40% użytkowników internetu regularnie dzieli się opiniami o produktach w mediach społecznościowych. 10% recenzuje je na stronach firm czy porównywarek cenowych. To dużo i mało jednocześnie.
Z perspektywy osoby zajmującej się marketingiem firmy - czy jest to dedykowany specjalista czy po prostu właściciel - ważniejszy jest jednak wpływ recenzji na zakupy.
Według danych zebranych przez Marketing Profs, 85% konsumentów podejmuje decyzje o kupnie właśnie po przeczytaniu recenzji. Mają one również wpływ na zaufanie - 63% badanych prędzej skorzysta z usług firmy, która wyświetla oceny bądź opinie na swojej stronie niż takiej, która tego typu dane ukrywa (bo niby dlaczego miałaby to robić? To podejrzane!).
Dlatego recenzje i opinie są niezbędne dla marketingu Twojej firmy. Grunt, to umieć je odpowiednio wykorzystać. Oto 20 gotowych pomysłów, które tylko czekają, aż je wdrożysz!
Opinie są jedną z pierwszych rzeczy, jakich użytkownicy szukają na Twojej stronie internetowej zaraz po wejściu. Podobnie jak logotypów firm, z którymi pracujesz. Jeżeli nie masz ani jednego, ani drugiego, coś jest chyba nie tak (albo Twoja branża tak mocno strzeże swoich sekretów!).
Możesz zamieścić opinie w wielu miejscach i na kilka sposobów. Startupy i spółki technologiczne, które zazwyczaj mają proste strony bez zakładek, robią to na jednym z pierwszych ekranów. Z kolei firmy budowlane potrafią mieć rozbudowane działy z referencjami, gdzie znajdują się po prostu skany ręcznie pisanych referencji. Decyzja należy do Ciebie!
Sprawdź, co możesz jeszcze zrobić, aby mieć więcej klientów
Jeżeli jesteś sklepem internetowym, najprawdopodobniej pod Twoimi produktami można zostawiać komentarze. Warto zachęcać do tego kupujących, bo to jedno z najważniejszych miejsc, gdzie potencjalny klient będzie szukał potwierdzenia tego, że dobrze wybrał.
Nie masz lub nie chcesz mieć dedykowanej zakładki? A może chcesz poświęcić więcej miejsca poszczególnym klientom, opisać dokładnie zakres współpracy i jej efekty? Idealnie nada się do tego firmowy blog lub - jeżeli takiego nie masz - dział z aktualnościami na stronie internetowej. Kto powiedział, że mają tam być jedynie informacje o Tobie?
Własna strona to nie wszystko. Spokojnie jesteś w stanie wykorzystać opinie klientów w wielu innych miejscach w internecie, z korzyścią dla swojego biznesu. W tym na innych stronach internetowych.
Współczesny konsument szuka najatrakcyjniejszej dla siebie oferty. Dlatego porównywarka to jedna ze stron, gdzie wyląduje najczęściej. Ważne jest, by zdobywać rekomendacje nie tylko na swojej stronie, ale również właśnie na serwisach typu Ceneo. Zachęcaj swoich klientów do pozostawiania tam opinii.
Istnieją narzędzia, dzięki którym dowiesz się, ilekroć ktoś wspomni nazwę Twojej firmy, produktu lub usługi w sieci. To tak zwane narzędzia do monitoringu internetu. Wspaniała sprawa! Dzięki nim każdorazowo masz możliwość zareagowania na pozytywny feedback (podziękowaniem) lub negatywny (chociażby zajęciem się daną sprawą czy przeprosinami, jeśli coś było faktycznie nie tak).
To także sposób na promocję - wszak znajomi czy obserwujący komentatora będą widzieli, jak zareagowałeś.
Na blogu Brand24 - polskiego narzędzia do monitoringu internetu - przeczytasz wiele artykułów o tym, jak robią to różne firmy. Tu np. znajdziesz studium przypadku Nextbike.
Offline czy online. Ulotka czy film promocyjny na Youtube. To wszystko może (i powinno!) zawierać opinie klientów.
Jeżeli Twoi handlowcy lub Ty kontaktują się z klientami mejlowo oraz dosyłają materiały niezbędne do realizacji lub wyceny zamówienia, to zamieść wśród wysyłanych materiałów fragment z opiniami klientów. Niech będzie to jedna strona w załączanym PDF. Lepiej zmieścić tam opinię konsumenta niż opis o firmie skopiowany ze strony www.
Wśród tych materiałów, jak również na Twojej stronie internetowej mogą znaleźć się studia przypadku. To rozbudowane opisy współpracy z konkretnym klientem. Działają świetnie sprzedażowo, ponieważ pokazują efekty kooperacji, jak również opisują proces dochodzenia do nich. To pozwala klientowi wyobrazić sobie, jak wygląda współpraca z Twoją firmą.
Firma Exea Data Center z Torunia ma dla case studies osobną zakładkę na swojej stronie. Sprawdź tutaj.
Z rekomendacji tekstowych firmy korzystają chętnie. Natomiast bardzo mało osób ma przygotowane rekomendacje w formie wideo. Tak jak kręcisz filmy promocyjne dla swojego biznesu, tak możesz również nakręcić dedykowany film o… współpracy z klientem. Niech będzie to krótka opowieść o waszym wspólnym projekcie.
