Dziś już nie ma wątpliwości, że rola bankowych oddziałów, jako kanału obsługi klientów, będzie się zmniejszać. Rosnąć zaś będzie znaczenie rozwiązań mobilnych. Z danych przekazanych Dziennikowi Gazecie Prawnej przez największe banki, dysponujące rozwiązaniami mobilnymi wynika, że dziś z bankowości mobilnej w Polsce korzysta już ok. 2 mln klientów a ich liczba dynamicznie rośnie.
Z bankowości mobilnej klienci korzystają przede wszystkim za pomocą aplikacji mobilnych. Można je ściągnąć na smartfon lub tablet i za ich pomocą zarządzać swoimi finansami w banku. Obecnie aplikacje dla klientów indywidualnych oraz mikroprzedsiębiorców ma w ofercie kilkanaście polskich banków. Natomiast kilka banków, m.in. ING Bank Śląski, mBank czy Millennium, oferuje rozwiązanie przeznaczone dla klientów korporacyjnych w których na przykład decyzje o realizacji płatności podejmować musi kilka osób z zarządu władz firmy. Kilka instytucji konsekwentnie stawia na tzw. wersje lekkie, czyli serwisy internetowe przystosowane do używania na urządzeniach przenośnych, z których mogą korzystać zarówno klienci prywatni, jak i posiadacze rachunków dla małego biznesu.
Wersje lekkie serwisów transakcyjnych banków pozwalają na wykonanie większości operacji, jakie klient może przeprowadzić na komputerze. Natomiast aplikacje opierają się na dwóch najczęściej wykorzystywanych przez klientów funkcjach w urządzeniach mobilnych: sprawdzaniu salda i historii operacji. Ale aplikacje umożliwiają wykonywanie także innych działań, m.in. przelewów zdefiniowanych i jednorazowych, zakładanie lokat, spłatę zadłużenia na karcie kredytowej czy zlokalizowanie najbliższego oddziału banku lub bankomatu. Z kolei aplikacje korporacyjne pozwalają na potwierdzenie płatności wymagających zgody kilku członków zarządu kierownictwa, np. prezesa, lub członka zarządu i głównego księgowego.
Jeżeli twój bank oferuje aplikację mobilną, najpierw należy ją oczywiście zainstalować ją na smartfonie. Możesz ja pobrać ze sklepu internetowego oferowanego przez system operacyjny, z którego korzysta twoje urządzenie. Niektóre banki umożliwiają również pobranie oprogramowania bezpośrednio ze swojej strony internetowej. Jeżeli twój bank nie oferuje aplikacji, a jedynie wersję lekką serwisu, wystarczy, że w przeglądarce urządzenia mobilnego wpiszesz adres internetowy swojego banku. Jeżeli zarządzasz spółką prawa handlowego, pobierz specjalną aplikację przeznaczoną dla menedżerów.
Jeżeli aplikacja twojego banku posiada widgety, zainstaluj je na pulpicie telefonu. Dzięki nim będziesz mógł sprawdzać stan środków w na rachunku bez konieczności logowania się do aplikacji. Rozwiązanie to zapobiega też ryzyku dojrzenia stanu twoich finansów przez osoby postronne. Widget może bowiem pokazywać saldo na rachunku w postaci graficznego wskaźnika procentowego. Samodzielnie określasz wartość dla 100 proc. Dzięki temu nawet jeżeli ktoś obcy dojrzy monitor twojego smartfona nie będzie w stanie określić ile aktualnie masz na koncie.
Staraj się unikać korzystania z niepewnych lub nieznanych sieci umożliwiających dostęp do internetu. Wprawdzie dzięki nim masz bezpłatny dostęp do internetu, jednak narażasz się na zainfekowanie swojego urządzenia złośliwym oprogramowaniem, którego zadaniem może być uzyskanie dostępu do twojego konta w banku. Aby tego uniknąć pamiętaj, by nigdy nie instalować oprogramowania bankowego pochodzącego z niepewnego źródła. Instytucje finansowe nigdy nie proszą o zainstalowanie innego oprogramowania niż oficjalna aplikacja banku.
Źródło zdjęcia: shutterstock.com
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.