Czasy, w których jedynym sposobem na dokonanie przelewu czy innej operacji finansowej była wizyta w oddziale banku, minęły już bezpowrotnie. Obecnie połowa działających w Polsce banków oferuje dostęp do konta i zarządzanie nim przez tzw. lekką, mobilną stronę www do przeglądania na telefonie komórkowym lub aplikację dla tzw. smartfonów. W przeważającej mierze są to aplikacje na dwie najbardziej popularne platformy: na iPhone'a z systemem iOS oraz telefony z systemem Android. Wraz z upowszechnieniem się tego typu urządzeń wiele z operacji bankowych możemy wykonać wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu przez sieć komórkową czy WiFi. Bankowość mobilna, poprzez aplikacje na smartfony, staje się coraz częstszym sposobem kontaktu klienta z bankiem.
Podstawowym zestawem funkcji, oferowanym przez większość aplikacji bankowych, jest możliwość podglądu salda i wykonywanie przelewów zdefiniowanych. Pozostałe funkcje aplikacji bankowych, wykraczające ponad to absolutne minimum, różnią się w zależności od banku. Jedne oferują możliwość wykonywania przelewów jednorazowych czy składania wniosków i spłatę rat kredytów, obsługę kart kredytowych. Inne umożliwiają zarządzanie lokatami czy doładowanie telefonów komórkowych. Wiele z nich, dzięki wbudowanym w smartfony odbiornikom GPS, pozwala klientom na szybkie dotarcie do oddziału czy znalezienie najbliższego bankomatu lub wpłatomatu. Niemal wszystkie umożliwiają szybki, telefoniczny kontakt z konsultantem. Na tym tle oryginalnymi rozwiązaniami wyróżniają się aplikacje ING Bank Mobile, Citi Mobile czy Alior Sync. Ta pierwsza oferuje funkcję podglądu stanu rachunku bez potrzeby logowania się do systemu. Przedstawiony jest on w postaci kolorowego paska w widoku logowania. Aplikacja Citi Mobile wyposażona została w funkcję realizacji przelewów za pomocą stuknięcia o siebie dwóch smartfonów. Z kolei Alior Sync pozwala na szybkie wykonanie przelewu poprzez sfotografowanie wbudowanym w iPhone'a aparatem faktury lub rachunku.
Mobilne aplikacje bankowe na smartfony dostępne są oczywiście za darmo. Często posiadają tzw. tryb demo, dzięki któremu potencjalny klient ma możliwość oceny, jak w przypadku danego banku wygląda tzw. bankowość mobilna. Jest to bez wątpienia przydatna funkcja, która może mieć wpływ na wybór banku, dokonany przez klienta, dla którego dostęp mobilny jest niezmiernie ważny.
Poza dostępnymi funkcjami oraz ofertą danego banku, równie ważny jest wygląd programów do bankowości mobilnej. Przede wszystkim twórcy tych programów starają się nawiązywać do kolorystyki elementów graficznych czy wystroju placówek danego banku. I tak w aplikacji mBanku dominują kolory czerwony i biały, w aplikacji ING Bank Mobile kolor biały i pomarańczowy, w Raiffeisen Bank czarny i żółty, a BZWBK24 mobile kolor zielony. Interfejs użytkownika tych programów jest w dużym stopniu determinowany przez ich podstawową funkcję. Wiele z nich wygląda więc dość podobnie, co jest zdecydowanie bardziej zaletą niż wadą.
Pod tym względem zdecydowanie wyróżniają się aplikacje ING Bank Mobile oraz Pekao. Ta pierwsza przedstawia menu w postaci ułożonych perspektywicznie kart. W aplikacji banku Pekao prosta lista funkcji zastąpiona została obrotowym kołem. Czy są to rozwiązania wygodne i estetyczne to już kwestia oceny użytkowników obydwu programów.
Na obecną chwilę aplikacje mobilne dla iPhone'a oferują następujące banki: Alior Sync, BZ WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Millennium, MultiBank, Nordea Bank, Pekao oraz Raiffeisen Bank.
Swoje programy dla iPhone'a posiadają także banki, Alior Bank, Inteligo, PKO BP i Bank BPH, są one jednak dość znacznie ograniczone i pozwalają na logowanie się w mobilnej wersji serwisu internetowego czy też służą za tzw. token do generowania kodów jednorazowych.
Poznaj inne możliwości mobilnej aplikacji ING Banku Śląskiego:
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.