Technologia jest dla ludzi – Trendy 2016

Ponad połowa polskich internautów deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami. Do tego w większości uważamy, że mają one pozytywny wpływ na nasze życie. Technologia stała się kluczowa w naszych czasach i można też zaobserwować trendy, które w niej występują. Mistrzynią ich wyłapywania jest Natalia Hatalska, która ponownie opisała co nas czeka w technologicznej przyszłości.

Żyjemy w czasach, w których nie da się odciąć od technologii, obcujemy z nią na co dzień i wszędzie. Wiele osób dostrzega w tym pozytywne aspekty, które zbliżają do siebie ludzi: „To proste, mamy więcej czasu dla siebie dzięki ułatwieniom życiowym danym nam przez technologię”. Z drugiej jednak strony, pojawiają się głosy, że nasze relacje nie są już takie, jak dawniej: „Ludzie zajmują się bardziej wirtualnym światem niż nawiązywaniem kontaktu w realnym świecie”. Tak czy inaczej, widzimy, że ma ona ogromny wpływa na nasze relacje. Zauważyły to także marki, które wykorzystują technikę nie tylko dla pozyskania klientów, ale też dostarczenia im nowych doświadczeń.

Natalia Hatalska wyróżniła pięć trendów technologicznych, które są stale rozwijane i będą istotne w najbliższej przyszłości. Są to obszary, w które marki już inwestują, ale według prognoz specjalistki, firmy położą na nie wyjątkowy nacisk. Przedstawiamy w skrócie trendy 2016!

#1 Make Tech Human

TRENDBOOK: „Inaczej – technologia w służbie ludzkości, a nie na odwrót. Doszliśmy wreszcie do momentu, w którym, owszem od technologii nie uciekniemy, ale zaczynamy ją (jako marketerzy) wykorzystywać przede wszystkim po to, by poprawić/ ułatwić życie ludzi – oszczędzić im czas, pomóc rozwiązać konkretny problem, zapewnić bezpieczeństwo.”

Połowa z nas uważa, że technologia ma pozytywny wpływ na nasze życie. Jak można się domyśleć, młodsi lepiej reagują na techniczne nowinki, a starsi pozostają bardziej sceptyczni. 30% internautów uważa, że technologia poprawia jakość życia człowieka. Podobna grupa uważa jednak, że wpływ technologii na nasze życie jest zależne od obszaru, którego dotyczy.

To co jest istotne, to wykorzystanie trendu przez marki. Ważnym zaczęło być tworzenie udogodnień dla klientów, takich, które na przykład pomogą mu rozwiązać konkretny problem. Oszczędność czasu czy bezpieczeństwo to najistotniejsze kwestie, na których zależy konsumentowi, więc marki zaczęły wykorzystywać technologie, aby pomóc w realizacji tych potrzeb. Przykładem może być stworzony przez firmę Amazon - Amazon Dash Button .

#2 Human in the Centre

TRENDBOOK: „Inaczej człowiek w centrum; przedłużenie trendów z poprzednich lat, w których chodziło o maksymalne zanurzenie konsumenta w świecie marki, zapewnienie mu bezpośrednich, emocjonujących doświadczeń. Dziś dzięki wirtualnej rzeczywistości i innym technologiom z nią związanym doświadczenia te mogą być wprost namacalne – możemy autentycznie je przeżyć, być aktywnym uczestnikiem świata marki, a nie tylko jego biernym obserwatorem."

Podejmowanie decyzji konsumenckich, to proces, który rozpoczyna się od poszukiwania informacji. Zanim zdecydujemy się na zakup, sprawdzamy opinie innych użytkowników, szukamy obrazów i opisów danego produktu. Niezależnie od tego czy decydujemy się na zakup odzieży czy wycieczki, nie wybieramy „w ciemno”, tylko zbieramy wrażenia – choć nie własne. Wirtualna rzeczywistość to zupełnie nowa forma doświadczania, dzięki której mamy możliwość wypróbowania oferty, jeszcze przed jej poznaniem i dokonaniem decyzji. Dlatego jest to technologia atrakcyjna dla tak wielu branż.

Już ponad 1/3 internautów miała do czynienia z wirtualną rzeczywistością, a ponad 60% z nich skorzystało by z tej technologii ponownie. Dlaczego? Dlatego, że użytkownik przestaje być bierny, a zaczyna aktywnie uczestniczyć w zdarzeniach. Wirtualny świat jest niemalże namacalny, a konsument ma doświadczać (docelowo) wszystkimi zmysłami. Przykładem może być Facebook, który aktualnie pracuje nad aplikacją umożliwiającą bezpośredni i prawie fizyczny kontakt ze znajomymi, nie tylko ograniczony do tekstu i obrazu.

