Eko-biznes. To się opłaca!

Catering ze zdrową żywnością. Ubrania i dodatki z recyklingu. Zasilane energią słoneczną ławki, ekspresy do kawy, a nawet… kostiumy kąpielowe. Ekologiczne start-upy to trend, który niedawno zawładnął także Polską. Chcesz być „eko”, ale obawiasz się, że taki pomysł na firmę nie idzie w parze z finansowym sukcesem? Pokazujemy, że ekologiczny biznes może być dobry nie tylko dla Ziemi, ale także dla Ciebie!

 

Poznaj możliwości EKO finansowania

Co to jest biznes ekologiczny?

Nie ma jednej, oficjalnej definicji „firmy ekologicznej”. Wyobraźmy sobie markę, której obecność na rynku opiera się na jakimś proekologicznym rozwiązaniu. Może to być np. sharing elektrycznych pojazdów lub szycie toreb z materiałów z recyklingu. Sam „eko-pomysł” to jednak dla tej firmy trochę zbyt mały wkład w troskę o nasze środowisko. Dodatkowo więc dba się tutaj o ekologię także na wielu innych poziomach: w biurze, produkcji, transporcie i sprzedaży. Firma postawiła m.in. na:

  • energooszczędny sprzęt biurowy i papier z recyklingu;
  • dostawców, którzy wyznają podobne ideały;
  • ekologiczną świadomość wśród pracowników i ich rodzin, np. dzięki odpowiednim standardom w biurze i kształtowaniu prostych, codziennych nawyków;
  • oszczędzanie energii i surowców, np. minimalizując powstawanie odpadów, inwestując w system odzyskiwania wody czy kupując energię z odnawialnych źródeł.

 

O takiej firmie nie da się powiedzieć inaczej niż właśnie „eko-biznes”. Ale co w sytuacji, gdy „eko-pomysłowi” nie towarzyszą inne proekologiczne działania? Lub odwrotnie – marka stara się pracować ekologicznie, ale jej biznes bazuje na starych, szkodliwych dla środowiska technologiach? 

Niełatwo to rozstrzygnąć. Tak jak w codziennym życiu można być bardziej lub mniej ekologicznym, np. sortować śmieci, ale zapominać o gaszeniu światła. Tak samo biznes może być ekologiczny w pełni lub tylko częściowo. Nasza przykładowa firma to pewien ideał, do którego warto dążyć, szczególnie, gdy dopiero rozkręcamy działalność. Ale nie zawsze da się to osiągnąć od razu. Czasem warto zacząć od małych kroków i stopniowo wdrażać kolejne ekologiczne patenty. Przyjmijmy zatem, że:

 

Marka ekologiczna (proekologiczna) to firma, która dba o środowisku naturalne na tak wiele sposobów, na ile jest to możliwe. 

Dlaczego warto postawić na eko-biznes?

Eko-biznes znajduje uzasadnienie nie tylko w wymiarze etycznym, ale także finansowym!

Po pierwsze, wizerunek

Ekologiczna rewolucja owładnęła niemal wszystkie największe światowe marki.

  • W 2018 roku niemiecki producent odzieży sportowej wprowadził na rynek buty w całości wykonane z wydobytego z oceanów plastiku. Efekt? Ponad milion sprzedanych par. Do 2024 roku wszystkie buty tej firmy mają powstawać w ten właśnie sposób. W odpowiedzi główny konkurent marki zaoferował klientom produkty w opakowaniach wykonanych w 100% z materiałów poddanych recyklingowi.
  • Koncern posiadający blisko 30 000 kawiarni na całym świecie zapowiedział, że do 2020 roku zupełnie zrezygnuje ze stosowania plastikowych słomek.
  • Szwedzki gigant branży meblarskiej nie tylko odchodzi od stosowania plastiku w swoich restauracjach, ale także zainwestował w produkcję ekologicznego tworzywa i ogranicza stosowanie paliw kopalnych.
  • Holenderskie linie lotnicze wprost nakłaniają do zrezygnowania z podniebnej podróży, kiedy tylko pojawi się taka możliwość.

Podobnych przykładów jest znacznie więcej. Wniosek? Ekologiczna postawa w biznesie powoli staje się standardem. Przygotowany przez Instytut Gallupa raport pokazuje, że aż 94% konsumentów woli korzystać z usług i produktów firm, które dbają o środowisko[1]. Strategia eco-friendly buduje zaufanie klientów i zachęca do długoterminowej współpracy.

Zaangażowanie firmy w aktualne problemy środowiskowe i społeczne jest także ważnym czynnikiem przy wyborze pracodawcy i polecaniu danej marki innym. Do 2030 roku dla 80% pracowników na świecie będzie to jedno z najważniejszych kryteriów podczas oceniania rzeczywistej wartości firmy[2].

Więcej możliwości EKO finansowania. Sprawdź

Po drugie, klienci tego chcą

Badania pokazują, że z roku na rok zwiększa się liczba klientów, którzy są skłonni zapłacić więcej za produkt pochodzący od proekologicznej marki. Np. rynek zdrowej żywności rośnie w tempie 20% rocznie[3]. Już teraz 70% konsumentów deklaruje, że chętnie wybiera takie towary, a 40% kupuje je regularnie[4].

