Jak płacić telefonem? To proste! Sprawdź jak zacząć

Do pozytywnych efektów kwarantanny może dołożyć się każdy z nas. Konkretne działania, a nawet zmiana niektórych nawyków dotyczących wykonywania płatności czy załatwiania codziennych spraw, mogą mieć ogromne znaczenie. Dołącz do akcji #Zostańwdomu, a jeśli musisz wyjść do sklepu pamiętaj, żeby płacić zbliżeniowo. Jak robić to telefonem? To proste!

 

Płacenie przy pomocy smartfonów jest równie proste jak używanie karty płatniczej. Wybierając płacenie telefonem, będziemy nie tylko trochę lżejsi, ale także zdecydowanie spokojniejsi. Jak pokazują statystyki telefony gubimy bowiem znacznie rzadziej niż portfele (liderem naszych zgub są klucze, ale i temu zmartwieniu dzięki odpowiednim aplikacjom można już zaradzić).

Jak płacić telefonem? Do wyboru mamy kilka różnych patentów. Poznajcie je wszystkie i odłóżcie swoje wysłużone sakiewki i karty do lamusa.

 

Płać zbliżeniowo swoim telefonem

Płacić w ten sposób możesz dzięki technologii NFC w swoim telefonie. To skrót od Near Field Communication, czyli po polsku: Komunikacja Bliskiego Zasięgu. Nazwa może przywodzić na myśl skomplikowane urządzenia wojskowe. Ale z punktu widzenia zwykłego użytkownika rzecz jest wręcz banalnie prosta. Technologia NFC pozwala przemienić nasz smartfon w kartę zbliżeniową. Po prostu przykładamy telefon do terminala, tak samo jak kartę zbliżeniową, i już, zapłacone. Kto może skorzystać z tego rozwiązania?

  • Konieczne jest posiadanie telefonu z anteną NFC. Większość współczesnych modeli ma ten patent na swoim pokładzie.
  • Na telefonie musimy mieć zainstalowaną odpowiednią aplikację. Może być to aplikacja Twojego banku (np. Moje ING mobile) lub aplikacje zewnętrzne, np. Google Pay, gdy korzystamy z telefonu z systemem Android, lub Apple Pay, gdy używamy telefonu z systemem iOS. Aplikację Google Pay pobieramy dokładnie tak samo, jak wszystkie inne: ze sklepu Google Play. Apple Wallet jest fabrycznie dostępny na telefonach Apple, które umoliwiają korzystanie z funkcjonalności NFC.
  • W przypadku aplikacji bankowej wystarczy aktywowanie płatności telefonem dla posiadanej karty Visa lub zamówienie wirtualnej karty w telefonie MasterCard

Gdy chcemy korzystać z płatności kartą w aplikacji zewnętrznej, musimy wpierw powiązać ją z naszą kartą bankową. W aplikacji podajemy dane karty (numer karty, datę ważności, kod CVV dostępny na odwrocie karty płatniczej). Dyspozycję dodania karty do aplikacji potwierdzamy  wpisując przesłany przez nasz bank na telefon wykorzystywany do autoryzacji dyspozycji w bankowości internetowej kod autoryzacyjny, i już za moment nasz smartfon umożliwi płacenie tak jak robimy to  kartą płatniczą zbliżeniowo.

  • W przypadku płatności kartą dodaną do Google Pay lub płatności kartą w telefonie dokładnie tak samo jak w przypadku karty płatniczej – płatności do 100 zł wymagają tylko zbliżenia telefonu do terminala. Zakupy powyżej 100 zł potwierdzamy PIN-em, tym samym, co do Twojej plastikowej karty.
  • W przypadku płatności kartą dodaną do Apple Pay akceptujesz transakcje za pomocą Touch ID lub Face ID – w zależności od Twojego urządzenia.  Nawet dla transakcji wysokokwotowych nie podajesz PIN-u do karty. Jeśli chcesz płacić zegarkiem uwierzytelnisz się kodem PIN ustalonym przez Ciebie dla zegarka.

Ciekawostka: Pierwszym telefonem z anteną NFC była Nokia 6131

 

Masz problem z płatnością zbliżeniową telefonem z systemem Android?

Jeśli zdarza się, że nie możesz zrealizować płatności przy użyciu telefonu, być może źle go przykładasz do terminala. Sprawdź, gdzie w Twoim telefonie znajduje się antena NFC. Zaloguj się do aplikacji mobilnej i wejdź na swoją kartę Visa zbliżeniowa, a następnie wybierz "Sprawdź jak przyłożyć telefon do terminala, żeby zapłacić". Postępuj zgodnie z informacjami na ekranie. Proces jest dostępny dla telefonów z systemem Android

 

Płać telefonem przy pomocy BLIK-a

Żeby korzystać z BLIKA, w ogóle nie potrzebujemy karty bankowej. Wystarczy konto w jednym z  banków, które uczestniczą w systemie BLIK, oraz smartfon z zainstalowaną aplikacją mobilną banku. Przy pomocy BLIK możemy płacić w sklepach internetowych (bez logowania i podawania numeru karty), robić zakupy w sklepach stacjonarnych, przelać pieniądze na konto znajomego, wpłacać i wypłacać pieniądze z bankomatu, a także płacić w niektórych urzędach. Jak działa BLIK?

