Wymyślamy rozwiązania dla bankowania bez barier

Osoby z niepełnosprawnościami to duża część naszych klientów i od dawna staramy się, by nasze odziały i usługi odpowiadały ich wyjątkowym potrzebom. Wiemy jednak, że zawsze można coś jeszcze poprawić i usprawnić, a rozwój technologiczny z każdym rokiem przynosi nam coraz większe możliwości w tym zakresie. Dlatego zostaliśmy partnerem LEOthonu -  organizowanego przez Koźmiński Business Hub wirtualnego hackathonu, którego uczestnicy projektowali rozwiązania dla niewidomych i słabowidzących klientów banków. Poznajcie laureatów tego niezwykłego wydarzenia!

 

Co, gdzie i jak?

 

LEOthon, któremu wspólnie z Google Cloud partnerowaliśmy, to wirtualne wydarzenie, którego hasło przewodnie brzmiało: #AIwspieraniewidomych. Zgłoszone zespoły miały więc za zadanie opracowanie innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji oraz modelach Machine Learning i Deep Learning. Uczestnicy musieli zweryfikować także sposoby interakcji z użytkownikiem oraz możliwości prawne i technologiczne banku. A to wszystko w zaledwie 24 godziny! Aby sprostać temu wymagającemu wyzwaniu, uczestnicy korzystali z sesji mentorskich, pod czas których swoimi uwagami i sugestiami dzielili się eksperci z kilku dziedzin oraz Marcin Ryszka - zaprzyjaźniony z nami sportowiec z wielkimi sukcesami oraz  dziennikarz, a także ambasador Pomarańczowej Siły, który nie widzi od 5 roku życia.

 

Nagrodzone pomysły i zespoły

Zaprojektowane rozwiązania zostały zaprezentowane kapitule konkursu, spośród nich wybrano te najbardziej innowacyjne i inspirujące. Wskazują one kierunek, w jaki sposób najnowocześniejsza technologia może wspierać klientów w codziennym życiu. Poznajcie szczegóły zwycięskich rozwiązań oraz co mówią o nich ich autorzy.

1 miejsce- Holiday Developers

 

Zespół zaprojektował innowacyjne rozwiązanie Robbi, które umożliwia głosowe zarządzanie przelewami i nadchodzącymi płatnościami, inwestycjami, giełdą, zmianą limitów, kartami czy płatnościami BLIK. Główną przewagą Robbiego jest umożliwienie osobom niewidzącym korzystania z funkcji „ukrytych” głęboko w aplikacji oraz wypełnianie formularzy.

 

1 miejsce Leothon.png

 

Jak wpadliście na pomysł stworzenia swojego rozwiązania? Skąd czerpaliście inspirację? 

 

Najpierw przeprowadziliśmy wywiady jakościowe z siedmioma osobami niewidomymi. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, jakie problemy są w ich odczuciu najistotniejsze. Tak powstała koncepcja na Robbiego - Twojego asystenta w bankowości.

 

Jakie korzyści przyniesie ono osobom niewidomym i słabowidzącym? 

 

Robbi pomoże osobom niewidomym poruszać się po aplikacji banku przez komendy głosowe. Dzięki zastosowaniu takiego rodzaju komunikacji przedtem czasochłonne dla osoby niewidomej czynności: wysłanie maila czy weryfikacja, czy zapłaciłeś/aś wszystkie rachunki w tym miesiącu stają się znacznie łatwiejsze i mniej frustrujące.

 

Co jest najciekawszym elementem Waszego rozwiązania? Z czego jesteście wyjątkowo dumni? 

 

Bardzo ciekawym elementem, jest integracja z Google Cloud Platform. Cieszymy się, że dzięki współpracy GCP przy tym hackatonie mogliśmy poszerzyć swoją wiedzę na temat wykorzystania ich technologii. Bardzo podoba nam się także nazwa - Robbi. Nawiązuje do Robin Hooda, bo Robbi pomaga korzystać z wcześniej niedostępnych funkcji, tak aby każdy był równo traktowany.

 

Znaczenie nowoczesnych technologii stale rośnie. Jaki wpływ będą miały na walkę z wykluczeniem cyfrowym? 

 

AI pozwala na uproszczenie wielu czynności, które mogą wydawać się trudne. Świetnie widać to na przykładzie zaproponowanego przez nas rozwiązania. Dzięki AI system pozwala na wykonywanie skomplikowanych i czasochłonnych czynności znacznie szybciej i łatwiej. Osoba niewidoma mogłaby w łatwy sposób wysłać przelew lub sprawdzić, czy wysłała wszystkie istotne przelewy za rachunki domowe.

 

Dlaczego warto wziąć udział w Leothonie? 

