Biznesplan to dokument, który może przydać się na każdym etapie prowadzenia przedsiębiorstwa. Może być niezbędny podczas starań o dofinansowanie na założenie firmy lub kredyt dla istniejącego już biznesu. Nie oszukujmy się - jego tworzenie nie jest specjalnie przyjemne. W dodatku bardzo łatwo o pomyłkę, szczególnie, gdy zabierasz się za to pierwszy raz. Zobacz więc jak napisać biznesplan bez błędów!
1. Za mało / za dużo szczegółów!
To absolutnie kluczowa sprawa - jeśli tworzysz biznesplan, musisz sprawić, by był on możliwie najbardziej dokładny. Pamiętaj, że ten dokument jest czymś na kształt “instrukcji obsługi” Twojego biznesu. Ma on przekonać pracowników banku lub innej instytucji, że Twój pomysł na zawojowanie rynku ma realne szanse na powodzenie. Nie może więc zabraknąć w nim informacji, które Ty, być może, uważasz za oczywiste. Osoba, która będzie zajmować się Twoim dokumentem, nie musi znać się na branży w której chcesz funkcjonować. Twoim zadaniem jest, by dostarczyć tych informacji właśnie w tym planie. Ważny jest przy tym umiar - musi on zawierać wszystkie niezbędne detale i ani grama więcej!
Szczegółowość oznacza w tym przypadku także to, że w biznesplanie nie ma miejsca na pomyłki. Nawet zwykłe literówki, czy przeoczenia obniżają wartość całej planu. To w jaki sposób przygotowany jest ten dokument świadczy głównie o Tobie jako przedsiębiorcy. Jeśli więc chcesz uzyskać swój cel, a biznesplan jest zbyt ogólny i pełen drobnych błędów i literówek, musisz liczyć się z brakiem zrozumienia ze strony banku czy urzędników.
To, co niezbędne dla Twojej firmy na start – sprawdź!
2. Brak zagrożeń?
Każdy biznes, bez wyjątku, ma słabe strony. Nie możesz więc udawać, że Twój plan i pomysł wolne są od zagrożeń. Te czyhają dosłownie wszędzie, a jeśli ich nie widzisz, to oznaka tego, że prawdopodobnie nie poświęciłeś zbyt wiele czasu na analizę różnych wariantów rozwoju sytuacji. Udawanie, że problemy w obszarze Twojej działalności się nie pojawiają jest nie tylko naiwne, ale i … niebezpieczne. To oznacza, że nie jesteś przygotowany na stawienie im czoła. A przynajmniej dokładnie taki komunikat odczytają z Twojego biznesplanu jego recenzenci.
Żeby uniknąć takiej sytuacji, warto poświęcić czas na wyszukanie i zbadanie ewentualnych pułapek na Twojej drodze. Doskonale nadaje się do tego analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats), która pozwala wytypować słabe strony Twojej organizacji oraz niebezpieczeństwa jakie na nią czyhają.
3. Za mało konkretów
Jeśli tworzysz biznesplan, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że robisz to na potrzeby uzyskania kredytu lub dofinansowania. Kierujesz go więc do specjalistów, którzy na co dzień mają do czynienia z podobnymi dokumentami. Doskonale też wiedzą co powinno się w nich znajdować - liczby oraz dowody na to, że otrzymane pieniądze będziesz w stanie zamienić na zyski. Krótko mówiąc: musisz udowodnić, że pomnożysz kapitał, a np. zaciągnięty kredyt zwrócisz bez najmniejszego problemu.
Dane, którymi się w biznesplanie posługujesz, powinny pochodzić z wiarygodnych źródeł i być zaprezentowane w czytelny sposób. Niezbędne będzie przedstawienie możliwe wszystkich wyliczeń, kosztów, przychodów i innych ważnych z punktu widzenia firmy danych finansowych. Pamiętaj też, że każda pokazana informacja powinna być uzasadniona. Unikaj też języka typowego dla marketingu, skup się na faktach, a nie ładnie brzmiących sloganach. Informacje możesz prezentować w przystępnej formie, np. wykresach. Postaraj się tylko aby zbyt kolorowa i krzykliwa forma nie przysłoniła tego co najważniejsze - treści.
Auto dla firmy na start? To proste!
4. Dokument niedostosowany do odbiorcy
Pamiętaj, że biznesplan piszesz w konkretnym celu (zazwyczaj jest nim kredyt lub dofinansowanie) i jest on skierowany do jakiejś instytucji. W zależności od tego, w jakim celu i gdzie go składasz, projekt powinien zawierać wymagane przez tę instytucję informacje i spełniać formalne wytyczne. Szczególną widoczne to będzie w przypadku starań o środki unijne, ponieważ można je uzyskać z różnych źródeł, z których każde ma inne wymagania dotyczące dokumentu i informacji tam zawartych.
Często błędy w dokumentacji mogą zadecydować o przyznaniu dofinansowania lub kredytu. Dlatego bardzo ważne jest, żeby dowiedzieć się u źródła, jak wyglądają wymogi formalne. Nawet najlepiej napisany biznesplan będzie niewłaściwy, jeśli znajdą się w nim błędy dyskwalifikujące go z powodów urzędowych. Dlatego nie bój się pytać i zbierać informacji - robisz to przecież dla siebie!
5. Plan jest zbyt skupiony na teraźniejszości
Biznesplan powinien opisywać stan faktyczny, ale i umiejętnie prezentować to, co chcesz zrobić w najbliższej przyszłości. Dlatego że tak naprawdę chodzi w nim o pokazanie Twojej wizji i pomysłu na to, jak Twój biznes ma wyglądać. Szczególnie pod kątem finansowym, zwłaszcza jeśli ubiegasz się o kredyt lub dofinansowanie. Dlatego szczególną wagę przyłóż do odpowiedniego zwizualizowania swoich planów oraz podparcia ich solidnymi danymi i prognozami opartymi na rzetelnych wyliczeniach.
Dla osób, które oceniać będą Twój plan, niezwykle ważne jest, by zobaczyć, czy masz wizję tego jak wykorzystasz uzyskane pieniądze. Pamiętaj: nie chodzi o ich wydanie, a wykorzystanie w taki sposób, by pomogły rozwinąć lub otworzyć Twoje przedsiębiorstwo.
Zanim zaczniesz…
Zanim na dobre zajmiesz się tworzeniem biznesplanu, musisz przekonać sam siebie do konieczności jego przygotowania. Zacznij więc od pozytywnego nastawienia! Chociaż to mało satysfakcjonujące zajęcie, to chodzi o dokument, który reprezentuje stan Twojej wiedzy na temat rynku na którym chcesz odnieść sukces. Dobrze wykonany dokument jest dowodem na to, że masz wizję swojego przedsiębiorstwa opartą o solidne dane, a Ty jesteś zmotywowany do wzmożonej pracy.
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.