  • W aplikacji mobilnej banku naciskasz skrót: KOD BLIK.
  • Zobaczysz sześciocyfrowy kod, ważny przez dwie minuty.
  • Kopiujesz lub przepisujesz kod we wskazane miejsce: w sklepie internetowym, na terminalu w sklepie, w bankomacie lub wpłatomacie.
  • Transakcja może wymagać potwierdzenia PIN-em w aplikacji mobilnej (wymagany jst ten sam PIN, który ustaliłeś, aby zalogować się do aplikacji mobilnej).

Jeśli zgodzisz się w trakcie akceptacji płatności na zapamiętanie sklepy, przeglądarki lub płatności (transakcje powtarzalne), kolejne transakcje nie będą już wymagały wprowadzenia kodu BLIK. Dostaniesz pusha z szczegółowymi danymi transakcji i jedyne co musisz zrobić, to potwierdzić transakcję.

Ciekawostka: System BLIK powstał w ramach programu Polski Standard Płatności. To niezwykle praktyczne rozwiązanie narodziło się ponad podziałami – stworzyło go 6 na co dzień konkurujących ze sobą banków, w tym ING Bank Śląski.

Płać sprytnie telefonem wykorzystując MojeING

 

    Bankowe aplikacje mobilne zainstalowane na Waszych telefonach pozwalają przeprowadzać te same operacje, które standardowo wykonujemy na stronach internetowych banków: robić tradycyjne przelewy, płacić swoje rachunki, ustawiać stałe zlecenia, spłacać kartę kredytową czy doładowywać telefon. Aplikacja Moje ING mobile oferuje kilka rozwiązań, które płacenie telefonem czynią jeszcze szybszym i przyjemniejszym.
  • Przelewy na telefon. Wysyłanie i odbieranie pieniędzy może być tak łatwe i naturalne, jak pisanie SMS-ów. Dzięki opcji przelewy na telefon możemy wysłać pieniądze nawet wówczas, gdy nie znamy numeru konta odbiorcy. Wystarczy jego numer telefonu. Jak działa przelew na numer telefonu? Wybierz konto, z którego chcesz zrobić przelew. Wybierz przelew na telefon BLIK. Podaj numer telefonu odbiorcy lub wybierz go ze swojej listy kontaktów. Wpisz kwotę, jaką chcesz przelać i zatwierdź. Jeśli odbiorca ma numer telefonu zapisany w usłudze BLIK, przelew na jego konto trafi natychmiast. Usługa kosztuje równe 0 zł i umożliwia zrobienie przelewów na 1000 zł dziennie (jednorazowo maksymalnie 500 zł). Jest to idealne rozwiązanie np. kiedy dzielicie się ze znajomymi rachunkiem w restauracji.
  • Klawiatura Moje ING. Częścią aplikacji Moje ING mobile jest klawiatura, która umożliwia przelanie do 500 zł w komunikatorach i płacenie za zakupy w sklepach internetowych. Zlecenie niewielkiego przelewu zajmie Ci mniej więcej tyle czasu, co wklejenie w czasie rozmowy odpowiedniej emotikonki. Jak działa nasza klawiatura? Po zainstalowaniu Mojego ING klawiaturę możesz aktywować w ustawieniach swojego telefonu. Na Klawiaturze ING naciskasz przycisk z lwem i wybierasz „Przelew na telefon”, jeśli chcesz przelać pieniądze, lub „Kod BLIK, jeśli chcesz za coś zapłacić. Pozostałe kroki wyglądają tak samo, jak „Płatność przy pomocy BLIK” i „Przelew na telefon”. Łatwizna!
  • Aplikacja Moje ING mobile współpracuje z Asystentem Google. Co to oznacza? Aplikację możesz obsługiwać głosem. Płacenie przez telefon to teraz także szybki przelew za sprawą odpowiedniej komendy. Głosowe uruchomienie Mojego ING mobile odbywa się z wykorzystaniem Asystenta Google. Funkcje głosowe są dostępne na ekranie, przed zalogowaniem do aplikacji mobilnej. Za pomocą komendy głosowej można w Moim ING mobile zapytać o wysokość salda, wygenerować kod blik lub wykonać szybki przelewem pomiędzy swoimi kontami.