 

Udział w Leothonie to świetna okazja, aby dobrze spędzić czas i sprawdzić swoje możliwości w sprintach ideacyjnych. W czasie hackatonu sporo trzeba zrobić w bardzo krótkim czasie - przeprowadzenie wywiadów, research rynku, wymyślenie koncepcji, umieszczenie jej w kontekście, stworzenie szkieletu technologicznego  i architektury rozwiązania, wypracowanie identyfikacji graficznej, wypełnienie Business Model Canvas, Value proposition Canvas, opracowanie User Jurney, User Flow, form komunikacji z użytkownikiem oraz synteza rozwiązania w formie czytelnej prezentacji. Poradzenie sobie z tym dało nam poczucie, że naprawdę potrafimy zorganizować sobie pracę i czas. A to jest niesamowite uczucie!

 

Co skusiło Was do wzięcia udziału w Leothonie? 

 

Problem korzystania z aplikacji bankowej przez osoby niedowidzące jest obecny w naszym życiu. Nasi niewidomi znajomi i członkowie rodziny zawsze potrzebowali pomocy przy dość prostych – z perspektywy osoby widzącej – czynnościach. Gdy tylko zobaczyliśmy, jaki jest temat hackatonu, od razu wiedzieliśmy, że chcemy wziąć w nim udział.

2 miejsce - Sustainable Avocados

 

ING Vision, rozwiązanie które, dzięki technologiom: Google Maps Api, Google Vision Api, Google Text-to-speech Api, Google OCR, wirtualni agenci Google oraz andcard.io. umożliwi obsługę bankomatów za pomocą aplikacji w telefonie, odczytanie dokumentów bankowych za pomocą skanu oraz odczytanie danych na kartach kredytowych, takich jak nr CSV. 

Główna koncepcja ATM Vision opiera się na przeniesieniu większości pracy, którą musi wykonać osoba niewidoma lub niedowidząca, z bankomatu na jej własny smartfon.

 

2 miejsce Leothon.PNG

 

Jak wpadliście na pomysł stworzenia swojego rozwiązania? Skąd czerpaliście inspirację? 

 

Jesteśmy zespołem o różnorodnych pasjach i zainteresowaniach. Każda osoba miała własne inspiracje z informatyki, designu, osobistych doświadczeń itp. Głównymi inspiracjami naszego rozwiązania były bezkartowe bankomaty, obiektyw Google, asystent Google, card.io oraz metody głębokiego uczenia, których nauczyliśmy się na zajęciach Koźmińskiego. Najważniejsza inspiracja pochodziła z lektury prac naukowych. Trzy dni przed zawodami spędziliśmy godziny, czytając prace naukowe z zakresu technologii wspomagających oraz zmagań osób niewidomych i niedowidzących.

 

Jakie korzyści przyniesie ono osobom niewidomym i słabowidzącym? 

 

Nasze rozwiązanie zaoferuje im alternatywę dla tradycyjnego sposobu obsługi bankomatów. Dzięki zastosowaniu asystenta głosowego i własnych telefonów będzie to dla nich zdecydowanie łatwiejsze. Rozwiązanie pozwala im również skanować dokumenty, gotówkę i karty kredytowe oraz odczytywać ich numery lub treść skanu. Co ważne, wdrożenie naszego pomysłu w życie nie będzie drogie, a to sprawi, że osoby, które potrzebują takiej pomocy, będą mogły skorzystać z niej tak szybko, jak to tylko możliwe.

 

Co jest najciekawszym elementem Waszego rozwiązania? Z czego jesteście wyjątkowo dumni? 

 

Jesteśmy dumni z każdego szczegółu, ale projekt doświadczeń użytkownika i szkic interfejsu były najważniejszymi elementami naszego rozwiązania i tym, co nas wyróżniało.

 

Dlaczego warto wziąć udział w Leothonie? 

 

Leothon to jedno z najcenniejszych doświadczeń, jakie miałem w ciągu ostatnich 3 lat. W krótkim czasie nie tylko nauczyłem się efektywnie pracować, ale także poprawiłem umiejętność komunikacji w zespole. Nieczęsto zdarza się, że masz okazję zapytać 18 mentorów o swój pomysł i otrzymać informację zwrotną na jego temat. Sama mentoringowa część Leothona była warta udziału w konkursie. Otrzymaliśmy feedback od profesjonalistów z branży i środowiska akademickiego, co jest bezcenną wartością.

 

3 miejsce - FaceING

 

FaceING, czyli funkcja aplikacji bankowej, dzięki której niewidome osoby mogą wypłacać pieniądze z bankomatu: bezpiecznie i bez pomocy osób trzecich.

 

3 miejsce Leothon.png

 

Jak wpadliście na pomysł stworzenia swojego rozwiązania? Skąd czerpaliście inspirację? 

 

Od wielu lat tworzymy produkty, które są włączające (inkluzywne). Gdy pojawiła się informacja o projekcie dla grupy osób,  które często są pomijane, uznaliśmy, że warto poświęcić czas na opracowanie pomocnego dla nich rozwiązania. Tak, jak to zwykle mamy w zwyczaju, podjęliśmy szereg rozmów z osobami, których to zagadnienie dotyczy. Na tej postawie oraz znając ograniczenia wynikające z tworzenia produktów w środowisku bankowym, zdecydowaliśmy się zrealizować nasz projekt.

