7 sposobów na oszczędzanie w małym biznesie

Dotąd korzystałeś z preferencyjnego okresu dla nowej działalności gospodarczej płacąc niskie składki? A może korzystałeś z bezzwrotnego dofinansowania na własną działalność z UP? Pewnego dnia przychodzi moment, w którym ZUS i US upomną się o pełne kwoty obligatoryjne, pieniądze z Urzędu Pracy się skończą, a koszty utrzymania firmy gwałtownie wzrosną. Czy jedynym wyjściem jest zamknąć działalność i uciekać na etat? Okazuje się, że wbrew pozorom, nawet w najmniejszej firmie można sporo zaoszczędzić.

1. Obniż podatek dochodowy

Czy jest jakakolwiek możliwość na obniżenie płaconych podatków? Oczywiście, że tak. Choć należy sobie zdać sprawę, że wiąże się ona również z wydatkami. Podatek dochodowy płacony jest od uzyskanego dochodu. Jednak, co istotne, dochód to przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli np. pracujemy na komputerze, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakup nowego sprzętu odliczyć sobie od podatku. Generalnie wszystkie koszty, jakie ponosimy podczas naszej działalności firmowej, możemy spokojnie odpisywać od podatku i warto o tym pamiętać.

2. Kupuj hurtowo

Zamawianie większych ilości się opłaca.  Choćby dlatego, że dużo łatwiej wynegocjować bardziej atrakcyjne ceny.  Kupno hurtowe pod tym względem z pewnością wygrywa z detalicznym. I to nawet kilkanaście procent oszczędności.

3. Zostań swoim księgowym

Większości przedsiębiorców księgowość kojarzy się z czarną magią. Nic bardziej mylnego. Jeżeli mamy jakiekolwiek rozeznanie w sprawach VAT, PIT itp. z powodzeniem możemy oszczędzić kilkaset złotych miesięcznie, rezygnując z usług biura rachunkowego. W Internecie znaleźć możemy co najmniej kilkanaście profesjonalnych stron, na których z powodzeniem możemy sami prowadzić własną księgowość. Abonamenty miesięczne oscylują w granicach 50-70 zł, a w cenie mamy potężne narzędzia, które umożliwiają proste i intuicyjne wystawianie faktur, księgowanie wydatków, generowanie raportów itp. W nagłych przypadkach zawsze mamy pod ręką konsultanta-księgowego, który wyjaśni wątpliwości. Tak działa np. ifirma.pl.

4. Coworking, czyli wynajmij biurko

Nie stać cię jeszcze na wynajęcie biura? Nic nie szkodzi. Możesz wynająć biurko. To dobry sposób na zaoszczędzenie na najczęściej wysokich kosztach najmu. Coworking to przyjazne przestrzenie sprzyjające przy okazji nawiązywaniu nowych kontaktów. Badania przeprowadzone przez Global Coworking Survey potwierdzają, że przestrzeń do pracy ma znaczenie. 71% badanych stwierdziło, że ich kreatywność wzrosła odkąd dołączyli do coworkingu.

5. Konto firmowe może być bezpłatne

Nie musisz ponosić dodatkowych kosztów za prowadzenie rachunku i złotówkowe przelewy internetowe w kraju. Jeżeli płacisz stałą opłatę, sprawdź czy nie przepłacasz. Na rynku są konta, które pozwalają uniknąć dodatkowych opłat jeśli np. rachunek miesięcznie został zasilony określoną kwotą, lub wykonany był przelew do ZUS lub US.

6. Promuj się samemu w internecie

Chyba każdy przedsiębiorczy człowiek zdaje sobie sprawę, że reklama jest dźwignią handlu. Niestety wykupienie czasu antenowego w radio czy reklam w czasopismach, to niemałe koszty. Fryzjerzy mogą publikować na instagramie zdjęcia fryzur, restauracje kusić nowym menu i promocjami za pomocą Facebooka. Dodatkowo własna strona internetowa, albo blog to miejsce, gdzie nieodpłatnie możemy zamieszczać swoje treści. Nie potrzeba też dużych środków, by prowadzić kampanię reklamową w Google czy na Facebooku. Wystarczy już kilkaset złotych miesięcznie. Oczywiście można wydać kwoty mniejsze lub większe.

7. Kolejne ręce do pracy nie muszą być drogie

Jeśli firma zaczyna zabierać ci 24 godziny na dobę, czas pomyśleć o pracownikach. W Polsce zatrudnienie pracownika na umowę o pracę wiąże się ze sporymi kosztami i nie każdego przedsiębiorcę od razu na to stać. Jeśli nie jesteś pewien swojej kondycji finansowej, warto skorzystać z programu stażowego w Urzędzie Pracy. Stażysta będzie pracował od czterech do dziewięciu miesięcy, a wynagrodzenie za pracę otrzyma od Urzędu Pracy. Innym sposobem jest tzw. Outsourcing - czyli zlecanie konkretnych zadań osobom z zewnątrz.

 

Źródło zdjęcia: fotolia.com