Biznesy, które powstały żeby ułatwiać nam życie. Czy to recepta na sukces?

Coraz więcej zarówno początkujących, jak i doświadczonych przedsiębiorców dostrzega, że współcześnie dochodowe i dobrze prosperujące firmy to takie, które są nastawione przede wszystkim na ułatwianie ludziom życia. Nowoczesny biznes nie funkcjonuje w oderwaniu od otaczającego go świata – w skali lokalnej i globalnej – ale jest wrażliwy na jego potrzeby i problemy.

 

Jak połączyć zarabianie z robieniem przyjemnych, ciekawych i wartościowych rzeczy? Jak otworzyć firmę, która ułatwia ludziom życie? Oto inspiracje z polskiej i światowej sceny biznesowej! 

 

W artykule Eko-biznes. To się opłaca! pokazaliśmy, że nie ma jednego uniwersalnego modelu firmy przyjaznej dla środowiska. Zaangażowanie marki w ekologię może dziać się na różnych płaszczyznach i z różną intensywnością. Ważne jest, aby postawić sobie cel i sukcesywnie poszerzać swoje działania w tym kierunku. Podobnie jest z firmą sprzyjającą ludziom w ogóle! Najpierw warto po prostu uwierzyć, że wnosząc coś dobrego w życie innych, otrzymamy w zamian i satysfakcję finansową, i każdą inną! Fajny, konstruktywny biznes - taki, w którym pracownikom chce się wstawać rano do pracy, a klienci czerpią z niego prawdziwe zadowolenie. Możemy to opisać przez pryzmat kilku czynników, które się oczywiście nie wykluczają. 

  1. Dobry pomysł dla dobra innych 

Najważniejsze jest oczywiście to, czym nasza firma będzie się zajmować. Jaki produkt lub usługę chcemy zaproponować klientom? Jak chcemy pomóc innym ludziom? Jakie problemy możemy rozwiązać? Jakie potrzeby chcielibyśmy zaspokoić i jaką to będzie miało wartość dla społeczeństwa? Biznes, za którym stoi prospołeczna idea i motywacja, to nie tylko dobry sposób na zarabianie, ale też pewien pozytywny styl życia. Przekonują o tym np. rozmowy z przedsiębiorcami w ramach naszego cyklu o ekologicznych start-upach.

Przypomnijmy: 

W każdym z wywiadów znajdziecie mnóstwo cennych wskazówek i sugestii, które pomogą Wam wymyślić i zbudować biznes otwarty na ułatwianie ludziom życia. Gotowe przykłady z innych krajów? Bardzo interesujące wydają nam się np. te zrealizowane już pomysły:

  • Peejamas - chłonne, wielorazowe (bo nadające się do prania) piżamki dla dzieci, które zastępują jednorazowe pieluchy. Zapotrzebowanie na tego typu produkt było tak duże, że Craig Hammond, fundator marki, w trakcie 45-dniowej kampanii crowdfundingowej zebrał 200 000 dolarów

na rozkręcenie firmy, a przedsprzedaż pieluszek przyniosła dochód przekraczający milion dolarów!

  • Onward - startup, który pomaga mieszkańcom Nowego Yorku po rozstaniu z partnerem. Firma ułatwia znalezienie nowego mieszkania i przeprowadzkę; zapewnia psychologiczne wsparcie podczas odnajdywania się w nowej rzeczywistości. 
  • Foodietrip - obecna już w ponad 70 miastach na świecie firma oferuje doświadczenie zbliżone do słynnego Airbnb, z tą różnicą, że zamiast gościnnych noclegów, mamy tu gościnne posiłki. Foodietrip wyszedł naprzeciw potrzebom turystów, którzy pragną próbować prawdziwych (nierestauracyjnych) lokalnych potraw i smaków. 
  • COSIGN – aplikacja pozwalająca zidentyfikować i odnaleźć w internetowych sklepach ubrania, które zwróciły naszą uwagę na zdjęciach w mediach społecznościowych. 
  • Nowait - aplikacja, dzięki której nie trzeba „fizycznie” czekać na stolik w restauracji. Program pozwala zapisać się do wirtualnej kolejki i informuje, gdy nasze miejsce jest już gotowe. 
  • Bellhops - aplikacja ułatwiająca przeprowadzki. Specjalne algorytmy obliczają dla nas, jak duża ciężarówka będzie nam potrzebna, jaka jest najlepsza trasa i jeszcze wiele innych zmiennych. 
  • Ily - gadżet, który przełamuje ograniczające - np. osoby starsze - bariery technologiczne. Inaczej niż w laptopach lub smartfonach połączenie wideo z bliską osoba jest tu możliwe za sprawą naciśnięcia tylko jednego przycisku. 

Warto pamiętać, ze firmy coraz częściej tworzone są  w zgodzie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. CSR nie jest jedynie dodatkowym działaniem, a częścią DNA firmy.  Nie chodzi tu tylko o przedmiot działalności danej firmy, ale też o to, jak cała ta działalność jest prowadzona. Jak pokazują badania, nowe przedsiębiorstwa, które jasno nakreśliły swoją strategię odpowiedzialnego biznesu, mają o 50% większe szanse na sukces od pozostałych. 50% millenialsów (pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90.) woli zarabiać mniej, ale pracować w firmie, która podziela ich wizję społecznego zaangażowania. 40% konsumentów świadomie wybiera te marki, które działają w szeroko rozumianym interesie społecznym.