Za nami jubileuszowa, dziesiąta edycja ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Tym razem w ramach olimpiady projekty społeczne przygotowało około 7,5 tysiąca młodych osób, a nagrodę Złotego Wilka otrzymało aż 19 zespołów. Przyglądamy się bliżej przyświecającym im ideom, zaglądamy za kulisy tegorocznego finału oraz oddajemy głos laureatom i ich mentorom z ING Banku Śląskiego.
Zwolnieni z Teorii. Zaangażowani w pomaganie
Olimpiada Zwolnieni z Teorii otwiera przed uczniami przestrzeń, której w szkołach często brakuje. Dzięki nowoczesnej metodyce nauczania, innowacyjnej platformie edukacyjnej, dostępowi do wiedzy i praktycznemu wsparciu młodzi mogą realizować tu prawdziwe, przynoszące zmianę projekty społeczne. Urzeczywistnianie powstałych, z myślą o innych, pomysłów i udział w olimpiadzie rozwijają przedsiębiorczość, umiejętność pracy w zespole i rozwiązywania problemów, poczucie sprawczości, empatię, kreatywność, komunikację…
Przygotowywane przez licealistów przedsięwzięcia najczęściej dotyczą edukacji (34%), sportu i zdrowia, również emocjonalnego (19%), społeczności lokalnej (18%) i ekologii (12%)[1].
Prezes zarządu ING Banku Śląskiego Brunon Bartkiewicz podkreśla:
Jesteśmy w momencie i czasie, w którym głośno popieramy, jako pracodawcy i przedstawiciele biznesu, ideę otwarcia edukacji na zmianę. Uważam, że kluczowa jest przedsiębiorczość i umiejętność przełożenia wiedzy na praktyczne umiejętności i zaaplikowania ich w życie, aby móc skorzystać z niej każdego dnia.
Wszystko zaczęło się w roku 2013 i olimpiady z mniej więcej 30 uczestnikami. Ponad 10 lat później możemy odnotować, że Zwolnieni z Teorii to przeszło 28 tysięcy finalistek i finalistów, przeszło 5 tysięcy zrealizowanych programów społecznych i przeszło 30 milionów ich beneficjentów[2].
Zwolnieni z Teorii. Pomarańczowe akcenty
ING Bank Śląski nie zwalnia w kibicowaniu Zwolnionym z Teorii. W roku szkolnym 23/24 staraliśmy się dołożyć od siebie jeszcze więcej…
Dla wybranych zespołów, które tworzyły projekty w oparciu o narzędzia sztucznej inteligencji, wspólnie z Intel Corporation wspieraliśmy program You A(nd)I w ramach którego odbył się webinar o tym jak w praktyce wykorzystywać te narzędzia do realizacji projektów społecznych.
Roman Tyszkowski, doradca prezesa ds. spraw strategii w naszym banku, wspomina:
W trakcie naszego webinaru opowiadaliśmy o praktycznych narzędziach generatywnego AI, które pomagają w różnych zadaniach np. generowaniu grafik, tekstów czy nauki programowania. Rozmawialiśmy też o tym, jak odpowiedzialnie z nich korzystać. Takie spotkania z młodzieżą są platformą do praktycznej nauki nowych technologii.
Ale wiedzą dzieliliśmy się nie tylko online. W naszym warszawskim biurze zorganizowaliśmy również warsztaty, na których poruszaliśmy tematy: wykorzystania narzędzi graficznych AI, pracy z GPT4 czy potencjale LLM i Pythona.
Dla tych, którzy ukończyli projekty - pod wspólną nazwą YOU A(nd)I - czekały specjalne certyfikaty, wręczane podczas finału przez Sławomira Soszyńskiego, wiceprezesa zarządu ING Banku Śląskiego.
Podczas Pitch Contest, czyli konkursu na najlepszą prezentację projektu, uczestników oceniały Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu Banku w ING Banku Śląskim oraz Prezes Fundacji ING Dzieciom, i Joanna Warmuz, Senior Expert – Sustainability. A w gronie jury finałowego zasiadał między innymi Brunon Bartkiewicz.
By Wielki Finał stał się jeszcze bardziej pozytywnym i ekscytującym przeżyciem, zorganizowaliśmy specjalne pomarańczowe strefy. Strefa Chill & Do Your Thing zapraszała na jogę, gry i do teabaru, a Strefa Play & Do Your Thing na rozgrywkę teqballa, zakręcenie jojo i skok na blenderbike, aby przygotować owocowy koktail. Chętni na jeszcze większą dawkę wiedzy mogli zaś dołączyć do paneli naszych ekspertów, na przykład o planowaniu kariery czy narzędziach AI i LLM.
