Prowadzenie własnej firmy bez wątpienia przynosi wiele satysfakcji, ale nie jest zadaniem łatwym. Wymaga wielu wyrzeczeń, absorbuje czas i pochłania energię. To niekończący się proces, nad którym ciągle trzeba pracować. Szczególnie, jeśli chce się rosnąć i rozwijać. Jeśli twoją ambicją jest wybicie się ponad przeciętność i wprowadzenie własnego biznesu na nowy, wyższy, poziom, musisz być szczególnie konsekwentny. Sprawdź o jakich zasadach i działaniach trzeba pamiętać, by awansować do branżowej ekstraklasy.
Strategia to słowo, które kojarzy się z długim i trudnym procesem tworzenia niebywale skomplikowanego planu działania. Jednak wbrew pozorom, jego stworzenie nie musi być bardzo trudne. Co więcej, jeśli Twoja firma jest mała, ale masz ambicję, by stała się większa, nie unikniesz konieczności stworzenia bardziej rozbudowanego planu działania. Co powinien zawierać?
Najważniejszy jest cel, czyli kierunek, w którym działalność firmy będzie prowadzona. Może to być np. otworzenie nowego sklepu, zdobycie dużego kontrahenta lub zwiększenie liczby klientów odwiedzających stronę internetową. Musi to być zadanie, które będzie odpowiednio ambitne, ale i realnie osiągalne. Planując strategię dla swojej firmy, uwzględnij też czynniki zewnętrzne, na które nie masz żadnego wpływu. Weź pod uwagę własne zasoby i ewentualne sposoby ich zwiększenia, jeśli będzie taka potrzeba. Może to być np. pożyczka lub zatrudnienie specjalisty, który w znaczącym stopniu pomoże w rozwoju. Przyjmij też sposób w jaki potencjalny wzrost będziesz mierzyć, tak, by na końcu całego procesu móc ocenić jego realizację.
Dobre planowanie to absolutna podstawa rozwoju. O wzrost będzie trudno, jeśli nie masz przed sobą jasno postanowionego celu. I jeśli naprawdę chcesz osiągnąć sukces, to jego zdobywanie zacznij właśnie od dobrze przemyślanej i wykonalnej strategii.
Porada ta brzmi banalnie, ale w praktyce to dosyć trudne zadanie. Wyróżniać się można przecież na wiele różnych sposobów. Nie mamy tu na myśli krzykliwych banerów i ryzykownych, kontrowersyjnych kampanii reklamowych. Zamiast tego, możesz pokazać swoim obecnym i potencjalnym klientom, że twoja firma ma coś, czego brakuje konkurencji. Może to być wyjątkowo skuteczna obsługa klienta, przedłużone godziny pracy, skłonność do szukania kompromisu z partnerami biznesowymi lub zwykłe częstowanie klientów kawą. Tak, takie nastawienie może być kosztowne pod każdym względem. Jednak zazwyczaj okazuje się opłacalne, szczególnie gdy klienci będą zadowoleni i wkrótce wrócą do ciebie ponownie. Wymyśl jeden, konkretny wyróżnik, który pokaże wszystkim wokół, że warto na twojej firmie polegać. I pamiętaj, że nawet największe starania pójdą na marne, jeśli produkt lub usługa nie będą najwyższej jakości…
26 milionów Polaków ma dostęp do internetu. To przekłada się na 67% całej populacji naszego kraju. Liczba ta, oczywiście, będzie szybko rosła. Młodzi ludzie nie wyobrażają sobie dziś funkcjonowania bez dostępu do tej globalnej sieci. Nawet jeśli to nie oni są grupą, na której twojej firmie zależy, pamiętaj, że to właśnie „millenialsi” są często pierwszymi przewodnikami swoich rodziców po internecie.
Dbanie o wizerunek w sieci może przybierać różne formy. Absolutne minimum to posiadanie prostej, czytelnej strony internetowej. Potencjalni klienci powinni dowiedzieć się z niej wszystkich najważniejszych informacji o twojej działalności. Nie warto silić się na szczególnie skomplikowane i efektowne wykonanie. Jeśli nie masz doświadczenia w tej materii, lepiej postawić na prostotę i dostępność najważniejszych informacji.
Własna strona internetowa to dobry punkt wyjścia – od niej powinno zacząć się budowanie obecności twojej firmy w sieci. Warto zastanowić się też nad obecnością firmy na różnych portalach społecznościowych. Nie warto podążać ślepo za trendami i na siłę starać się pokazać jak bardzo „cool” jesteśmy. Jeśli zależy ci na dotarciu do dojrzalszej klienteli, media społecznościowe wcale nie muszą być najlepszym kanałem komunikacji.
Co zrobić gdy nie jesteś pewien, jak dobrze promować firmę w internecie i być bardziej widocznym? Wyjścia są dwa – edukacja lub szukanie pomocy u specjalistów z danej dziedziny. To może być najlepsza inwestycja, na jaką się zdecydujesz!
