8 cech, które mają osoby zaradne – sprawdź, czy też je posiadasz

W biznesie jak życiu – by nie zginąć w tłumie, trzeba wykazać się zaradnością. Czym właściwie jest zaradność, z czym się wiąże i jak może pomóc Ci na co dzień? Zebraliśmy 8 najważniejszych cech osób zaradnych, bez których z pewnością trudno sobie poradzić w biznesie i nie tylko.

1. Zdecydowanie


Najważniejszy w działaniu jest pomysł i jasno określony cel. To pierwsze, czym powinieneś zająć się na swojej drodze do sukcesu. Jeśli wiesz, co chcesz zrobić i jaki efekt chcesz osiągnąć, wszystkie inne aspekty łatwiej podporządkujesz do wspólnej całości. Jeśli zatem rozważasz założenie własnej firmy, oprócz określenia tego, czym chcesz się zajmować, zastanów się jakie będą cele Twojej działalności. Odpowiedz sobie na kluczowe pytania, takie jak: do kogo powinna trafić Twoja oferta? Jaki przychód chcesz osiągnąć po roku istnienia działalności? Sprecyzowany cel powinien warunkować każdą następną czynność, którą podejmiesz. Dzięki temu, działania staną się spójne, a Ty zrobisz wszystko, by osiągnąć sukces. Gdy połączysz swój pomysł na biznes z precyzyjnymi celami określonymi w czasie, reszta stanie się dużo prostsza.

2. Zorganizowanie


Dobra organizacja to podstawa każdego wielkiego planu. Zorganizowanie przyda Ci się nie tylko w wykonywaniu zadań, ale i w każdej innej kwestii – np. w kontaktach z klientami. W zorganizowaniu działań niezbędny okaże się harmonogram. Zaplanuj kolejne czynności, myśląc o ich odpowiednim ułożeniu w planie dnia, tygodnia czy miesiąca. Działanie według planu nie musi być nudne, tak jak nie musi wykluczać spontaniczności. Po prostu wszystko co robisz, „rób z głową”, a zachowasz równowagę i zminimalizujesz stres związany z nadprogramowymi obowiązkami. Dzięki zorganizowaniu bez trudu przejdziesz z fazy planowania do fazy realizacji.

3. Systematyczność


Jeśli wiesz, że realizacja założonych planów będzie wymagać nieco więcej czasu, staraj się wykonywać zadania systematycznie. Ta zasada sprawdza się niemal w każdej dziedzinie życia. Jeśli marzysz o wakacjach w tropikach – konsekwentnie odkładaj określoną sumę pieniędzy i ciesz się urlopem w zaplanowanym terminie. Podobnie jest w przypadku prowadzenia własnej firmy. Gdy zbudujesz już bazę odbiorców swoich usług, nie spoczywaj na laurach. Systematycznie reklamuj swoją firmę i poszukuj nowych źródeł dochodu. Dzięki temu rozwiniesz swój biznes, zamiast tylko go utrzymywać.

4. Rozsądek


Pozwól sobie na odrobinę kreatywności w planowaniu swoich działań, jednak pamiętaj również o zachowaniu zdrowego rozsądku. Zastanów się, czy wszystkie z nich są w zasięgu Twoich możliwości – czy dysponujesz odpowiednimi zasobami do ich realizacji? Rozsądek przydaje się szczególnie w zarządzaniu funduszami. Jeśli wiesz, że Twój plan ma duże szanse na powodzenie, ale brakuje Ci do tego środków, rozważ dostępne opcje, które wesprą Twoje działania. Przemyśl, czy lepszym rozwiązaniem będzie odłożenie planów w czasie, czy przyspieszenie działań dzięki np. odpowiedniej pożyczce. 

