Jednym z najgorętszych ostatnio tematów, zarówno w kwestii motoryzacji jak i ekologii, są elektryczne samochody, szczególnie te z literą „T” w nazwie. Jednak niekoniecznie trzeba być właścicielem elektrycznego samochodu, żeby jeździć eko!
Główną zaletą aut napędzanych silnikami elektrycznymi jest zerowa emisja CO2 do atmosfery. Są jednak sposoby na to, żeby każdy samochód uczynić ekopojazdem, przyjaznym także dla kieszeni. Wystarczy stosować zasady ecodrivingu. Przypomnijmy, że w 2016 roku rekord świata w ekonomicznej jeździe zdobyli Polacy - Kamil Kłujsza i Filip Raszewski. Trasę liczącą 234 km pokonali, zużywając… 3,7 litra benzyny! Jak tego dokonali? Przestrzegając kilku prostych zasad, o których piszemy poniżej:
Każda sekunda w bezruchu, ale z włączonym silnikiem, to strata paliwa. Wbrew utartej opinii, turbina Twojego samochodu nie „lubi” rozgrzewać się przed jazdą. O ile nie jeździsz 30-letnim autem - możesz ruszać zaraz po przekręceniu kluczyków.
Czyli koniec z dojeżdżaniem „na luzie”. Zbliżając się do skrzyżowania, gdy widzisz czerwone światło, wciskasz sprzęgło i „toczysz” się do momentu zatrzymania? Błąd. Ustawiasz skrzynię biegów w pozycji neutralnej, myśląc, że auto nie pobiera paliwa? Niestety, również nie. Silnik pobiera niewielkie ilości paliwa, nawet kiedy nie napędza pojazdu. Przy najbliższej okazji spróbuj redukować prędkość silnikiem. Zdejmij stopę ze sprzęgła i ewentualnie lekko wciskaj *** hamulca. Obserwuj obroty – jeśli spadną zbyt nisko, silnik zgaśnie. Wyczuj odpowiedni moment i zredukuj bieg. Warto przećwiczyć ten manewr, zwłaszcza w dłuższej trasie. Oszczędność paliwa, ale też zużycia układu hamulcowego - gwarantowane.
Sprawdź, co Ty możesz zrobić dla czystego powietrza
Zachowując odległość 30-50 m do samochodu przed Tobą unikniesz konieczności gwałtownego hamowania, a co za tym idzie ponownego rozpędzania auta. To właśnie podczas przyśpieszania zużywasz najwięcej paliwa. Poza oszczędnością przyczyniasz się też do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego - dwie pieczenie na jednym, ekologicznym ogniu.
Wszyscy lubimy poszaleć na trasie, ale mało kto się cieszy, gdy przychodzi płacić za paliwo. Dlatego lepiej powstrzymać rajdowe zapędy i ograniczać się do 90-120 km/h na trasie ekspresowej lub poza terenem zabudowanym. Przyśpieszenie do 140 oznacza już o 20% większe zużycie paliwa. W mieście jesteśmy zależni od natężenia ruchu, ale jeśli szczęście Ci sprzyja i nie jedziesz w korku, pamiętaj o ograniczeniu do 50 km/h. Oszczędzasz paliwo, środowisko i koszt mandatów.
Czy twój samochód jest wyposażony w system „podpowiadający” Ci, kiedy zmieniać biegi? Jeśli tak, to korzystaj z tych sugestii, bo wskazują optymalne pod względem ekonomii jazdy momenty na zmianę biegu. Jeśli Twój samochód nie posiada funkcji asystenta, wystarczy, że zapamiętasz: najniższe obroty na najwyższym biegu. Pierwszego biegu używaj jak najkrócej - przy możliwie najniższych obrotach, „wrzuć dwójkę” i przy każdej kolejnej zmianie na wyższy bieg, staraj się utrzymać obroty na niskim poziomie. Jazda w ten
Badania wykazują, że blisko 70% polskich kierowców porusza się na oponach z nieodpowiednim poziomem ciśnienia. A jak takie opony wpływają na ekojazdę? Zbyt niskie ciśnienie - zwiększa opór toczenia się koła, to przyczynia się do szybszego zużycia opony, ale przede wszystkim powoduje większe spalanie paliwa.
