Gdy dwanaście miesięcy temu kończyłem pisanie relacji z poprzedniej edycji Web Summit, wspomniałem, że przeważało we mnie uczucie niedosytu. Skala konferencji, która na przestrzeni lat urosła od lokalnej startupowej imprezy do rangi jednego z kluczowych wydarzeń w świecie nowych technologii sprawia bowiem, iż niemożliwy jest udział w każdym interesującym nas panelu, rozmowa ze wszystkimi ciekawymi uczestnikami czy nawet dokładne zgłębienie przygotowanych stoisk i atrakcji. Nie inaczej było w tym roku; trudno jednak narzekać na ten nieco przytłaczający ogrom wrażeń, a zamiast tego lepiej skupić się na jak najefektywniejszym wykorzystaniu kilku dni na miejscu. Tak też zrobiłem – w poniższym wpisie zebrałem natomiast moje najważniejsze spostrzeżenia.
Zacznijmy od kilku statystyk. Web Summit 2018 było dziesiątą edycją imprezy i jednocześnie trzecią, która po zmianie miasta goszczącego odbyła się w lizbońskiej Altice Arenie (wcześniej był nim Dublin). Dzięki współpracy iMagazine.pl oraz ING Banku Śląskiego, już po raz czwarty mogliśmy bezpośrednio uczestniczyć w tym wydarzeniu, przybliżając naszym czytelnikom najciekawsze trendy ze świata technologii, finansów czy cyberbezpieczeństwa. Wśród niemal 70 tysięcy uczestników tegorocznej konferencji znalazło się przeszło 2500 dziennikarzy, setki inspirujących mówców oraz tysiące startupów z całego świata.
To właśnie przedstawiciele tej ostatniej grupy szczelnie wypełnili rozległe przestrzenie hal Altice Areny, starając się przyciągnąć do siebie uwagę inwestorów i międzynarodowych mediów. Podobnie jak w latach ubiegłych, przeznaczone dla nich stanowiska rozdzielały sceny, na których zlokalizowano kilkanaście toczących się równolegle “składowych” konferencji – między innymi finansowe MoneyConf oraz CryptoConf, poruszającą tematy zdrowotne HealthConf, ukazującą biznesową stronę sportu Sports Trade, środowiskową planet:tech, czy akademię dla początkujących przedsiębiorców – Startup University. Wszystko to tradycyjnie uzupełniała największa scena centralna, na której zaplanowano panele, dyskusje i wystąpienia z udziałem najciekawszych gości. w tym gronie z całą pewnością znalazł się Nico Rosberg, były mistrz świata Formuły 1 z 2016 roku; Margrethe Vestager, komisarz Unii Europejskiej do spraw konkurencji; Ed Williams, założyciel platformy Medium; Brad Smith, President w Microsoft; Tony Blair, były premier Wielkiej Brytanii; Christopher Wylie, whistleblower w niedawnym skandalu Cambridge Analytica; Alexander Wang, projektant mody; Young Sohn, President w Samsung Electronics.
Spisanie wszystkich interesujących spostrzeżeń i wypowiedzi z całą pewnością zajęłoby wiele godzin, dlatego aby nie powtarzać tych samych fragmentów, najciekawsze z nich zebrałem w pierwszej, drugiej i trzeciej części naszej codziennej relacji z Web Summit 2018 publikowanej na łamach iMagazine.pl – gorąco zachęcam do jej przeczytania!
Warto jednak przejść na moment do tematów dotyczących świata finansów, które z roku na rok odgrywają coraz istotniejszą rolę i zajmują coraz więcej miejsca w halach lizbońskiej Altice Areny. W tegorocznej edycji Web Summit zagadnieniom tym przeznaczono bowiem nie jedną, nie dwie, ale właściwie trzy konferencje tematyczne, gdyż obok wspomnianych wcześniej MoneyConf i CryptoConf kwestie te stanowiły jeden z filarów Growth Summit – szczytu przybliżającego najszybciej rozwijające się współczesne firmy i przedsięwzięcia. Najlepszym przykładem może być tutaj CryptoConf, która zajmowała relatywnie dużą przestrzeń wystawienniczą, a mimo to dostanie się pod pękającą w szwach scenę przez cały dzień niemal graniczyło z cudem.
Taki stan rzeczy nie powinien jednak dziwić, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że o przyszłości rynku kryptowalut ostatniego dnia Web Summit wypowiadał się między innymi Nikolay Storonsky, założyciel rozwijającej się w zawrotnym tempie firmy Revolut, a także Steven Nerayoff (CEO w Alchemist) oraz David Chaum (CEO w Elixxir). Z podobnie dużym zainteresowaniem spotkały się prelekcje odbywające się w ramach MoneyConf, gdzie artystka Imogen Heap przybliżyła zastosowania technologii blockchain w świecie muzyki, Yoni Assia z eToro mówił o gwarantowanym dochodzie podstawowym oraz nowych sposobach bardziej sprawiedliwej dystrybucji zasobów, a eksperci z czołowych firm technologicznych debatowali nad współczesnymi zagrożeniami dla świata finansów oraz potencjalnych korzyściach wynikających z decentralizacji wszelkiego rodzaju cyfrowych usług.
Jednak to nie nazwiska znakomitych mówców, pojedyncze wystąpienia czy suche liczby stanowią dla mnie o wielkości i niezaprzeczalnym sukcesie konferencji Web Summit. Największe wrażenie robi bowiem fakt stworzenia niepowtarzalnego forum wymiany myśli oraz wyznaczania trendów we wszystkich obszarach, które w jakiś sposób stykają się z technologią. To właśnie podczas tysięcy spotkań, wywiadów, paneli czy zwykłych rozmów przy filiżance kawy zderzają się wizje i poglądy uczestników z ponad 150 krajów, kształtując w ten sposób spójną, choć często niełatwą w realizacji wizję odpowiedzialnego rozwoju otaczającego nas świata. I właśnie za stworzenie tego rodzaju intelektualnej przestrzeni należą się największe słowa uznania dla organizatorów Web Summit.
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.