Catering ze zdrową żywnością. Ubrania i dodatki z recyklingu. Zasilane energią słoneczną ławki, ekspresy do kawy, a nawet… kostiumy kąpielowe. Ekologiczne start-upy to trend, który niedawno zawładnął także Polską. Chcesz być „eko”, ale obawiasz się, że taki pomysł na firmę nie idzie w parze z finansowym sukcesem? Pokazujemy, że ekologiczny biznes może być dobry nie tylko dla Ziemi, ale także dla Ciebie!
Poznaj możliwości EKO finansowania
Nie ma jednej, oficjalnej definicji „firmy ekologicznej”. Wyobraźmy sobie markę, której obecność na rynku opiera się na jakimś proekologicznym rozwiązaniu. Może to być np. sharing elektrycznych pojazdów lub szycie toreb z materiałów z recyklingu. Sam „eko-pomysł” to jednak dla tej firmy trochę zbyt mały wkład w troskę o nasze środowisko. Dodatkowo więc dba się tutaj o ekologię także na wielu innych poziomach: w biurze, produkcji, transporcie i sprzedaży. Firma postawiła m.in. na:
O takiej firmie nie da się powiedzieć inaczej niż właśnie „eko-biznes”. Ale co w sytuacji, gdy „eko-pomysłowi” nie towarzyszą inne proekologiczne działania? Lub odwrotnie – marka stara się pracować ekologicznie, ale jej biznes bazuje na starych, szkodliwych dla środowiska technologiach?
Niełatwo to rozstrzygnąć. Tak jak w codziennym życiu można być bardziej lub mniej ekologicznym, np. sortować śmieci, ale zapominać o gaszeniu światła. Tak samo biznes może być ekologiczny w pełni lub tylko częściowo. Nasza przykładowa firma to pewien ideał, do którego warto dążyć, szczególnie, gdy dopiero rozkręcamy działalność. Ale nie zawsze da się to osiągnąć od razu. Czasem warto zacząć od małych kroków i stopniowo wdrażać kolejne ekologiczne patenty. Przyjmijmy zatem, że:
Marka ekologiczna (proekologiczna) to firma, która dba o środowisku naturalne na tak wiele sposobów, na ile jest to możliwe.
Eko-biznes znajduje uzasadnienie nie tylko w wymiarze etycznym, ale także finansowym!
Ekologiczna rewolucja owładnęła niemal wszystkie największe światowe marki.
Podobnych przykładów jest znacznie więcej. Wniosek? Ekologiczna postawa w biznesie powoli staje się standardem. Przygotowany przez Instytut Gallupa raport pokazuje, że aż 94% konsumentów woli korzystać z usług i produktów firm, które dbają o środowisko[1]. Strategia eco-friendly buduje zaufanie klientów i zachęca do długoterminowej współpracy.
Zaangażowanie firmy w aktualne problemy środowiskowe i społeczne jest także ważnym czynnikiem przy wyborze pracodawcy i polecaniu danej marki innym. Do 2030 roku dla 80% pracowników na świecie będzie to jedno z najważniejszych kryteriów podczas oceniania rzeczywistej wartości firmy[2].
Więcej możliwości EKO finansowania. Sprawdź
Badania pokazują, że z roku na rok zwiększa się liczba klientów, którzy są skłonni zapłacić więcej za produkt pochodzący od proekologicznej marki. Np. rynek zdrowej żywności rośnie w tempie 20% rocznie[3]. Już teraz 70% konsumentów deklaruje, że chętnie wybiera takie towary, a 40% kupuje je regularnie[4].
Zainteresowanie klientów ekologicznymi produktami i usługami wynika z dwóch rzeczy:
Tzw. „zielone inwestycje” są droższe niż wybór klasycznych rozwiązań. Ale w szerszej perspektywie mogą one przynieść korzyści, a nawet zyski..
Np. średniej wielkości firma zużywa miesięcznie ok. 6 tys. kWh energii. Aż 1/3 pochłania sprzęt informatyczny. Zainwestowanie w energooszczędne urządzenia i zwyczaj wyłączania komputerów na noc mogą sprawić, że roczny rachunek za prąd będzie niższy o 3.5 tys. złotych[6]. Mniejsze zużycie wody (np. dzięki zmywarce), mniej plastiku (np. dzięki dystrybutorowi wody zamiast plastikowych butelek) i papieru (np. dzięki nośnikom elektronicznym) to kolejne znaczące oszczędności.
Sprawdź, jak przenieść sprzedaż do internetu z płatnościami online imoje
Źródła:
[1] https://www.spidersweb.pl/2018/05/ekologia-biznes.html
[2]http://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/csr-coraz-czesciej-kryterium-wyboru-produktu-dla-konsumentow,65245.html
[3]http://www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/rynek-eko-zywnosci-ma-rosnac-20-proc-rocznie-do-2030-r,157419.html
[4] http://ekodostawcy.pl/konsumenci-produktow-ekologicznych-polsce/
[5] https://www.pulshr.pl/csr/rosnie-swiadomosc-ekologiczna-polakow-takze-w-pracy,61643.html
[6] http://ecoportal.com.pl/ekologicznie-znaczy-oszczednie-takze-w-biurze/
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.