Edukacja domowa? Raczej odpada, bo z przyjaciółmi lepiej. Studia? Fajne, ale niekonieczne. Kasa na podróżowanie? Przyda się, choć i bez niej może być ciekawie. Tego wszystkiego i znacznie więcej dowiedzieliśmy się dzięki pierwszej odsłonie naszej kampanii „Dla Was nie ma rzeczy nie do pomyślenia” – kampanii, w której przedstawiciele pokolenia Z (czyli osoby urodzone po 1995 roku) sami odmalowali obraz swojej generacji.
Dążą do niezależności, przełamują stereotypy, są wierni własnym wartościom, pomysłowi, otwarci, ciekawi świata … Od dawna wiedzieliśmy, że współcześni 18-26-latkowie tacy właśnie są; dowody na to przynosi właściwie każdy dzień naszej pracy. Nie zamierzaliśmy jednak poprzestać na luźnych obserwacjach. Czuliśmy, że żeby lepiej wspierać młodych na drodze do finansowej samodzielności - inspirować do działania, ułatwiać realizację celów i marzeń - powinniśmy naprawdę dobrze ich poznać i zrozumieć. A czy jest lepszy sposób, by to osiągnąć, niż oddanie im głosu?
Zaczęliśmy od kampanii, do której zaangażowaliśmy przedsiębiorczych przedstawicieli pokolenia Z. Opowiedzieli o swoich nieszablonowych przedsięwzięciach i stworzyli wspólny przekaz, że warto działać w zgodzie ze sobą ale też szukać sposobów na zarabianie na tym pieniędzy.
Dla nich nie ma rzeczy nie do pomyślenia - sprawdź nasz spot video!
Następnie sięgnęliśmy po formułę podcastów, bo dla grupy wiekowej, której chcieliśmy wysłuchać, jest to chyba najbardziej naturalna, swobodna i przyjazna przestrzeń dla szczerego i nieskrępowanego wyrażania swoich poglądów. W każdym z przygotowanych dotąd, wspólnie z platformą Patronite, sześciu odcinków, osoby z pokolenia Z dzielą się ze słuchaczami swoimi fascynującymi historiami: opowiadają o własnym podejściu do życia, szansach, jakie dostrzegli, oraz problemach i wyzwaniach, którym musieli sprostać.
Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy odpowiednio się do tych rozmów nie przygotowali. W uchwyceniu właściwego kierunku, skupieniu na najważniejszych kwestiach pomogły nam badania PWC „Młodzi Polacy na rynku pracy” oraz opracowany przez Daloitte raport “Global 2022 Gen Z & Millennial Survey”. Lektura ww. analiz potwierdziła nasze przypuszczenia, że młodzi Polacy wkraczają w dorosłość odważnie, z wiarą w siebie i jasno sprecyzowanymi oczekiwaniami. Zatrudnienie zapewniające „poczucie sensu”, dobra pensja, fajna atmosfera, dbanie o work-life balance, możliwość pracy zdalnej, wsparcie ze strony przełożonych, zaangażowanie firmy w ochronę środowiska i dobro społeczne. Oto zawodowa rzeczywistość, w której chcą i zamierzają funkcjonować Zetki. Jednocześnie jednak urodzeni między rokiem 1995 a 2004 deklarują wyższy poziom stresu niż ich starsi koledzy i koleżanki, reprezentanci pokolenia Millennialsów. Częściej też miewają regularne problemy z pokrywaniem swoich wydatków i spinaniem miesięcznego budżetu.
Zapraszając gości do podcastów, mieliśmy świadomość, że dyskusjom towarzyszyć będą tematy związane z obawami o kryzys klimatyczny, oddziaływaniem mediów społecznościowych, przekraczaniem granic - tak własnych, jak i tych na mapach - indywidualizmem i autentycznością oraz głęboką potrzebą czerpania radości z życia.
Seria podcastów z hashtagiem #ktobypomyślał zaowocowała stworzeniem jedynego w swoim rodzaju autoportretu pokolenia Z. Chociaż obserwacje i doświadczenia poszczególnych bohaterów znacząco różniły się od siebie, łączyło je co najmniej kilka wspólnych mianowników. Wszyscy rozmówcy otworzyli przed nami świat, w którym liczy się przede wszystkim działanie w zgodzie ze sobą, wytyczanie nowych ścieżek, wychodzenie poza utarte schematy i niesztampowe myślenie.
Wiktoria i Kamil z duetu Hello Yogi
Zrezygnowali ze studiów i założyli YouTube’owy kanał uczący widzów jogi.
„Schodzi z nas powoli ta presja udowadniania wszystkim, że jesteśmy lepsi, niż w rzeczywistości jesteśmy. Wydaje mi się, że zaczynamy myśleć o sobie, że jesteśmy…wystarczający! (...) To wszystko brzmi fajnie - rób rzeczy po swojemu - ale to wymaga odwagi. Trzeba się sprzeciwić osobom, które są wokół Ciebie (...) i umieć uargumentować, obronić swoją decyzję” ~ Wiktoria Majcher
Michał Kuryłek
Postanowił zhakować edukację i wyłamał się z tradycyjnego systemu edukacji. Młody student medycyny wykorzystuje potencjał homeschoolingu oraz różnych programów stypendialnych czy grantów.
„Dla mnie to było niesamowite - ogarniałem, uczyłem się i byłem zawsze na bieżąco, a nauka zajmowała mi może 3 godziny dziennie” ~ Michał Kuryłek
Asia Sajdak
Udowadnia, że do biegłego władania kilkoma językami wcale nie są potrzebne filologiczne studia. Jej poświęcony językowym i podróżniczym pasjom kanał na TikToku śledzi bliski 90 tys. osób.
