03-08-2022 16:49 | Edytowano: 03-08-2022 16:49
...może to trochę dziwne pytanie, ale czy korzystacie z wakacji kredytowych, a jeśli tak, z jakiego powodu?
"Bo mogę", "bo sobie nadpłacę kapitał", "bo rata stała się dużym obciążeniem", "bo sobie wydam na coś innego", a może "w odwecie i ze złośliwości"...?
Ciekawi mnie to, jaka jest faktycznie Wasza motywacja. Ja jestem tym ostatnim przypadkiem. Teoretycznie nie mam potrzeby korzystania z wakacji kredytowych, mam ten komfort i szczęście, że mogę spokojnie regulować ratę i nie jest ona szczególnym obciążeniem domowego budżetu. Generalnie, ta ustawa nie była pisana z myślą o mnie. Ale.... jak sobie przeanalizuję podejście Banku, to jednak trochę drapię się po głowie:
- Oprocentowanie depozytów. No bądźmy poważni. 1% na r-k oszczędnościowym. Brak jakiejkolwiek możliwości bilansowania kredytu oszczędnościami. Wydawało mi się, że gdy pojawił się apel o podniesienie oprocentowania depozytów, Bank wyjdzie z lepszą ofertą w szczególności do klientów z kredytem. Nie. Atrakcyjne oprocentowanie tylko dla nowych klientów i na nowe środki.... Pyk, odhaczone. Rozumiem przy tym, że to jest biznes, ale w tym biznesie ważne są chyba też relacje z klientem, właśnie na takie "dzikie" czasy niepewności jak te, gdy Bank pozbawia się przychodów ustawą. Marzy mi się przy tym, aby wróciły mechanizmy kredytów bilansowanych oszczędnościami. Kiedyś taką ofertę miał mbank, choć drogą. To by było dziś bardzo fair.
- Nawet gdybym chciała indywidualnie negocjować oprocentowanie depozytu rezygnując z wakacji kredytowych (karkołomne, bo zapewnione ustawowo), to nie mam, jak tego zrobić :-). W Moim ING mogę sobie co najwyżej poplotkować z osobą na czacie. Ale nie mam gdzie wysłać pisma, a nie czuję, żeby temat był na tyle "do zrobienia", żeby lecieć z tym pismem do oddziału. Generalnie, procedury nie zakładają negocjacji niczego. I to chyba będzie dla Banku "lesson learned".
- I moja wisienka na torcie. Nadpłacasz kredyt przed zmianą oprocentowania chroniąc się przed sporo wyższą częścią odsetkową. Chcesz skrócić okres kredytowania i... wpadasz w pułapkę - tylko płatny aneks, ponieważ najpierw trzeba zapłacić tę wyższą ratę, która wynikałaby z harmonogramu bez nadpłaty i teraz musimy sprawdzić, czy na pewno masz zdolność. Bo jeśli nie robisz nadpłaty, to mamy to w głębokim poważaniu, czy masz zdolność do uregulowania wyższej raty. Czyli: jeśli masz wolne środki i je nam wpłacasz, to my teraz musimy sprawdzić, czy możesz płacić wyższe raty.... Serio?
I wydaje mi się, że duża część klientów skorzysta z wakacji właśnie w pewnego rodzaju odwecie za tę zimną, wyrachowaną politykę Banku. Nadpłacą sobie zawieszone raty, które pójdą w kapitał, bo faktycznie warto to zrobić; bo na depozytach i tak dostaną środkowy palec.
A Wy jak? Potrzeba? Bo mogę? Bo chcę na Teneryfę? ;-)
03-08-2022 17:36
Zamiast odpowiedziec wyartykuluje pytanie wprost:
Czy bank zaproponowal swoim klientom cokolwiek, co mogloby ich odwiesc od pomyslu skorzystania z "wakacji"?
03-08-2022 18:37
03-08-2022 21:51
No właśnie. Tyle, że tu znamy odpowiedź. Bank ani nie przygotował rozsądnego produktu oszczędnościowego, ani nie uprościł procedur (tu choćby przykład pułapki nadpłaty i skrócenia okresu kredytowania). I w sumie jestem zaskoczona, że na coraz bardziej regulowanym rynku, w politycznej atmosferze niepewności Bank nie stawia na tę relacyjną stronę biznesu i nie wychodzi z żadną inicjatywą w stronę klienta "hipotecznego", gdy już czuć, że będzie pożar, bo rząd o coś apeluje czy przebąkuje o wiborze.
Jak widać, wszelkie "kejpiaje" i prognozy można bankom skosić ustawą. Dlatego ciekawi mnie, jak wiele osób faktycznie zawiesi raty w zwykłym odwecie za tę excelową politykę Banku.
Ja osobiście jestem porządnie wku****na na to, że zrobiłam sobie sporą nadpłatę i nawet nie mogę skrócić okresu kredytowania bez złożenia dokumentów finansowych. Bo trzeba było najpierw zapłacić tę wyższą ratę. No ludzie....
Dziękujemy za zgłoszenie. Przekazałem Twoje uwagi do odpowiedniego zespołu i to sprawdzimy.
08-11-2024Aplikacja nadal nie działa. Brak na stronie jakiejkolwiek informacji na ten temat. Niestety jestem coraz mniej zadowolony z tego banku.
08-11-2024Mieliśmy wczoraj problemy z działaniem aplikacji. Rozwiązaliśmy już je. Jeśli na Twoim koncie nie pojawiła się wpłata, napisz do nas na czacie, który w aplikacji znajdziesz na dole.
08-11-2024