Bożonarodzeniowa atmosfera szybkimi krokami wkrada się do naszych domów. W gorączkowym okresie dla wielu przedsiębiorców, którzy mają za sobą wymagający 2020 rok, nasuwa się pytanie: Jak najlepiej wykorzystać ten okres dla biznesu. Dzięki przeprowadzonym przez IPSOS w ramach inicjatywy ING - Think Forward Initiative badaniom wiemy już, jak polscy konsumenci zamierzają spędzić te Święta i jakie prezenty będą cieszyły się największą popularnością. Jeśli prowadzisz firmę, oto najważniejsze dane, dominujące trendy i wskazówki, które mogą pomóc Twojej firmie lepiej odpowiedzieć na potrzeby polskich konsumentów.
Zacznijmy od garści informacji. 86% Polaków zamierza spędzić tegoroczne Święta wyłącznie w gronie najbliższej rodziny. Wizyty lub przyjmowanie w domu dalszych krewnych i przyjaciół planuje tylko 8% badanych. To ogromna zmiana w porównaniu z minionymi latami - ponad 80% Polaków w okresie świątecznym zwykle przynajmniej raz odwiedzało dalszych członków rodziny i innych bliskich.
Łatwiej robić swoje z kontem firmowym. Sprawdź
56% ankietowanych przyznało, że na organizację Świąt chce wydać tyle samo lub więcej niż w 2019 roku. A 57% będzie uważniej kontrolowało świąteczne wydatki. 54% badanych zadeklarowało, że większość świątecznych zakupów zrobi on-line. Najwięcej Polaków, bo aż 70% zapłaci za nie z bieżących dochodów, 33% sięgnie po oszczędności, a 13% obciąży swoją kartę kredytową. Jednocześnie 50% - potwierdza, że będzie poszukiwać specjalnych ofert, przecen i promocji.
Wśród osób, które tradycyjnie obdarowujemy prezentami , możemy wyróżnić trzy charakterystyczne grupy: dzieci (własne i spokrewnione), innych członków bliskiej rodziny (w tym życiowego partnera), znajomych (w tym kolegów z pracy). Na bogatsze prezenty niż przed rokiem mogą liczyć tylko nieliczni (od 8 do maksymalnie 14%). Odsetek dzieci i starszych członków rodziny, którzy dostaną skromniejsze upominki, to około 36-37%. Dla dużej grupy, zarówno dzieci, jak i dorosłych, pojawienie się pierwszej gwiazdki nie powinno być jednak rozczarowujące. 44% maluchów i 46% bliskich członków rodziny może spodziewać się prezentów o podobnej wartości jak w 2019 roku. Najbardziej „poszkodowani” - co wynika oczywiście z ograniczenia bezpośrednich kontaktów zawodowych i towarzyskich - będą osoby z trzeciej grupy. 40% badanych zadeklarowało, że na prezenty dla przyjaciół, znajomych i kolegów wyda mniej niż przed rokiem. Pod choinkę najczęściej trafią kosmetyki i inne produkty do pielęgnacji (40%), ubrania (32%), pieniądze (23%), karty podarunkowe (20%) i książki (20%).
57% Polaków odczuwa mniejsze podekscytowanie Świętami niż w poprzednich latach. Wyraźnie zmniejszyło się także poczucie społecznej presji, że „na świętach nie można oszczędzać”. Warto więc zastanowić się, jak pomóc swojej firmie, by odpowiedzieć jak najlepiej na potrzeby klientów.
Badania 2020 Holiday Season: Navigating shopper behaviours in the pandemic przeprowadzone przez Periscope na rynkach: amerykańskim, brytyjskim, niemieckim, francuskim i chińskim wykazały, że średnio około połowa kupujących rozpoczęła tegoroczne świąteczne zakupy wyjątkowo wcześnie. Ten trend - co już widzimy - nie omija także Polski. Po pierwsze, wynika to z faktu, że obecnie dużo więcej czasu spędzamy w domach i przed ekranem komputera, niemal non-stop mając dostęp do szerokiej oferty zakupowej. A po drugie, z licznych obaw, dotyczących m.in. braków w zaopatrzeniu tuż przed Świętami czy kolejnych wzrostów zachorowań i pojawienia się dodatkowych trudności.