„Moim głównym celem na studiach było to, żeby dobrze umieć posługiwać się językiem niemieckim i okazało się, że wcale (...) nie potrzebuję do tego uniwersytetu, tylko mogę to zrobić tak naprawdę na własną rękę” ~ Asia Sajdak
Michał Korkosz, znany szerzej jako Rozkoszny
Swoją przygodę z gotowaniem zaczynał jako 9-latek. Dziś jest wieloplatformowym twórcą internetowym, felietonistą i autorem nagradzanych książek kucharskich.
„Nic nie daje mi szczęścia w życiu tak bardzo, jak tworzenie przepisów - w sensie jeśli te przepisy wychodzą i czuję, że to jest coś! (...) Ja żyję moimi marzeniami. Oczywiście mam jeszcze jakieś cele, ale to jest to, co chciałem zawsze robić”. ~ Michał Korkosz
Lumpfinds
To marka zbudowana wokół mody vintage. Założyciel brandu codziennie odwiedza second handy w poszukiwaniu designerskich perełek, a swoje cenne znaleziska odsprzedaje we własnym sklepie online.
„Chciałbym, żeby moja praca mnie nie ograniczała do konkretnego miejsca - że nawet jeśli ja pracuję w sposób, w jaki pracuję, to wiem, że się odnajdę, gdziekolwiek wyląduję”.
~ Mateusz z Lumpfinds
Ola Sidorowska
Jest zwyciężczynią pierwszej w Polsce nagrody Make TikToks Contest. Profil zawodowej specjalistki od social media, prywatnej miłośniczki podróży i zdobywania nowych doświadczeń obserwuje blisko 100 tys. followersów.
”Myślę, że nasze pokolenie ma trochę luźniejsze podejście do świata (...). Wydaje mi się, że jest bardzo otwarte i bardzo chce korzystać ze swojego życia, wyciskać z niego wszystko, co się da!”. ~ Ola Sidorowska
Podcasty #ktobypomyślał inspirują, motywują i poszerzają horyzonty. Ale zależało nam, aby kampania „Dla Was nie ma rzeczy nie do pomyślenia„ dawała sposobność do wypowiedzenia się znacznie szerszemu gronu przedstawicieli pokolenia Z. Dlatego po premierowej emisji każdego odcinka podcastu na naszym instagramowym stories zadawaliśmy użytkownikom adekwatne do przebiegu rozmowy pytania. Zainteresowanie tymi ankietami przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Łącznie wzięło w nich udział ponad 24 000 osób! Tym samym zdobyte dzięki podcastom wyobrażenie mogliśmy poszerzyć o ogromny zasób informacji z zakrojonego na szeroką skalę badania ilościowego.
Studia - bez których trudno było wyobrazić sobie sukces Millennialsom - nie są już dziś nieodzowne. Rezygnacja z dyplomu magistra (wybór Wiktora i Kamili z Hallo Yogi) to teraz coraz częstsza i całkowicie świadoma decyzja. Wyższe wykształcenie jako must have postrzega tylko niespełna 19% ankietowanych; dla przeszło 80% mieści się ono w kategorii: nice to have. Bardziej tradycyjne podejście przejawiają młodzi Polacy do edukacji poza systemem. Naukę w modelu homeschooling (podejście Michała Kuryłka) jako rozwiązanie „nie dla siebie” odbiera prawie 80% respondentów; z chęcią na taki model zdobywania wiedzy zdecydowałoby się mniej więcej 20% Zetek.
Osoby z pokolenia Z chcą podróżować, zwiedzać świat, poznawać nowe kultury i języki bezpośrednio u źródła. Nie uważają przy tym (podobnie jak Asia Sajdak), że ograniczone fundusze całkowicie odbierają taką możliwość. Z podejściem, że „nawet bez pieniędzy jakoś to będzie” utożsamia się około 65% odpowiadających; eskapady bez odpowiedniej ilości gotówki wydają się nierealne mniej więcej dla 35% badanych.
Zawód content ceratora i status gwiazdy social media (osiągniecie Michała Korkosza) często jawią się boomerom jako główny życiowy cel i największe marzenie młodych osób. Tymczasem w takiej roli widzi siebie tylko mniej co czwarty ankietowany; dla 75% jest to zajęcie z grupy not.
Dylemat: na etacie czy na swoim znany jest prawie każdemu pokoleniu. Dla Zetek praca zawodowa jest jednak bardziej drogą do samorealizacji i szansą, by czerpać ze świata jak najwięcej, niż celem samym w sobie. Młodzi nie chcą już „się ścigać”, nie chcą, by spoglądano na nich wyłącznie przez pryzmat ich kariery. Może właśnie dlatego proporcje rozkładają się tutaj dość niespodziewanie. Pracę na etacie wybiera 60% Zetek; własny biznes (jak Lumpfinds) - 40%.
Konflikty pokoleń (nierozumienie młodych przez starych i odwrotnie) i inne społeczne podziały to tematy mocno w polskiej kulturze zakorzenione. Ale przedstawiciele pokolenia Z wyraźnie pokazują, że stereotypy nie są dla nich. Oni po prosto chcą być sobą i nie lubią „zaszufladkowania”. Nie patrzą na metrykę, miejsce urodzenia i wiele innych czynników, przez pryzmat których do niedawna zbyt często oceniano innych. Różnice pokoleniowe nie mają obecnie znaczenia dla blisko 70% młodych ludzi; problemy wynikające z różnych ideałów, potrzeb i wymagań między generacjami dostrzega 30% ankietowanych.
Obraz generacji Z, jaki wyłania się z naszej kampanii, napawa optymizmem - pozwala zakładać, że przyszłość jest w dobrych rękach. Wierzymy w siłę i sprawczość młodych i z przyjemnością będziemy kibicować podejmowanym przez nich inicjatywom.
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.