Konferencja w Bydgoszczy reklamuje się właśnie opiniami osób, które już się na nią zapisały, chociaż jeszcze się nawet nie odbyła!
A skoro już przy filmach jesteśmy, to prawdopodobnie szykowałeś już lub masz w planach stworzenie takiego promocyjnego wideo dla siebie. Pamiętaj, że to również doskonałe miejsce na umieszczenie rekomendacji od klientów.
Social media są dziś jednym z miejsc, w których klienci mają szansę najczęściej zetknąć się z Twoją marką. Szkoda byłoby nie wykorzystać tego potencjału w marketingu, prawda? Szczególnie, że jest tu wiele mechanizmów pozwalających wykorzystać opinie klientów.
Uruchom na swoim fanpage sekcję opinii i pozwól klientom dzielić się zdaniem na Twój temat. Nie bój się krytyki - nie będzie jej aż tak wiele, jak Ci się wydaje. Jeżeli zaś się zdarzy - wyciągnij z niej lekcję lub odpowiedz w wyważony sposób, gdy nie będzie zasadna!
Wiele osób zapomina sprawdzać, co dzieje się z ich biznesem na mapie Google. Tam również klienci dzielą się swoimi opiniami! Reaguj więc na nie odpowiednio.
Zamiast postów o kawie czy piąteczku, przygotuj dedykowaną grafikę z opinią Twojego klienta i zrób z niej posta na dowolnym portalu społecznościowym, którego używasz.
Sama reklama również może wykorzystać opinie klientów. Bo dlaczego by nie? Wykorzystaj opisanego wyżej posta promocyjnego lub przygotuj dedykowaną reklamę na Facebooku, Instagramie lub innym portalu społecznościowym i pokazuj ją swoim potencjalnym klientom. Niech rekomendacja kogoś innego przekona ich do kontaktu z Tobą.
Reklamujesz się w Google Ads (AdWords)? Albo na Youtube? Tekst dowolnej reklamy w ekosystemie Google również może zawierać opinię Twoich klientów.
Każda wiadomość, którą wysyłasz jest okazją do podzielenia się opiniami klientów. Naprawdę!
Stopka Twojego e-maila to kolejne miejsce, gdzie możesz umieścić rekomendacje klientów. W końcu jest to jedno z miejsc, gdzie uwaga odbiorcy na pewno się skupi. Dlaczego więc nie pochwalić się i tutaj? Lepsze to niż kilometrowe komunikaty prawne o kopiowaniu treści wiadomości…
Przygotuj wśród swoich klientów ankietę, w której ocenią, jak im się z Tobą pracuje. Znajdziesz w sieci wiele szablonów, które możesz wykorzystać. Jednym z pytań może być np. to, jak skłonni byliby polecić Cię komuś innemu. Potem wykorzystaj wyniki w swoim marketingu!
Nie tylko mejle do konkretnego odbiorcy to okazja do wykorzystania recenzji czy rekomendacji. To samo możesz zrobić np. z newsletterem.
Na tej samej zasadzie, co w materiałach wykorzystywanych przez handlowców. Ulotka nie musi być tylko opisem oferty. Dobrze, jeżeli znajdzie się tam kilka słów od kogoś zadowolonego z produktu/usługi.
Siedziba Twojej firmy to dobre miejsce jak każde inne, by podzielić się opiniami klientów z… innymi klientami! To szczególnie ważne, gdy jesteś punktem usługowym. Może to być księga gości lub inne standardowe rozwiązanie, ale może to być coś wykorzystującego rekomendacje z innych miejsc, np. platform społecznościowych.
Wybór paraliżuje. Szczególnie duży. Przy produktach, na których szczególnie Ci zależy, możesz umieścić kartki z opiniami. Hej, mogą to być nawet odręczne zapiski - jak w przypadku jednej z londyńskich księgarń Waterstones.
Nie wszystko musi być poważne i sztywne. Pamiętaj, że kreatywne podejście jest w cenie i tyczy się to także wykorzystania opinii w promocji swojej firmy.
Po lekturze powyższych rozwiązań na pewno jesteś w stanie przywołać niejedno miejsce lub kanał marketingowy, gdzie mógłbyś użyć opinii swoich klientów do promocji i dzięki temu mieć więcej więcej klientów w firmie. Jak widzisz, metod jest naprawdę wiele. Użyj którejś z nich koniecznie!
***
Jeżeli masz firmę zachęcaj swoich klientów aby dawali ci opinię! To dla ciebie gotowa reklama. Teraz masz niepowtarzalną okazję, aby zrobić to w nietuzinkowy sposób. Trwa kolejna edycja akcji ING „Dobry Głos dla firm” z Katarzyną Nosowską. Skorzystaj z nowatorskiej propozycji specjalnie przygotowanego, dedykowanego wideo z artystką. Dzięki temu będziesz mógł zachęcać swoich klientów, aby wystawiali Ci opinię.
Wystarczy, że na stronie www.glosdlafirm.pl wypełnisz formularz, podasz nazwę, adres fanpage’a oraz mail swojej firmy, a otrzymasz link do gotowego filmu do udostępnienia.
Sprawdź, co możesz jeszcze zrobić, aby mieć więcej klientów
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.