Podstawowym krokiem w rozpoczęciu oszczędzania jest wiedza na temat swoich wydatków i ich świadomość. Nie da się tego dokonać bez ich spisywania. Można zbierać paragony i zestawiać wszystko w notatniku, albo spisywać w arkuszu kalkulacyjnym. Dobrze sprawdzają się gotowe narzędzia przygotowane przez banki, ale można też skorzystać z aplikacji do zarządzania domowym budżetem.
Jedno z popularniejszych w Polsce narzędzi i chyba jedno z pierwszych. Jest bardzo intuicyjny i w banalny sposób pozwala na rozpoczęcie swojej przygody ze spisywaniem wydatków. Masz do wyboru dwa sposoby. „Wpuszczasz” aplikację do banku (lub banków, jeśli masz więcej kont osobistych), która pobiera Twoją historię przelewów i zestawia je od razu w kategorie wydatków oraz przychodów. Nie musisz martwić się o bezpieczeństwo, gdyż sam Kontomierz nie przechowuje żadnych Twoich danych. Jeśli jednak nie chcesz udzielać dostępu, możesz po prostu zacząć ręcznie dodawać swoje wydatki oraz wynagrodzenie.
Plusy:
Minusy:
Dość popularna w Polsce aplikacja do zarządzania domowym budżetem. Funkcjonalna i intuicyjna. Zakłada, że rozpoczynamy z nią pracę ustalając limit wydatków na dany miesiąc, a więc musimy mieć cel racjonalnego wydawania pieniędzy. Ma to sens, bo może mobilizować do oszczędzania. Podobnie, jak w przypadku innych aplikacji, w MoneyZoom również możemy dodawać wydatki stałe, dzięki czemu nie będziemy musieli pamiętać o tym, by co miesiąc dodawać rachunek za prąd.
Plusy:
Minusy:
Mimo że Microsoft Money działa sprawnie, program nie jest już wspierany, więc nie możemy liczyć na support czy aktualizacje. Nie jest to jednak argument dyskredytujący, gdyż zdecydowanie jest to narzędzie dla wymagających, które te wymagania spełnia. Jest to kombajn, dlatego należy się zastanowić, czy przyda się osobie, która chce po prostu spisywać swoje wydatki w kilku kategoriach.
W systemie dodaje się banki, które się posiada, a następnie, dodając wydatek, wybieramy jeden z rachunków, który został obciążony kosztem.
Podobnie jak Kontomierz, MS Money również pozwala na kategoryzowanie wydatków w dwóch rzędach – tworzymy (najlepiej stworzyć własne kategorie) kategorię główną – np. rachunki, a następnie: telefon, kredyt, prąd itp.
Plusy:
Minusy:
To trzy obecnie najpopularniejsze na rynku darmowe narzędzia do zarządzania domowym budżetem. Ale nie wszystkie! W kolejnej części poznasz więcej szczegółów na temat: MyMoney.pl, DomowyBudżet.pl, Benefi.pl, GnuGash.org, Finanse-Domowe oraz innych. Pamiętaj, że odpowiednio dobrane narzędzie zagwarantuje Ci odpowiednie podejście do pieniędzy.
Bez względu na to, jakie narzędzie do spisywania wydatków wybierzesz, sukcesem będzie systematyczność. Nic nie jest ważniejsze w oszczędzaniu, jak wiedza, gdzie znikają wszystkie nasze pieniądze. Dopiero to otwiera nam drogę do racjonalnego wydawania pieniędzy.
Źródło zdjęcia: fotolia.com
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.