Masz własny pomysł na biznes i odczuwasz silną chęć do działania? Z drugiej strony zastanawiasz się: „Czy założenie własnej firmy to na pewno dobry pomysł?”, „Czego oczekują klienci?”, „Co jeśli mój biznes
nie przetrwa próby czasu?”. Nie ma złotego sposobu, który zagwarantowałby sukces Twojej firmie. Możesz jednak sprawdzić potencjał swojego pomysłu wcześniej. Zobacz, jak zrobić to w 5 prostych krokach.
Z planowaniem biznesu jest trochę jak z gotowaniem. Warto wyrobić w sobie nawyk smakowania dań w trakcie ich przygotowywania. Bez tego trudno przewidzieć efekt. Próbując wcześniej, zawsze możesz dodać jakiś składnik, wzbogacić smak i aromat potrawy. Zabierając się za to po skończeniu gotowania lub po wyłożeniu wszystkiego na talerz, może się okazać, że na przyprawianie jest już za późno. Z pomysłem na biznes jest podobnie.
Mówi się, że dobry pomysł to połowa sukcesu. Przekładając te słowa na dzisiejsze realia, wypadałoby powiedzieć: „przetestowany pomysł to podstawa sukcesu”. Po co angażować się w coś bez potencjału i narażać na koszty? Może Twój pomysł na firmę wymaga tylko delikatnego dopracowania?
Jeśli chcesz znaleźć potrzebne odpowiedzi, musisz zadać sobie właściwe pytania. Janet J. Kraus, wykładowca
na Harvard Business School proponuje do oceny pomysłu 10-sekundowy test na potencjał. Zastanów się, czy Twój pomysł na biznes jest dla potencjalnych klientów jak tlen, aspiryna i biżuteria.
a) Tlen – to wszystkie produkty pierwszej potrzeby, bez których nie można żyć np. żywność, woda, ubrania, albo bez których firma nie może funkcjonować – prąd, telefon, e-mail.
b) Aspiryna – to towary i usługi, które uśmierzają ból, ale można się bez nich obejść np. kawa, słodycze, a dla firm specjalistyczne kursy i szkolenia.
c) Biżuteria – produkty i usługi niepotrzebne w codziennym życiu tj. wycieczki, kino, gry, a dla firm luksusowe samochody, produkty premium itd.
"Testuj pomysł" - narzędzie do bezpłatnego badania rynku. Sprawdź!
Idealna sytuacja jest wtedy, gdy biznes łączy wszystkie trzy elementy. Nie martw się, jeśli Twój pomysł znajduje się tylko w jednej z kategorii. Powyższy test to tylko punkt wyjścia do ulokowania koncepcji na drabinie potrzeb klientów. Zawsze możesz zastanowić się, jak ją wydłużyć np. poprzez reklamę.
Skorzystaj z modelu biznesowego Canvas autorstwa Alexandra Oterwaldera. Składa się on z 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w każdy model biznesowy, niezależnie od branży.
Szablon modelu Canvas znajdziesz bezpłatnie w internecie. Pomoże Ci on usystematyzować informacje o Twoim biznesie, stając się czymś w rodzaju biznesplanu na kartce A4.
Wyobraź sobie, że jedziesz windą i masz tylko chwilę, aby sprzedać swój pomysł współpasażerom. I to w taki sposób, aby nie tylko Ci zaufali, ale zrozumieli, co możesz dla nich zrobić. A to, jak wiesz, nie zawsze jest proste. Wykonanie testu windy (z ang. elevator pitch) pomoże Ci opracować zwięzły i dopracowany opis, który przyda
Ci się w różnych sytuacjach. I co istotne, zmusi do refleksji na temat własnego pomysłu.
Pomagam... (Komu? Kim są Twoi klienci?), którzy potrzebują... (Jaki problem pomagasz rozwiązać?), oferując... (Jakie produkty lub usługi?), w przeciwieństwie do... (Jakiej alternatywy/konkurencji na rynku?), umożliwiam... (coś, co wyróżnia Twój pomysł/rozwiązanie).
Badanie rynku to jeden z najlepszych sposobów do testowania pomysłu na biznes. Wiedzą o tym duże firmy, które przeznaczają na ten cel sporo czasu i pieniędzy. Jeśli poprzednie kroki masz już za sobą, możesz śmiało przeprowadzić swój pierwszy test rynku. Z pomocą w tym celu przychodzi nowa usługa ING Banku Śląskiego
– Testuj Pomysł (www.testujpomysl.pl). To profesjonalne i darmowe narzędzie online służy do badania rynku. Wyrównaj swoje szanse i dowiedz się, czego oczekują Twoi przyszli klienci, nie wydając na to ani złotówki.
Jak skorzystać z Testuj Pomysł?
Badanie realizowane jest na grupie 120 respondentów. To niebywała szansa, aby dowiedzieć się, czy konsumenci są zainteresowani tym, co masz do zaoferowania. Jeśli małe testy rynkowe okażą się skuteczne, istnieje duża szansa, że Twój pomysł okaże się hitem również dla większej liczby odbiorców.
Systematyczne testowanie założeń i sukcesywne wyciąganie wniosków to klucz do sukcesu. Ostatni krok, to analiza zdobytej wiedzy i wyciągnięcie wniosków. Twój pomysł ma potencjał? Świetnie! Skorzystaj
ze spostrzeżeń, aby go dopracować. Odpowiedzi klientów ostudziły Twój entuzjazm? Oszczędziłeś czas
i pieniądze. Możesz ruszać naprzód i testować kolejne pomysły.
Fot. Fotolia
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.