Tegoroczne świąteczne zakupy - od prezentów przez dekoracje po produkty spożywcze - będą realizowane on-line na niespotykaną dotąd skalę. O wpływie epidemii COVID-19 na wzrost sprzedaży internetowej pisaliśmy m.in. w tym artykule. Jeśli swoich produktów lub usług - jakimś zrządzeniem losu - nie oferujesz jeszcze w sieci, wcale nie jest za późno, by to zmienić. Założenie prostego sklepu internetowego i/lub uruchomienie reklamy w mediach społecznościowych nie zajmuje obecnie wiele czasu. Wystarczy kilka kliknięć.
Parę przydatnych porad w tym zakresie znajdziesz w tych artykułach:
Jak zbadać zapotrzebowanie na produkt lub usługę w Internecie? Sprawdź, zanim rozkręcisz biznes!
Jak uodpornić firmę na kryzysy?
Eksperci od sprzedaży internetowej radzą, by w tym (podwójnie) niezwykłym okresie uwzględnić kilka bardzo istotnych elementów:
Sprzedajesz głównie online? W tym roku aż 41% respondentów zapowiada, że na przedświąteczne zakupy udadzą się do lokalnych sprzedawców – to szansa, którą warto wykorzystać. Przecież już w trakcie pierwszej fali pandemii pokazaliśmy, (i pokazujemy nadal!), że los, małych, rodzinnych firm nie jest nam obojętny. Święta to dobry moment, aby podkreślić swój związek z lokalną społecznością. Może warto podzielić się swoją historią? Lub przedstawić pracowników i opowiedzieć o ich umiejętnościach i zaangażowaniu?
Wspomniane wyżej badania Periscope dowiodły, że odsetek klientów, dla których respektowanie zasad bezpieczeństwa przez sklep jest ważnym kryterium wyboru, stale rośnie. Jeśli prowadzisz tradycyjny, stacjonarny sklep, nie zapominaj o maseczkach i płynie do dezynfekcji. Nawet takie obowiązki można przecież obrócić na swoją korzyść! Personel w zabawnych maseczkach z motywem renifera? Płyn do dezynfekcji rąk o zapachu pomarańczy? Sposobów na przyciągnięcie klientów jest mnóstwo.
Niestety okres świąteczny nie jest czasem, kiedy można szczególnie liczyć na lojalność stałych klientów. Niektóre analizy wskazują, że odsetek konsumentów kierujących się przy wyborze przywiązaniem do marki spada wówczas do – najniższych w ciągu roku - 12%!
Polacy, tak jak inni mieszkańcy Europy, spędzą Święta w domu i w ogromnej większości zrezygnują z dalszych i bliższych wypraw do krewnych i przyjaciół. Nie znaczy to jednak, że nie będą wówczas o sobie pamiętać. A nawet, że nie spędzą tego czasu razem! Wzrost zainteresowania kartkami świątecznymi (cyfrowymi i tradycyjnymi) to jedno. Inna rzecz to pojawiające się w wielu krajach usługi „Kompleksowych Rodzinnych Świąt On-line”. Rodzinne wideokonferencje, wzbogacone o wirtualne gry i zabawy, a nawet wspólne doznania kulinarne - osoby z różnych miejscowości otrzymują dostawy tych samych potraw.… Nie wiadomo jeszcze, jaka będzie popularność takich pakietów, ale potencjału i pomysłowości nie można im odmówić. Pamiętaj, że każdy problem i potrzeba, rodzą jakąś biznesową okazję.
Polacy stają się coraz bardziej wrażliwi na sztuczną, generalizującą i nachalną komunikację marketingową. Świątecznym mailom do klientów, odpowiedziom na komentarze w social media i wszystkim innym formom dialogu warto nadać bardziej osobisty, empatyczny charakter. Doświadczenie (ciepło, serdeczność, autentyczność), jakie mogą zaoferować klientom małe i średnie firmy, będzie teraz jeszcze większą wartością.
Bibliografia:
https://www.practicalecommerce.com/9-holiday-selling-tips-to-pandemic-driven-consumers
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.