Obecność na targach i konferencjach poświęconych branży, to wciąż dobry sposób, by zostać zauważonym przez innych. Nawet jeśli twoje produkty lub rozwiązania oferowane są bezpośrednio klientom końcowym, to targi można wykorzystać na wiele innych sposobów. To doskonała okazja na tzw. „networking” – czyli nawiązywanie nowych kontaktów, wymianę doświadczeń oraz podpatrywanie konkurencji. Z pewnością nie każda nowa relacja przekształci się w wartościowy kontakt, ale gromadzenie znajomości może przydać się w najmniej oczekiwanych momentach.
Konferencje są też doskonałą okazją, by pokazać się z jak najlepszej strony. Jeśli masz okazję, zgłoś się jako mówca, doskonale buduje to wizerunek specjalisty. Takie wystąpienia pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, a samą firmę mogą wypozycjonować jako prawdziwego lidera w swojej dziedzinie. Pojawienie się nazwy firmy w materiałach promocyjnych takiej imprezy, to wyraźny sygnał dla potencjalnych partnerów. Nie każdy lubi publiczne wystąpienia, ale to aktywność, która z pewnością się opłaci.
Każda złotówka się liczy, ale nie każde konto firmowe to wie... Sprawdź.
Nieustanne podnoszenie swoich kwalifikacji nie może odnosić się tylko do twoich pracowników. Szczególnie, gdy branża w której działasz jest dynamiczna i wymaga śledzenia najnowszych trendów. Nie pozwól, by konkurencja wyprzedziła cię, choćby o krok. Dogonienie jej, wiązać się będzie z większymi poświęceniami, niż utrzymywanie pozycji lidera.
Jeśli wydaje ci się, że o swojej dziedzinie wiesz już wszystko, to prawdopodobnie jesteś w błędzie. Jeśli sam nie masz czasu na to, by się dokształcać lub być na bieżąco ze wszystkimi trendami, to inwestuj we własną kadrę. Zatrudnianie najlepszych, ale i dawanie możliwości uczenia się swoim pracownikom to krok w dobrym kierunku. To oni mogą być zapleczem, które pomoże obrać odpowiedni kurs i osiągnąć sukces.
O tym, jak ważny w biznesie jest klient i jak o niego dbać, napisano setki książek i tysiące artykułów. To nie przypadek, że trosce o niego poświęca się tak wiele uwagi. Zdobycie kontrahenta to jedno, ale utrzymanie go i sprawienie, by do Was powrócił, to dwie zupełnie inne rzeczy. Nie ma tutaj znaczenia to, czy jesteś właścicielem kawiarni czy firmy usługowej. Klient powinien być traktowany jak ważny partner, bez względu na wszystko. Warto zadbać o to, by odbiorca twoich produktów lub usług czuł się ważny. Raz „upolowanego” klienta trzeba u siebie zatrzymać.
Konsekwentne zwiększanie bazy odbiorców twoich produktów lub usług powinno być jednym z celów strategicznych firmy. Pamiętaj jednak o tym, by wraz ze wzrostem liczby nowych odbiorców, nie obniżyć jakości obsługi. Wzrost nie może obyć się kosztem jakości, a w ostatecznym rachunku to właśnie ona decyduje o końcowym sukcesie. Potencjalnego klienta nie obchodzi przecież, że wasza firma otrzymuje więcej zamówień niż zwykle. Z jego punktu widzenia najważniejsze jest zaspokojenie jego potrzeb. Takie podejście będą mieli wszyscy nabywcy i użytkownicy. Problem radzenia sobie z ich rosnącą liczbą to twoje zadanie!
Jeśli chcesz być dużym, ważnym graczem na rynku – już teraz myśl tak jak oni. Zrób rewizję dotychczasowo używanych narzędzi, tak aby dostosować je do nowej sytuacji. Udoskonalone rozwiązania powinny być łatwe w skalowaniu, tak by bez problemu dało się je zastosować w nowych realiach. Jeśli więc korzystasz z darmowego programu służącego do księgowości lub obsługi klientów, już teraz sprawdź jakie możliwości oferuje jego rozszerzona, płatna wersja. Potrzebujesz przypływu gotówki na rozwój? Poszukaj najlepszego konta bankowego, które nie ma ukrytych opłat. Być może wraz z rozwojem firmy, będzie trzeba poszukać nowych pracowników, co także wiąże się z pewnymi zmianami. Zwróć uwagę na optymalizację kosztów. Przejrzyj umowę z operatorem telefonii komórkowej i poszukaj oferty bardziej odpowiadającej twoim wymaganiom. Zmienić można naprawdę wiele!
Jeśli naprawdę chcesz pomóc swojej firmie awansować ligę wyżej, pamiętaj, że najważniejsze jest odpowiednie nastawienie i planowanie. Zmiany zacznij wprowadzać powoli, ale systematycznie. Nie bój się szukać pomocy na zewnątrz. Warto być otwartym na nowe rozwiązania i dać sobie szansę. Trzymamy kciuki!
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.