#3 Human Touch in Consumer Experience

TRENDBOOK: „Wykorzystanie technologii, w tym zwłaszcza sztucznej inteligencji, automatyzacji i big data po to, by relacja człowiek-maszyna sprawiała wrażenie relacji człowiek-człowiek. Z jednej strony trend ten jest odpowiedzią na postępujący rozwój technologii, a z drugiej na niezmienne preferencje odbiorców, którzy wciąż wolą rozmawiać z drugim człowiekiem a nie z maszyną.”

Żyjemy w pędzie i oczekujemy stałego dostępu do informacji. Nie mamy czasu na czekanie, dlatego na zadane pytanie chcemy uzyskać od razu odpowiedź. Nie oznacza to jednak, że ma nam odpowiadać maszyna, która zawsze ma zaprogramowany jeden wariant wypowiedzi. Pomimo świadomości zautomatyzowania rozmów, chcemy być traktowani indywidualnie i rozmawiać „po ludzku”, nawet jeśli jest to konwersacja z botem. Aby marki sprostały oczekiwaniom klientów, korzystają z coraz to bardziej rozwiniętej sztucznej inteligencji (AI).

Osoby, które miały styczność ze sztuczną inteligencją w większości wierzą w jej pozytywny wpływ na nasze życie. Wśród podstawowych benefitów wymieniają oszczędność czasu i wyręczenie w niektórych czynnościach (np. odpowiadanie na maile). Przykładem na wykorzystanie AI przez markę może być działalność Google i karty informacji Google Now.

#4 Be a better Human

TRENDBOOK: „Polega na wykorzystywaniu technologii, które pozwalają ludziom przekraczać ich własne ograniczenia – zarówno fizyczne, jak i intelektualne. Zalicza się do nich oczywiście wykorzystanie internetu, urządzeń mobilnych, ale także wszystkie te technologie, które sprawiają, że człowiek jest silniejszy, zdrowszy, bardziej sprawny intelektualnie.”

Polacy, jak i większość Europejczyków, to społeczeństwa starzejące się. Żyjemy dłużej i dłużej chcemy być aktywni zawodowo. Powstrzymują nas jednak naturalne słabości ludzkie, które dokuczają każdemu w pewnym wieku. Ingerowanie w organizm człowieka, to zdaniem wielu szansa na dłuższe i lepsze jakościowo życie. Inni uważają to za „zabawę w Boga” i zbyt dużą ingerencję w naturalność człowieka.

Dla wielu jest to jednak szansa na normalne życie. Mechaniczne kończyny czy sztuczna skóra, które będą wszczepiane ludziom po wypadkach, dadzą im szansę na powrót do aktywności. Medycyna i technologia łącza siły i wspólnie pracują nad nowoczesnymi rozwiązaniami, które poprawią nasze życie lub wręcz zapobiegną niektórym chorobom (w tym wadom genetycznym).

#5 Be more human

TRENDBOOK: „Trend społeczny, w którym ludzie chcą być autentyczni, tacy, jakimi są naprawdę, ze wszystkimi swoimi wadami, niedoskonałościami, przywarami; bez masek i udawania. Trend ten zaczął się już jakiś czas temu, głównie w branży modowo-urodowej i głównie wśród kobiet, które miały dość stawianych im, wymogów dotyczących tego, jak mają wyglądać one same i ich życie. Bardzo mocno widoczny jest także w obszarze firm technologicznych, które podkreślają, że to właśnie technologia (sic!) pozwala nam być bardziej ludźmi.”

Ponad 30% internautów stwierdziło, że ludzie mają dość tego, że muszą sprostać nierealnym oczekiwaniom. Ściągamy maski i chcemy być po prostu sobą. Celebryci coraz częściej decydują się na publikowanie nieretuszowanych zdjęć, które pokazują ich jako zwykle osoby, bez makijażu i poprawek graficznych.

Marki także przekonują użytkowników do bycia sobą. Trend ten widoczny jest w kampaniach reklamowych, które odwołują się do naturalnego lub/i wewnętrznego piękna. Przykładem może być chociażby kampania Always #LikeAGirl , która uczy kobiety pewności i wiary w siebie. Inny przykład to Lego, marka, która zapowiedziała wprowadzenie do swoich klocków np. postaci na wózku inwalidzkim.

Pobierz cały trendbook!

button_pobierz.png