Pomysły na mały biznes w 2023

Każdego dnia powstaje w Polsce około 1000 nowych firm. Czujesz, że wraz z początkiem 2023 roku także dla Ciebie nadszedł właściwy czasy, aby przejść na swoje i dołączyć do grona przedsiębiorców? Zastanawiasz się, z jaką działalnością warto teraz wystartować? Poznaj najgorętsze rynkowe trendy i sprawdź, który z nich jest dla Ciebie. Nasza lista inspiracji skupia się na przedsięwzięciach, dla których prognozowany jest znaczący wzrost popytu, a które nie wymagają dużych nakładów finansowych i wąskiej, specjalistycznej wiedzy.

 

E-commerce

 

Doświadczenie pandemii i lockdownów trwale zmieniło nasze nawyki konsumenckie — coraz więcej i chętniej kupujemy online, zamiast w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Jak wykazały przeprowadzone niedawno badania na zlecenie Grupy ING (z których pełnymi wynikami możecie zapoznać się dzięki tej barwnej infografice), regularne zakupy przez internet robi już 79% Polaków. Zdaniem analityków w 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wyniesie aż 187 miliardów złotych, co w porównaniu ze stanem obecnym oznacza wzrost o niewiarygodne wręcz ponad 94 mld zł. Największy udział w tym progresie będą miały takie branże jak: moda (21 mld), elektronika (19 mld) oraz zdrowie i uroda (11 mld).

 

Żeby zacząć sprzedawać przez internet, nie musisz dysponować własną przestrzenią magazynową, ani nawet własnymi towarami. Ogromną popularność zdobywa obecnie handel w formie dropshippingu. W modelu tym obowiązki sprzedawcy ograniczają się do prowadzenia sklepu internetowego, aktualizowania oferty i kontaktu z klientami. Całą resztą – dostawą, magazynowaniem, pakowaniem i wysyłaniem – zajmuje się firma zewnętrzna. Innymi słowy, wygląda to tak, że klient składa zamówienie w Twoim sklepie, a Ty przekierowujesz je do hurtowni wraz z zapłatą pomniejszoną o Twoją marżę.

 

(Więcej o logistyce sklepu internetowego przeczytasz TUTAJ i TUTAJ).

 

E-commerce to prawdziwy ocean możliwości. Najwięcej mówi się aktualnie o dwóch fenomenach: social lub live commerce i q-commerce. Social lub live commerce polega na sprzedaży podczas transmisji na żywo w portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Badania pokazują, że zakupy w ten sposób zrobił już co czwarty Polak, a co dziesiąty robi je z dużą częstotliwością. Najchętniej kupujemy w ten sposób odzież, obuwie, dodatki i akcesoria (68%), biżuterię (42%), kosmetyki i perfumy (26%), artykuły dziecięce i zabawki (25%), rowery i akcesoria (24%), książki, płyty i filmy (21%), sprzęt RTV/AGD (21%), podróże (18%), samochody i części samochodowe (17%). Konsumenci chwalą tę formułę przede wszystkim za atrakcyjne ceny (52%), możliwość lepszego obejrzenia produktu (51%) oraz szansę nabycia czegoś unikalnego (42%). Jeszcze rok czy dwa lata temu za typowych odbiorców tego kanału uważano „kobiety z mniejszych miejscowości”. W 2022 roku struktura konsumentów live commerce wyraźnie się zmieniła — wzrósł odsetek mężczyzn oraz kobiet z dużych miast. Warto podkreślić, że statystycznie jednorazowa wartość koszyka podczas zakupów na żywo mieści się w przedziale 51-200 zł, a odsetek osób wydających jednorazowo ponad 200 zł wrósł w ciągu minionych dwunastu miesięcy ponad dwukrotnie.

 

Jeżeli dobrze czujesz się przed kamerą, masz odpowiednią charyzmę, potrafisz ciekawie odpowiadać o produktach i przykuwać uwagę widzów, social/live commerce może okazać się dla Ciebie fajnym sposobem na biznes.

 

Q-commerce (skrót od quick commerce) oznacza z kolei nacisk na błyskawiczną realizację złożonych online zamówień – przesyłki gotowe są do wysłania już po kilkunastu minutach i docierają do odbiorców zazwyczaj jeszcze tego samego dnia, a nierzadko nawet przed upływem godziny czy dwóch. Q-commerce wywodzi się od dostaw żywności i sektor ten nadal zajmuje największą część rynku, ale formuła systematycznie rozszerzana jest o kolejne kategorie (m.in. leki, prezenty czy odzież). Szacuje się, że w ujęciu globalnym wartość rynku q-commerce w ciągu najbliższych 5 lat wzrośnie dziesięcio lub nawet piętnastokrotnie!

 

Marketing online

 

Wraz ze wzrostem rynku e-commerce rośnie zapotrzebowanie na różne odmiany marketingu online. Jeśli umiesz świetnie pisać i znasz zasady pozycjonowania treści w wyszukiwarkach (lub jesteś w gotowości, by szybko je przyswoić), możesz pomyśleć o mikro agencji content marketingowej lub copywriterskiej. Gdy na portalach społecznościowych czujesz się jak ryba w wodzie, możesz rozważyć karierę social media managera na freelancingu. A jeżeli samemu prowadzisz jakiś kanał (blog, YouTube etc.) z pokaźną liczbą obserwujących, możesz poszukać  dodatkowego dochodu przez marketing afiliacyjny, czyli polecanie określonych produktów w zamian za udział w zyskach z ich sprzedaży.

