Dla wielu osób wyjście do supermarketu jest częścią cotygodniowej rutyny. Podobnie jak pokusa kupienia czegoś ekstra przy okazji robienia codziennych zakupów. Przeprowadzono już wiele badań w tym zakresie i okazało się, że proste czynności, takie jak wcześniejsze przygotowanie listy zakupów, mają wielkie znaczenie gdy chcemy oprzeć się pokusie przypadkowych zakupów.
Rozkład towarów w sklepie, hasła reklamowe, promocje a nawet zapachy mają zachęcić kupujących do wydania pieniędzy.
Presja zakupu jakiegoś produktu może być jeszcze większa gdy zastosowana zostanie ograniczona czasowo promocja, darmowe próbeki, czy też w wyniku strategicznego rozmieszczenia określonych towarów przy kasie, lub w alejkach sklepowych na wysokości oczu. Tego rodzaju działania mają również zastosowanie w sklepach internetowych, przy czym w drodze eksperymentu stwierdzono, że użytkowników sieci przyciągają pozycje eksponowane w środku rzędu.
To proste, ale zrobienie listy przed pójściem na zakupy jest skutecznym sposobem na trzymanie się zakupowego planu.
Naukowcy Art Thomas i Ron Garland opublikowali „niezbite” wnioski dowodzące, że pisemne listy zakupów znacznie zmniejszają średnie wydatki. Nowozelandzcy naukowcy stwierdzili również, że zakupy z listą robione są szybciej.
Inne badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych, przez naukowca Roya Baumeistera pokazuje, że listy zakupów eliminują potrzebę podejmowania decyzji, co z kolei zmniejsza impuls zakupowy i pomaga kupującym oprzeć się napotykanym w sklepie „okazjom”.
W przeprowadzonej przez serwis eZonomics ankiecie, ponad połowa respondentów przyznała, że wydaje mniej na artykuły spożywcze gdy robi zakupy z listą.
Robienie zakupów z dziećmi przynosi odwrotny efekt niż lista zakupów. Kupujący idący na zakupy z dziećmi robią zakupy dłużej i wydają więcej.
Z drugiej strony zaś to właśnie gospodarstwa domowe z dziećmi częściej stosują listy zakupów. Być może zdają sobie sprawę z problemu i starają się go wyeliminować
Naukowcy stwierdzili również, że listę zakupów częściej robią kobiety niż mężczyźni (71% kobiet, 59% mężczyzn) a głównym powodem stosowania listy zakupów jest przypomnienie o wszystkich potrzebnych produktach oraz kontrola wydatków.
Źródło zdjęcia: iStockphoto.com
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.