5. Wyobraźnia


Na każdym etapie działania przyda Ci się właśnie wyobraźnia. Począwszy od powstania pomysłu, czy strategii działania, po ich późniejsze wdrożenie w życie. Wyobraźnia to klucz otwierający drzwi do innowacyjnych rozwiązań. Jednak ta cecha przyda Ci się również w bardziej przyziemnych elementach pracy. Najważniejszym aspektem, w którym powinieneś kierować się wyobraźnią, jest zdolność przewidywania. Staraj się zawsze przewidywać wszelkie trudności, nie skupiaj się na „czarnowidztwie”, ale przygotuj się na ewentualne niepowodzenia. Dzięki temu rozwiążesz je znacznie szybciej i łagodniej odczujesz konsekwencje z nimi związane.

6. Elastyczność


To cecha, która zawsze powinna iść w parze ze zdecydowaniem. To bardzo ważne, byś był pewny swojego celu i tego jak chcesz go zrealizować. Asertywność pozwoli Ci na efektywne działanie i podążanie konkretnym torem. Jednak równie ważna jest Twoja otwartość na inne rozwiązania. Pierwsza wizja działania zawsze zapuszcza silne korzenie i ciężko od niej odejść, jednak może się okazać, że dopiero trzydzieste rozwiązanie będzie kluczem do sukcesu. Jeśli Twoje prace stanęły w miejscu, nie trzymaj się kurczowo ustalonych elementów - postaraj się znaleźć nowe sposoby na dotarcie do celu. Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniego dostawcy w swojej miejscowości - poszukaj go w innych miastach. Jeśli brakuje Ci funduszy na rozwój firmy – przemyśl alternatywne oferty i źródła finansowania. Rób wszystko, by zrealizować cel, ale nie ograniczaj się do wstępnych założeń. Czasemnajlepsze rozwiązania przychodzą dopiero w toku działania.

Dowiedź się jak spłacać pożyczkę na własnych zasadach

7. Odwaga


Niezależnie od tego co robisz, ważne, byś nie bał się dążyć do celu. Podjęcie działania zawsze wiąże się z ryzykiem, szczególnie w biznesie, jednak pewność siebie pozwoli Ci pokonać trudności z podniesioną głową. Nie rezygnuj ze swoich planów tylko dlatego, że ktoś nie wierzy w ich powodzenie. Nie zniechęcaj się porażkami. Jeśli jesteś pewny swoich pomysłów, rozpatrzyłeś je ze wszystkich stron, przewidziałeś możliwe niepowodzenia i spojrzałeś na wszystko z rozsądkiem – pozostań przy swoim i sukcesywnie realizuj swoje założenia. Pozwalaj sobie na błędy i korekty, to nieodłączne elementy sukcesu. Pamiętaj, że mimo wszystko, jesteś już dalej niż ci, którzy chcieli działać, ale zabrakło im do tego odwagi.

8. Zdolności analityczne


Pod tym szumnym hasłem kryje się ostatnia z wyróżnionych przez nas cech osób zaradnych. Z pozoru banalna, lecz w rzeczywistości niezwykle istotna. Zdolności analityczne pozwolą Ci kontrolować dotychczasowe rezultaty pracy. Śledź efekty swoich działań i wyciągaj z nich wnioski. To sprawi, że unikniesz błędów w dalszych etapach funkcjonowania firmy. Dzięki odpowiedniej analizie wyników i podjętych czynności, w przyszłości szybciej rozwiążesz problematyczne kwestie.

Wymienione cechy to „must have” każdej zaradnej osoby. Jeśli posiadasz większość z nich, istnieje duże prawdopodobieństwo, że bez trudu poradziłbyś sobie w każdej sytuacji. Zaradność przyda Ci się w większości sytuacji życiowych, niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, studentem czy gospodynią domową. W końcu nigdy nie wiadomo kiedy będziesz musiał z niej skorzystać. Nawet jeśli nie umiesz czegoś zrobić, ważne, byś wiedział jak zorganizować sobie pomoc. Zaradność nie wiąże się bowiem z konkretnymi, wąskimi umiejętnościami, ale z ogólnie pojętym sposobem radzenia sobie w różnych, nie tylko kryzysowych sytuacjach.

Powodzenia!