 

Coś dla czworonogów

 

Pamiętacie naszą zwierzęcą infografikę? Podkreśliliśmy w niej, że już ponad połowa Polaków ma w domu jakiegoś pupila, a wartość rynku produktów i usług dla zwierząt rośnie w Polsce w tempie 5-8% rocznie (aktualnie wynosi około 5,5 miliarda złotych). W skali ogólnoświatowej pet-store market w 2022 roku osiągnął wartość 261 miliardów dolarów, a w roku 2027 ma przekroczyć granicę 350 mld $. Domowe zwierzaki coraz częściej traktowane są jako członkowie rodziny (80%) i co za tym idzie otaczane adekwatną troską i dobrami (także luksusowymi). Największe wydatki na psy i koty to wciąż koszty pożywienia (80%), ale stale zwiększa się udział w koszyku takich kategorii jak: akcesoria, środki utrzymania czystości, zabawki, witaminy i suplementy oraz produkty do pielęgnacji. Wyraźnie widać także tendencję odchodzenia od pozostawiania zwierząt na dłużej samych w domu i zlecania opieki nad nimi krewnym lub znajomym. Podczas kilkudniowej lub kilkutygodniowej rozłąki czworonogi coraz częściej meldują się w specjalnych hotelach o systematycznie zwiększającym się standardzie, a podczas codziennych wyjść do pracy właściciela — trafiają pod opiekę przyjaznego personelu wyjątkowych (i wciąż stanowiących novum na naszym rynku usług) „przedszkoli”.

 

Zrób to sam

 

Polacy, tak jak inne europejskie narody, chcą żyć coraz bardziej ekologicznie, co wprost przekłada się na zwiększenie zainteresowania produktami powstającymi lokalnie – dziełami artystów-rzemieślników z danej miejscowości lub regionu. Nabywców w sieci znajdują teraz najróżniejsze rękodzieła: drobne wyroby tekstylne, biżuteria, dekoracje domu, bukiety, świece, obrazy czy wypieki. Globalny rynek DIY w latach 2023-2028 ma rosnąć w tempie blisko 11% rocznie. Jeśli masz jakiś unikalny talent, w 2023 roku szansa na jego monetyzację będzie prawdopodobnie większa niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Wirtualny asystent

 

Upowszechnienie się pracy w modelu zdalnym zrewolucjonizowało podejście do stanowiska asystenta. Obecnie coraz częściej nie jest to już osoba „przypisana na stałe” do jednego pracodawcy/przedsiębiorcy, ale wolny strzelec, zajmujący się sprawami kilku czy nawet kilkunastu klientów z zacisza swojego domu. Obowiązki wirtualnego asystenta zwykle pokrywają się z tymi, nad którymi dotąd pieczę miał „stacjonarny asystent biurowy”: wyszukiwanie informacji, prowadzenie korespondencji, kontrolowanie kalendarza, umawianie spotkań, drobne prace marketingowe lub księgowe etc. Jeśli masz zdolności organizacyjne i lubisz pracę z ludźmi, na pewno znajdziesz tu przestrzeń do prowadzenia niebanalnego biznesu.

 

Spokojnie, ja się tym zajmę

 

Biznesowe okazje stwarzają nie tylko zmiany technologiczne, ale także kulturowe. Powierzanie części domowych obowiązków osobom z zewnątrz przestało być w Polsce tematem taboo i świadectwem „kiepskiego godzenia życia prywatnego z zawodowym”. Usługi sprzątania domów to obszar o dużej konkurencyjności, ale i tutaj można znaleźć swoją niszę, tym bardziej, że zapotrzebowanie na takie czynności zgłaszają obecnie osoby o różnym statusie społecznym i majątkowym. Sukcesywnie rośnie także popularność różnych organizatorów: od wesel przez wakacje i imprezy urodzinowe dzieci oraz dorosłych po doule, czyli kobiety pomagające przygotować się do porodu i pierwszych dni macierzyństwa. Wysokie tempo życia i natłok bodźców, na które nakłada się tendencja do „poruszania” tylko w dobrze sobie znanych obszarach, owocują popytem na usługi mocno wkraczające w przestrzeń domową czy wręcz intymną.

 

Na zakończenie

 

Pamiętaj, że każdy biznes wiąże się z pewnym ryzykiem. Nawet najlepszy pomysł warto wpierw przetestować na niewielkiej skali. Kiedy przychody z twojej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia (od 1 stycznia 2023 roku minimalne wynagrodzenie to 3490 zł, a więc twoje miesięczne przychody nie mogą być wyższe niż 1745 zł), jesteś osobą fizyczną, nie wykonujesz działalności w ramach spółki cywilnej, nie prowadzisz działalności regulowanej (takiej, która wymaga koncesji lub zezwoleń) i nie prowadziłeś działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy, możesz zacząć swój biznes nawet bez zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej.

 

Wiele wartościowych porad dla początkujących przedsiębiorców znajdziesz w serii naszych wywiadów z twórcami proekologicznych start-upów! -> TUTAJ

 

BIBLIOGRAFIA:

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/myslisz-o-wlasnej-firmie-oto-10-pomyslow-na-pewny-biznes-w-2023-r/kd14rcd

https://poradnikbiznesu.pl/pomysly-na-biznes-2023-lista-10-pomyslow/

https://www.growthink.com/content/best-businesses-to-start-2023

https://www.pwc.pl/pl/media/2022/2022-07-11-do-2027-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-ponad-94-mld-zl-do-187-mld-zl.html

https://www.money.pl/gospodarka/social-i-live-commerce-w-polsce-preznie-sie-rozwija-wiekszosc-wskaznikow-wzrosla-w-stosunku-do-2021-6817915094928224a.html

https://www.lightspeedhq.com/blog/most-profitable-small-businesses/

https://www.expertmarketresearch.com/reports/handicrafts-market