za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne (art. 6 ust. 2 ustawy).
Stosownie do ust. 3 powołanego przepisu, informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu i działań.
W związku z powyższym data ważności nie jest daną, która w jednoznaczny sposób identyfikuje daną osobą fizyczną, jak również z pozostałymi innymi cechami wpłynie na jej identyfikację. Seria i numer dowodu identyfikują jednoznacznie osobę fizyczną, zatem podlega to zgłoszeniu.
Niemniej jednak dokonamy zmiany w przedstawionym wykazie i uwzględnimy tę informację w zbiorze danych przetwarzanych.
Dodatkowo, każdy klient zobowiązał się do zapoznania i przestrzegania regulaminów obowiązujących w banku. W tym przypadku obowiązuje
Regulamin świadczenia przez ING Bank Śląski S.A. usług w ramach prowadzenia rachunków oszczędnościow....
w paragrafie 29 punkcie 1 podpunkt 5 i 6 brzmiącymi następująco:
5) przedłożenia dokumentu sfałszowanego, nieważnego lub zastrzeżonego przez osobę składającą zlecenie w placówce Banku;
6) braku przedłożenia lub braku aktualizacji w Banku dokumentu tożsamości przez osobę składającą zlecenie.
21-12-2017 12:50
Witam,
Z pewnością dokonają Państwo zmiany, bowiem obecna sytuacja jest ujmijmy to wątpliwa. W szczególności, że otrzymałem zakres moich danych jakie bank przetwarza i gdyby było tak jak Pan pisze to istniałaby zgodność pomiędzy zakresem zgłoszonym, przetwarzanym teoretycznie i w rzeczywistości. A jak wskazują dowody takiej zgodności nie ma.
Ustawę znam. Tylko nie odnosi się Pan do tego, że bank przetwarza dane nie znajdujące się w zakresie. Bez znaczenia, czy podlegają one zgłoszeniu, bo i tak przecież macie ABI. W zakresie jest np. status dewizowy, to przecież nie jest dana osobowa.
Gdyby to było takie proste jak Pan napisał bank odpowiedziałby na reklamację w terminie, a dostałem jedynie informację, że termin rozpatrzenia ulega wydłużeniu, ze względu na coś tam coś tam.... Słabo.
16-01-2018 08:29
ING Bank Śląski jako jedyny wprowadził dla klientów restrykcję w postaci blokady operacji na koncie gdy ich dowód osobisty utraci ważność. To nie jest dobra wiadomość dla ludzi którzy przykładowo przebywają za granica lub są obłożnie chorzy lub zwyczajnie się zagapili i nie wyrobili na czas nowego dowodu bo tracą w jednej chwili dostęp do swoich pieniędzy. Inne banki nie mają z tym problemu i obsługują klientów bez problemu a ich konta działają jak zawsze bo te inne banki dbają o klienta. Tylko Bank Śląski zasłania się przepisami i interpretuje po swojemu ustawę by utrudnić życie klientom. Dogi Banku a co jeśli ktoś jest obłożnie chory i ma pieniądze w Waszym Banku i nagle ich potrzebuje ? A co jeśli ktoś jest za granicą i potrzebuje zrobić przelew na bilet lotniczy aby przyjechać do Polski i wyrobić nowy Dowód osobisty ? A w końcu co jeśli ktoś złożył wniosek o dowód w terminie tylko opóźnia się nie z jego winy wydanie nowego dowodu a prowadzi w Waszym banku konto Firmowe i nie może zrobić przelewu ? Odpowiedź jest chyba jedna. Aby w przyszłości nie być zaskoczonym takimi restrykcjami należy zmienić bank na taki ,który jest przyjazny klientowi i nie blokuje pieniędzy z powodów wiadomych tylko ING. Wszystkie inne banki nawet te państwowe rozumieją klientów w takiej sytuacji i nie rzucają kłód pod nogi.
Przez Społeczność nie możemy dodać informacji do zgłoszonej reklamacji. Proszę, skontaktuj się z nami na czacie po zalogowaniu w Moim ING. Tam przekażemy tę dodatkową informację do Twojej reklamacji,
... 07-10-2024Czy dałoby się dodać dodatkowy filtr w sekcji "ukryj", który ukrywałby przelewy wewnętrzne podczas wyświetlania historii operacji na koncie?
07-10-2024Użytkownik | Liczba Lajków |
---|---|
23 | |
12 | |
8 | |
8 | |
6 |