620 skuterów na ulicach 8 największych polskich miastach i 300 hulajnóg w Katowicach, Warszawie i Trójmieście – to wynik współpracy ING Banku Śląskiego z blinkee.city – polskim start-upem, który razem z nami wprowadza w życie ideę Smart Cities. Sprawdź gdzie znajdziesz elektryczne pojazdy od ING i blinkee.city.
Smart Cities w Polsce?
Dzięki naszej współpracy z Tauronem w Katowicach i innogy w Warszawie, na ulice tylko tych dwóch miast wyjechało już łącznie ponad 500 samochodów elektrycznych dostępnych w carsharingu, powstało też prawie 50 stacji ładowania. To nasz realny wkład w troskę o #mojepowietrze.
Współdzielenie hulajnóg i skuterów to następny etap do wdrażania idei Smart Cities – miast, które wykorzystują nowoczesne technologie, aby poprawić jakość powietrza i życia mieszkańców.
- W ING wspieramy projekty związane z ochroną środowiska. Wierzymy, że dzięki temu realnie pomagamy naszym klientom w transformacji energetycznej. Chcemy skupić się na rozwijaniu usługi w dużych aglomeracjach, gdzie smog oraz problemy komunikacyjne mają największy wymiar. Naszym zdaniem współdzielenie to właściwa droga do upowszechnienia takich nowoczesnych rozwiązań i budowy smart cities – mówi Joanna Erdman, Wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego.
W rankingu „The 2017 Smart Cities Index” opracowanym przez EasyPark Group, żadne polskie miasto nie znalazło się w pierwszej setce najbardziej inteligentnych miast świata. Dlatego wspieranie tego obszaru jest szczególnie ważne.
- Połączył nas wspólny cel - ułatwienie życia mieszkańcom wielkich aglomeracji. Dajemy możliwość szybkiego i ekologicznego przejazdu przez zatłoczone miasto. Współpraca z bankiem, któremu bliskie są ekologiczne wartości jest dla blinkee.city wielkim wsparciem – dodaje Paweł Maliszewski, współzałożyciel blinkee.city
Dlaczego sharing ma sens?
Ochrona środowiska naturalnego i zrównoważony rozwój to ważny element długoterminowej strategii naszego banku. Bardzo dobrze wpisuje się w to elektromobilność i szeroko pojęty sharing pojazdów. Współdzielenie samochodów i skuterów minimalizuje wysokie koszty utrzymywania własnego samochodu czy skutera. Nie trzeba wykupywać ubezpieczenia OC i AC, które, szczególnie przy pierwszym własnym aucie i braku zniżek, są bardzo kosztowne. Nie trzeba martwić się o bieżące koszty utrzymania i serwisowania. Wymiana oleju, klocków, akumulatora to także regularnie obciążenia finansowe, o których można zapomnieć korzystając z sharingu. Poza tym pojazdy, których używamy, szybko tracą na wartości. Standardowo przyjmuje się, że wciągu pierwszych trzech lat 15-20% rocznie, a kolejnych latach 12-15%. Oznacza to, że w skrajnych przypadkach po 4 latach od zakupu pojazd może być warty tylko 35% ceny zakupu! Na współdzieleniu zyskuje nie tylko nasza kieszeń, ale także my zyskujemy czas. Takimi środkami transportu można jeździć po bus pasach. Można też za darmo parkować w centrum miasta.
Współdzielenie się opłaca
W przypadku sharingu hulajnóg i skuterów ich ogromnym atutem jest możliwość zaparkowania nimi w praktycznie w każdym miejscu, bez czasochłonnego szukania miejsca parkingowego. A przyszłością sharingu jest nie tylko współdzielenie pojazdów, ale też samych przejazdów nimi – gdy kilka osób (w przypadku auta) lub dwie (w przypadku skutera) jedzie nim w tym samym czasie, koszty podróży są znacznie niższe.
Oprócz wygody i dostępności oraz preferencyjnego traktowania tych pojazdów w ruchu miejskim, współdzielenie transportu ogranicza zanieczyszczenie środowiska. Spaliny odpowiadają za 20% emisji dwutlenku węgla, a ich wysokie nagromadzenie w miastach jest szczególnie groźne dla zdrowia. Tym bardziej, że Polska jest w czołówce w rankingach najbardziej zanieczyszczonych państw w Europie. Według WHO 72% polskich miast przekracza wyznaczone na 2020 rok normy zanieczyszczenia powietrza, a z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie, 36 jest w Polsce.
Współdzielenie zamiast kupowania, to także odpowiedź na coraz silniejszy trend "eko". Mieszkańcy miast rozumieją, że bycie „eko” to nie tylko chwilowa moda, ale także wyzwanie. Dlatego idei współdzielenia pojazdów wydaje się naturalnym kierunkiem zmian.
Gdzie wypożyczysz pojazdy blinkee.city i ING?
- Katowice: 100 skuterów, 100 hulajnóg- Warszawa: 200 skuterów, 100 hulajnóg
- Trójmiasto: 70 skuterów, 100 hulajnóg
- Kraków: 70 skuterów
- Łódź: 50 skuterów
- Poznań: 56 skuterów
- Lublin: 39 skuterów
- Bydgoszcz: 35 skuterów
Aplikacja blinkee.city jest dostępna na iOS i Android.
W jakim kierunku będzie zmierzało współdzielenie? O tym zadecydują sami użytkownicy. Dajcie znać w komentarzach, czy korzystaliście kiedykolwiek z sharingu? Jeśli tak, to czy jesteście zadowoleni no i oczywiście podzielcie się swoimi wrażeniami w komentarzach!
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.