Chociaż w gorący (lub zimny) dzień klimatyzacja w samochodzie jest jak zbawienie, to podnosi koszty eksploatacji. Testy automobilklubu ADAC wykazały, że każde 100 km przejechane z prędkością 50 km/h wymagało 0,3 l paliwa więcej. Nowsze pojazdy z klimatyzacją automatyczną są znacznie bardziej oszczędne, bo dzięki czujnikom same dostosowują temperaturę z „myślą” o jak najniższym zużyciu paliwa. W przypadku starszych samochodów i klimatyzacji manualnej i półautomatycznej pamiętaj, by przewietrzyć auto przed podróżą. Przed włączeniem klimatyzacji, zamknij dopływ gorącego powietrza, a (również ze względów zdrowotnych) także staraj się nie obniżać temperatury o więcej niż 3 stopnie.
Pamiętacie lekcje fizyki ze szkoły? Dodatkowe obciążenie samochodu to konieczność użycia większej siły, by go poruszyć. W przełożeniu na ekonomię podróżowania autem warto więc zadbać o to, by pojazd ważył możliwie jak najmniej. Ok. 100 kg dodatkowego nadbagażu zwiększa zużycie paliwa o 0,7 l na 100 km. Wybierając się w dłuższą trasę, pamiętaj też o zasadach aerodynamiki. Boksy dachowe powodują dodatkowe opory powietrza, więc większe zużycie paliwa. Jeśli nie przewozisz nart lub innych bagaży - zdemontuj dodatkowy bagażnik.
Dołącz do akcji #mojepowietrze
W lotnictwie wykonuje się obliczenia pozwalające przewidzieć dokładną ilość paliwa potrzebną do osiągnięcia celu podróży. Zasada, by nie brać ani kropli więcej, niż jest to konieczne ma sens, o tyle, że paliwo też ma swoją wagę. Nie zużyte jest więc nadbagażem, który… powoduje większe zużycie!
W tym momencie możemy się zatrzymać (pamiętając o wyłączaniu silników podczas postojów), by omówić kwestię innego rodzaju nadbagażu. Mamy na myśli pasażerów, których możesz zabierać np. jadąc do pracy. Wynalazek carpoolingu pamięta czasy II wojny światowej. Amerykański rząd przekonywał swoich obywateli do korzystania z tej formy transportu w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
Kwestia wspólnych dojazdów stała się ponownie istotna wobec kryzysu naftowego w latach 70. Dziś cały świat coraz chętniej korzysta z dojazdów grupowych. W Polsce istnieje kilka stron internetowych poświęconych wyszukiwaniu zarówno wolnych miejsc w samochodach, jak i ludzi, którzy takie miejsca wypełnią. Korzystając z BlaBlaCar.pl, Dosiadam.pl czy JedziemyRazem.pl możesz znaleźć towarzyszy podróży po kraju. Za to dojazdy do miejsca pracy możesz ustalić z kolegami.
Carpooling to nie to samo, co autostop. Dojazdy grupowe charakteryzują się przede wszystkim tym, że użytkownicy wspólnie pokrywają koszty paliwa. Czasem nawet oferują przekąski. W przypadku, gdy komunikacja miejska nie wystarczy, a jazda rowerem odpada, ekopodróżnicy decydują się na carpool. Wielu z nas lubi czasem docisnąć gaz, poczuć moc silnika, okiełznać ją rękoma, a we włosach poczuć wiatr. Niestety, coraz częściej będziemy czuć też spaliny i zapach smogu, o ile nie zmienimy nawyków.
Fot. Fotolia
Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ślad_węglowy
http://www.green-projects.pl/2017/02/elektryczne-samochody-ekologiczne/
http://www.green-projects.pl/2017/09/elektromobilnosc-w-polsce/
http://norauto.pl/blog/eco-driving-czyli-9-zasad-jazdy-ekonomicznej/
http://www.antyradio.pl/Adrenalina/News/Polacy-pobili-rekord-swiata-w-ekonomicznej-jezdzie-8549
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.