Lokalizacja jest jedną z najistotniejszych decyzji, jakie należy podjąć przy uruchamianiu lub rozwijaniu firmy. W przypadku prowadzenia działalności w Internecie nie będzie ona rzecz jasna najważniejsza. Jednak jeśli w planach mamy uruchomienie sklepu, restauracji, czy biura w formie tradycyjnej, decyzja dotycząca lokalizacji będzie bardzo istotna. Wybór uzależniony jest od wielu czynników, a błąd może być kosztowny.
Miejsce prowadzenia działalności gospodarczej należy wybrać pod kątem profilu prowadzonej działalności i dostępu do rynku, ale ważne są także koszty, logistyka i prestiż.
Właściwą lokalizację często wskazuje sam profil działalności. Na wybór powinna mieć także wpływ m.in. dostępność pracowników, cena i możliwości wynajęcia powierzchni oraz inne czynniki, takie jak np. standard życia, jaki oferuje wybrane miejsce.
Przedsiębiorcy pytani o rozwój biznesu najczęściej odpowiadają, że będą otwierać nowe placówki, jeśli uda im się znaleźć odpowiednią lokalizację. Często bowiem jest to najważniejszy czynnik, który decyduje o powodzeniu lub porażce.
Informacje dotyczące lokali użytkowych na obszarze wybranego miasta można znaleźć np. Miejskim Zarządzie Budynków Mieszkalnych, Urzędzie Gminy, spółdzielniach mieszkaniowych i administracjach. Ponadto obecnie można znaleźć w sieci wiele stron, na których bez trudu uda się znaleźć spełniającą oczekiwania nieruchomość np. www.oferty.net, www.gumtree.pl itp. Warto także sprawdzić w internecie, ile orientacyjnie kosztuje wynajęcie lokalu w wybranej lokalizacji, czy lokalny samorząd wspiera przedsiębiorczość (dobrym źródłem informacji mogą być fora internetowe) oraz jakich będziemy mieli sąsiadów.
W przypadku drobnej działalności gospodarczej siedziba firmy może znajdować się w zwykłym mieszkaniu. Jeśli będzie to lokal własnościowy, do rozpoczęcia pracy wystarczy akt własności. Gdy właścicielem mieszkania natomiast jest np. spółdzielnia, należy poinformować ją o planowanym uruchomieniu firmy w należącej do niej nieruchomości. W przypadku wynajmowania lokalu, konieczna jest z kolei umowa najmu oraz pisemna zgoda właściciela.
Podjęcie decyzji o wyborze konkretnej lokalizacji jest poważniejszym zadaniem niż wybór samego budynku, w którym będziemy prowadzić działalność. Dlatego powinniśmy także wziąć także pod uwagę:
Przede wszystkim trzeba rozważyć czy firma potrzebuje miejsca na prowadzenie sprzedaży, magazynu, czy zwykłej powierzchni biurowej. Należy również wziąć pod uwagę czy wybrana lokalizacja spełnia wymagania:
Dla każdego z wyżej wymienionych "odbiorców" naszej decyzji o wyborze lokalizacji inne czynniki jawią się jako najbardziej istotne. Oceniając miejsce prowadzenia działalności pod ich kątem należy wziąć pod uwagę:
Jak widać, na podjęcie właściwej decyzji o lokalizacji firmy składa się szereg różnych czynników. Dlatego należy określić własne, unikalne priorytety i wcześniej przeprowadzić dokładne badanie okolicy, żeby uniknąć błędu. Przeprowadzki bywają kosztowne i można przy ich okazji stracić wielu klientów.
Źródło zdjęcia: Shutterstock.com
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.