Jednak najbardziej angażującą formą naszego zaangażowania w Olimpiadę Zwolnieni z Teorii była propozycja mentorskiego wsparcia od pracowników banku. Z takiej możliwości skorzystały aż 72 drużyny, czyli zdecydowana większość finalistów. Mentorki i mentorzy dzielili się wskazówkami, jak współpracować, inspirowali, podpowiadali i motywowali.
Zwolnieni z Teorii. Poznajmy ich bliżej
Najlepsze projekty społeczne wyłoniono 23 maja w Warszawie. Złote Wilki powędrowały do najciekawszych programów w 9 kategoriach: ekologia, społeczeństwo obywatelskie, społeczność lokalna, przestrzeń miejska, zdrowie i sport, wydarzenie publiczne, reklama społeczna, zbiórka charytatywna, projekt technologiczny.
Oto jak o nagrodzonych projektach i samym wydarzeniu mówią niektórzy laureaci i ich mentorzy z ING Banku Śląskiego:
Hubert Koszyk. Lider zespołu Notespace 2.0. Kategoria: Projekt Technologiczny
- Już przeszło rok temu wspólnie ze znajomymi zauważyliśmy pewne problemy w naszym systemie edukacji. Młodzież uczy się coraz więcej, a czasu na rozwijanie swoich umiejętności i kompetencji pozaszkolnych ma coraz mniej. Zaczęliśmy więc szukać sposobu na przyspieszenie procesu uczenia. Stworzyliśmy dla uczniów szkół podstawowych i średnich platformę edukacyjną, gdzie czekają najróżniejsze materiały: notatki, fiszki itp. Opracowane przez nas skondensowane treści pomagają sprawniej i lepiej przygotować się do sprawdzianu czy powtórzyć lekcje. Zebraliśmy komplet notatek z języka polskiego, trochę z matematyki i języka angielskiego. Podczas finału Zwolnionych z Teorii czuliśmy się świetnie. Ale chociaż z naszym Notespace startowaliśmy już we wcześniejszej edycji, nieco się stresowaliśmy. Dostaliśmy jednak fajne wsparcie i doping od naszego mentora z ING Banku Śląskiego. Co więcej, wydarzeniu towarzyszyło mnóstwo ciekawych aktywności.
Sebastian Piorek. Mentor Notespace 2.0
- Z zespołem Notespace pracowałem już w ubiegłym roku, a pomiędzy edycjami byliśmy w kontakcie. Z wielką przyjemnością patrzyłem, jak udaje im się wskoczyć na wyższy poziom. Z poprzedniej odsłony wciągnęli ważne wnioski, na przykład technologiczne, i wprowadzili od tego czasu wiele istotnych ulepszeń. Cała współpraca była i jest dla mnie wspaniałym, uskrzydlającym wręcz doświadczeniem. Zespół robi coś niezwykle wartościowego i wkłada w to mnóstwo zaangażowania. Zaimponowało mi, jak dojrzałym podejściem wykazują się niespełna osiemnastolatkowie: kombinują, szukają możliwości i łapią szanse… niczym doświadczeni już startuperzy. W perspektywie biznesowej - chociaż nie znają jeszcze niektórych określeń czy terminów - myślą już szeroko, w kontekście skalowania czy monetyzacji, jak prawdziwi przedsiębiorcy. W mojej ocenie otrzymali nagrodę jak najbardziej zasłużenie.
Szymon Anders. Lider zespołu Ctrl+Code. Kategoria: Projekt Technologiczny
- By rozwiązać problem niedomiaru edukacji w szkołach podstawowych z dziedziny programowania, postanowiliśmy stworzyć internetowe kursy z podstawowych w tej materii języków. Tak powstały projekt Ctrl+Code, który zaplanowaliśmy, a następnie zrealizowaliśmy w ciągu kilku miesięcy pracy. Udało nam się stworzyć stronę internetową, na której umieściliśmy filmy do nauki programowania z języka Python. Przygotowaliśmy również lekcje tekstowe i zadania, za pomocą których można sprawdzić swoje umiejętności. Podczas projektu często spotykaliśmy się z różnego rodzaju trudnościami, jednak zawsze wiedzieliśmy, gdzie się zgłosić, by uzyskać profesjonalną pomoc. Nasz mentor wspierał nas wielokrotnie, czy to pokrzepiającym słowem w razie porażek, czy sprytnym rozwiązaniem przy nietrywialnych zagwozdkach. Nie był on jednak inwazyjny i dawał nam pole do popisu, abyśmy mogli się jak najwięcej nauczyć.