 

Jakie korzyści przyniesie ono osobom niewidomym i słabowidzącym? 

 

Rozwiązanie może pomóc rozwiązać problem, który dla wielu osób niewidomych i słabowidzących stanowi istotną barierę. Zatem główną korzyścią będzie znoszenie barier środowiskowych przez użycie współczesnej technologii.

 

Co jest najciekawszym elementem Waszego rozwiązania? Z czego jesteście wyjątkowo dumni? 

 

W trakcie badań (R&D) doprecyzowujących sposób działania naszego rozwiązania, znaleźliśmy istotne ograniczenia technologii, ale również heurystyki, których użycie pozwala owe ograniczenia znieść.

 

Co skusiło Was do wzięcia udziału w Leothonie?

 

Tworzenie dostępnych produktów i edukacja w tym obszarze jest kluczowa. Bez niej nawet najlepsza technologia nie będzie włączająca, ale wykluczająca. Udział w tego typu wydarzeniu jest nie tylko dobrą zabawą i formą integracji, ale przede wszystkim czasem na pochylenie się nad tematem, który jest istotny, ale zazwyczaj deprecjonowany.

 

 

3 miejsce  - JEEP


JEEP, czyli rozwiązanie, którego priorytetem jest pomoc osobom niepełnosprawnym w efektywnym korzystaniu z aplikacji Moje ING. Pomysł wykorzystuje najnowocześniejsze techniki sztucznej inteligencji, takie jak BERT przy użyciu Google Auto ML i Google Speech-to-text, które pozwalają na bezproblemową obsługę bez użycia rąk. Cały proces polega na rozmowie z wirtualnym asystentem i podejmowanie działań w ramach aplikacji.

 

3 miejsce_Leothon.png

 

Jak wpadliście na pomysł stworzenia swojego rozwiązania? Skąd czerpaliście inspirację? 

 

Ze względu na to, że użytkownikami naszego rozwiązania są osoby z bardzo konkretnymi wymaganiami i problemami, przede wszystkim oparliśmy nasze rozwiązanie o zbadanie ich potrzeb. Konsultowaliśmy się z bezpośrednio z osobami niewidomymi oraz z Fundacją Widzialni. Pytaliśmy o to, jak korzystają z usług finansowych, jakich narzędzi używają i co sprawia im największy kłopot. To pokazało nam najbardziej efektywną drogę do budowania naszego rozwiązania - smartfony i aplikacje mobilne są najczęściej na wyciągnięcie ręki i to z nich nasi użytkownicy korzystają najchętniej. 

 

Zdecydowaliśmy się oprzeć nasze rozwiązanie na dwóch filarach: Po pierwsze całościowe narzędzie zbudowane wokół dialogu użytkownika z Asystentem Głosowym opartym o technologię przetwarzania języka naturalnego. Po drugie przygotowanie uproszczonej wersji aplikacji Moje ING, dopasowanej do potrzeb osób słabowidzących i niewidomych zgodnie z międzynarodowym standardem WCAG. Inspiracją do budowania rozwiązania w ten sposób był. m.in. Google Duplex czyli część asystenta Google, która umożliwia prowadzenie wirtualnych rozmów przez telefon.

 

Jakie korzyści przyniesie ono osobom niewidomym i słabowidzącym? 

 

Przede wszystkim umożliwi to korzystanie z usług bankowych szybciej i bardziej intuicyjnie. Po wdrożeniu proponowanych przez nas rozwiązań interakcja osoby niewidomej z bankiem przypominałaby najzwyklejszą rozmowę, podczas której użytkownik zleca przelew, sprawdza stan swojego konta, czy wymienia waluty.

 

Co jest najciekawszym elementem Waszego rozwiązania? Z czego jesteście wyjątkowo dumni?

To, że jest uniwersalne - może pomóc nie tylko osobom niedowidzącym i niewidomym, ale również całemu spektrum osób ze specjalnymi potrzebami. Sposób interakcji - rozmowa - z asystentem głosowym jest bardzo intuicyjna i prosta, więc mogą skorzystać z niej również seniorzy czy też osoby, które tymczasowo mają ograniczoną motorykę np. przez kontuzję. 

 

Co skusiło Was do wzięcia udziału w Leothonie?

 

Dobrze znaliśmy formułę konkursu i ta bardzo podobała nam się w poprzednich edycjach. Do tego tym razem zadanie konkursowe było dla nas wyjątkowym wyzwaniem - nie mieliśmy wcześniej okazji pracować nad rozwiązaniami konsumenckimi dla osób ze specjalnymi potrzebami. Chcieliśmy się więc sprawdzić w nowym dla naszego zespołu temacie, poznać konkretne potrzeby i problemy z jakimi borykają się osoby niewidome i niedowidzące, Leothon był do tego doskonałą okazją.