Zainteresowanie klientów ekologicznymi produktami i usługami wynika z dwóch rzeczy:

  1. Ekologiczna świadomość konsumentów stale rośnie. Badania CBOS z 2018 wskazują, że aż 84 na 100 Polaków dostrzegło zagrożenia związane z ekologią[5]. Pozytywną modę na „bycie eko” widać obecnie niemal wszędzie – w mediach społecznościowych, w telewizji, w prasie czy reklamie. Klienci chcą mieć poczucie, że wybierając ”eko produkt”, przyczyniają się do walki z problemami ekologicznymi.
  2. Eko-produkty są obiektywnie atrakcyjne. Pod względem jakości, użyteczności i wyglądu nie tylko nie odstają one od swoich tradycyjnych konkurentów, ale często wręcz są atrakcyjniejsze. Słowo „ekologiczny” już dawno przestało mieć negatywne skojarzenia, np. z radykalnymi organizacjami. Wśród najczęstszych skojarzeń pojawiają się teraz takie określenia jak: nowoczesny, bezpieczny, zdrowy, lokalny, przyjazny.

Po trzecie, oszczędność

Tzw. „zielone inwestycje” są droższe niż wybór klasycznych rozwiązań. Ale w szerszej perspektywie mogą one przynieść korzyści, a nawet zyski..

Np. średniej wielkości firma zużywa miesięcznie ok. 6 tys. kWh energii. Aż 1/3 pochłania sprzęt informatyczny. Zainwestowanie w energooszczędne urządzenia i zwyczaj wyłączania komputerów na noc mogą sprawić, że roczny rachunek za prąd będzie niższy o 3.5 tys. złotych[6]. Mniejsze zużycie wody (np. dzięki zmywarce), mniej plastiku (np. dzięki dystrybutorowi wody zamiast plastikowych butelek) i papieru (np. dzięki nośnikom elektronicznym) to kolejne znaczące oszczędności.


Słowniczek ekologiczno-biznesowy

 

  • Zrównoważony rozwój (sustainable development) – rozwój, dzięki któremu kolejnym pokoleniom przekażemy świat w dobrej „kondycji”.
  • Gospodarka obiegu zamkniętego – system gospodarczy, w którym odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce do innej produkcji. Gospodarka obiegu zamkniętego minimalizuje zużycie surowców, wielkość odpadów i utratę energii.
  • Recykling – odzyskiwanie surowców z odpadów i wykorzystywanie ich do produkcji nowych towarów.
  • Upcykling – inaczej recykling 2.0, czyli taki sposób przetwarzania odpadów, w wyniku którego powstają produkty o znacznie wyższej wartości niż odzyskane surowce.
  • Zero Waste – styl życia i model działania firmy, w którym dąży się do generowania jak najmniejszej ilości odpadów. W praktyce biznesowej zero waste jest bardzo trudne do osiągnięcia. Firmy, które czynią takie starania, ale wciąż są dalekie od doskonałości, często posługują się określeniem less waste.
  • Fair trade (sprawiedliwy handel) – idea i ruchy dążące do zapewnienia godnego życia mieszkańcom Trzeciego Świata. Fair trade umożliwi rozwój i uczciwe funkcjonowanie tamtejszych przedsiębiorstw.
  • Cruelty-free – oznaczenie produktów, których powstaniu nie towarzyszyło żadne cierpienie i krzywda zwierząt.
  • Forest Stewardship Council (FSC) – oznaczenie ekologicznego papieru, produkowanego w 100% z macy recyklingowej. Taki znak na biurowej korespondencji, raportach czy wizytówkach świadczy o spójności działań firmy z jej ekologicznymi deklaracjami.
  • BREEM – certyfikat przyznawany ekologicznym biurowcom. Wymagania dotyczą m.in. takich kategorii jak: zdrowie i dobre samopoczucie, energia, transport, woda, materiały, odpady i innowacje.
  • Greenwashing – inaczej „ekościema”, „zazielenianie”, „zielone mydlenie oczu”; zjawisko polegające na promowaniu marki i produktów jako ekologicznych, chociaż w rzeczywistości nie ma to żadnego uzasadnienia.
  • Białe kłamstwo – nieuczciwe i bezprawne wykorzystywanie ekologicznych znaków i certyfikatów.

Źródła:

[1] https://www.spidersweb.pl/2018/05/ekologia-biznes.html

[2]http://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/csr-coraz-czesciej-kryterium-wyboru-produktu-dla-konsumentow,65245.html

[3]http://www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/rynek-eko-zywnosci-ma-rosnac-20-proc-rocznie-do-2030-r,157419.html

[4] http://ekodostawcy.pl/konsumenci-produktow-ekologicznych-polsce/

[5] https://www.pulshr.pl/csr/rosnie-swiadomosc-ekologiczna-polakow-takze-w-pracy,61643.html

[6] http://ecoportal.com.pl/ekologicznie-znaczy-oszczednie-takze-w-biurze/