Rober Czekaj. Mentor zespołu Ctrl+Code
- Pracując z zespołem Ctrl+Code, po raz pierwszy miałem okazję wcielić się w rolę mentora. Ogromnie zaskoczyło mnie, że mimo bardzo młodego wieku wspierany przeze mnie zespół wykazuje się tak wielką dojrzałością, tak projektową, jak i życiową. Na przedmiocie ich pracy - rozwiązaniach z obszaru IT - znam się co najwyżej średnio, ale pomagałem im, jak umiem najlepiej, w kwestiach organizacyjnych czy mentalnych. Od razu widziałem, że to, co robią, ma sens i może przysłużyć się dobrej sprawie. Zdobyta przez nich nagroda wyjątkowo mnie ucieszyła.
Zuzanna Jabłońska. Liderka zespołu Bezkłótny Projekt. Kategoria: Edukacja
- Nasz projekt polegał na szerzeniu wiedzy o zdrowej dyskusji i umiejętnej argumentacji. Pomysł pojawił się dzięki dostrzeżeniu problemów, z jakimi boryka się dzisiejsze społeczeństwo. Trudności w komunikacji stanowią ogromne wyzwanie dla wielu osób. Udział w programie był wspaniałym przeżyciem. Szczególnie z uwagi na naszą świetną mentorkę Beatę, która zawsze wspierała nas dobra radą i ciepłym słowem.
Beata Pniak. Mentorka zespołu Bezkłótny Projekt
- Zwolnieni z Teorii to świetna inicjatywa (ba! gigantyczne przedsięwzięcie), która buduje i wzmacnia u młodych ludzi przedsiębiorczość, czyli kompetencję przyszłości. Sami zarządzają projektem, który stworzyli, i działają bardzo praktycznie. Bezkłótny Projekt poruszył niezwykle ważny temat – komunikacji i prowadzenia zdrowej dyskusji, która wspiera dobre relacje pomiędzy ludźmi i daje komfort rozmówcom. Licealiści z Koszalina prowadzili warsztaty edukacyjne i debaty w przedszkolach i szkołach, a przy tym sami byli wzorowym przykładem – jak współpracować, dzielić się zadaniami i być otwartym na drugiego człowieka.
Anita Buczkowska. Mentorka zespołu DalEKOwzrocznie: Kategoria: Wydarzenie Publiczne
- Dziewczyny z DalEKOowzroczne zaimponowały mi różnorodnością podjętych przedsięwzięć oraz swoimi umiejętnościami organizacyjnymi. To wielka sztuka poprowadzić z sukcesem projekt odbywający się równocześnie w różnych częściach Polski, z wieloma niezależnie działającymi osobami koordynującymi. Myślę, że to nie one ode mnie, ale ja od nich mogłabym się uczyć skutecznego korzystania z mediów społecznościowych oraz rozmachu w planowaniu! Serdecznie im gratuluję.
Lider zespołu What’s Next. Kategoria: Społeczeństwo Obywatelskie
- Naszym głównym założeniem było dostarczenie naszym rówieśnikom czegoś w rodzaju „podręcznika do ich przyszłości”. Chcieliśmy wspierać młode, ale wchodzące już w dorosłość osoby przez edukację na temat stresu, rynku pracy, wpływu social media na nasze życie czy samorozwoju. Pragnęliśmy przygotować małe kompendium z wiedzy, której nam samym trochę brakowało i brakuje. Zależało nam, by zmniejszyć ich obawy i lepiej przygotować ich na to, co czeka za rogiem… Praca na projektem to było wymagające, ale też niezwykle satysfakcjonujące pół roku. Musieliśmy się nauczyć pracy w grupie, budowania czegoś zupełnie od podstaw, podziału zadań, nawiązywania kontaktów itp. Efekt końcowy przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania, a nagroda Złotego Wilka potwierdziła, że to, czego dokonaliśmy, rzeczywiście ma sens. Sama olimpiada przynosi szalenie cenną lekcję: do czego można dojść, jeśli tylko otworzy się na nowe doświadczenia.
[1] https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2024-05-23/padl-rekord-mlodych-ktorzy-dzialaja-spolecznie/
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.