Najlepsza lokalizacja dla naszej firmy

Lokalizacja jest jedną z najistotniejszych decyzji, jakie należy podjąć przy uruchamianiu lub rozwijaniu firmy. W przypadku prowadzenia działalności w Internecie nie będzie ona rzecz jasna najważniejsza. Jednak jeśli w planach mamy uruchomienie sklepu, restauracji, czy biura w formie tradycyjnej, decyzja dotycząca lokalizacji będzie bardzo istotna. Wybór uzależniony jest od wielu czynników, a błąd może być kosztowny.

Miejsce prowadzenia działalności gospodarczej należy wybrać pod kątem profilu prowadzonej działalności i dostępu do rynku, ale ważne są także koszty, logistyka i prestiż.

Właściwą lokalizację często wskazuje sam profil działalności. Na wybór powinna mieć także wpływ m.in. dostępność pracowników, cena i możliwości wynajęcia powierzchni oraz inne czynniki, takie jak np. standard życia, jaki oferuje wybrane miejsce.

Cel lokalizacji

Przedsiębiorcy pytani o rozwój biznesu najczęściej odpowiadają, że będą otwierać nowe placówki, jeśli uda im się znaleźć odpowiednią lokalizację. Często bowiem jest to najważniejszy czynnik, który decyduje o powodzeniu lub porażce.

Informacje dotyczące lokali użytkowych na obszarze wybranego miasta można znaleźć np. Miejskim Zarządzie Budynków Mieszkalnych, Urzędzie Gminy, spółdzielniach mieszkaniowych i administracjach. Ponadto obecnie można znaleźć w sieci wiele stron, na których bez trudu uda się znaleźć spełniającą oczekiwania nieruchomość np. www.oferty.net, www.gumtree.pl itp. Warto także sprawdzić w internecie, ile orientacyjnie kosztuje wynajęcie lokalu w wybranej lokalizacji, czy lokalny samorząd wspiera przedsiębiorczość (dobrym źródłem informacji mogą być fora internetowe) oraz jakich będziemy mieli sąsiadów.

W przypadku drobnej działalności gospodarczej siedziba firmy może znajdować się w zwykłym mieszkaniu. Jeśli będzie to lokal własnościowy, do rozpoczęcia pracy wystarczy akt własności. Gdy właścicielem mieszkania natomiast jest np. spółdzielnia, należy poinformować ją o planowanym uruchomieniu firmy w należącej do niej nieruchomości. W przypadku wynajmowania lokalu, konieczna jest z kolei umowa najmu oraz pisemna zgoda właściciela.

Określenie miejsca

Podjęcie decyzji o wyborze konkretnej lokalizacji jest poważniejszym zadaniem niż wybór samego budynku, w którym będziemy prowadzić działalność. Dlatego powinniśmy także wziąć także pod uwagę:

  • Województwo – nie trzeba bać się przeprowadzki. Być może w innym województwie nasza  firma będzie miała większe szanse na zdobycie klientów i szybki rozwój. Do rodzinnego regionu zawsze możemy później wrócić.
  • Miasto - w zależności od miejscowościkoszty wynajmu mogą znacznie się różnić. Warto pamiętać, że metropolie są drogie. Być może mała miejscowość jest lepszym miejscem prowadzenia działalności w branży, którą reprezentuje firma.
  • Ulica – należy zastanowić się specyfika działalności wymaga, by szyld był widoczny z ulicy (chodnika), czy też ważne jest aby łatwy dostęp miały osoby poruszające się autem. Być może usytuowanie obok innych firm podobnej branży pomoże w zdobyciu klientów.

Wymagania użytkowników

Przede wszystkim trzeba rozważyć czy firma potrzebuje miejsca na prowadzenie sprzedaży, magazynu, czy zwykłej powierzchni biurowej. Należy również wziąć pod uwagę czy wybrana lokalizacja spełnia wymagania:

  • Właściciela firmy- przestrzeń musi mu odpowiadać, będzie tam bowiem spędzał codziennie sporo czasu.
  • Klientów- miejsce, które nie przypadnie do gustu konsumentom (klientom, odbiorcom) sprawi, że nie będzie ich wielu. To z kolei może być powodem porażki.
  • Zatrudnionych- możliwość zdobycia i zatrzymania dobrych pracowników będzie również zależeć od lokalizacji. Zatrudniane osoby będą bowiem oceniać perspektywy biznesu po standardzie obiektu.
  • Partnerów - z pozoru kwestia ta może wydawać się błaha, ale warto zastanowić się czy w danej lokalizacji nie będzie łatwiej pozyskać strategicznych partnerów. Takie miejsca jak np. Dolina Krzemowa w Stanach Zjednoczonych świadczą o tym, że razem łatwiej prowadzić biznes.
  • Inwestorów- firmy, z którymi będziesz prowadzić rozmowy dotyczące współpracy i inwestycji, podobnie jak pracownicy, ocenią Twój potencjał m.in. po lokalizacji.

Na co zwracać uwagę przy wyborze lokalizacji

Dla każdego z wyżej wymienionych "odbiorców" naszej decyzji o wyborze lokalizacji inne czynniki jawią się jako najbardziej istotne. Oceniając miejsce prowadzenia działalności pod ich kątem należy wziąć pod uwagę:

  • Koszty – jako właściciel musisz rozważyć, czy możesz sobie pozwolić na wybraną lokalizację. Wyższy koszt wynajmu będzie bowiem skłaniał do podniesienia cen produktu (usługi). Ale istotne jest także czy klienci i pracownicy mogą sobie na nią pozwolić: np. czy blisko są bezpłatne parkingi?
  • Dostępność – rozważ specyficzne potrzeby Twoich klientów i partnerów biznesowych. Odpowiedź na pytania: czy łatwo będzie można znaleźć Twoją firmę, czy siedziba leży blisko szlaków komunikacyjnych itp.?
  • Bezpieczeństwo – to dziedzina ważna nie tylko dla właściciela, ale także klientów i pracowników. Czy obszar, na którym zamierza działać firma jest bezpieczny?
  • Prestiż – czy adres wpływa pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa?
  • Liczba mieszkańców, bywalców, przechodniów– dla sklepów, restauracji, kawiarni, klubów ruch jest najlepszym generatorem zysku. W przypadku biur - przeciwnie. Raczej przeszkadza niż pomaga.
  • Wymagania – należy rozważyć czy firma nie będzie potrzebowała lepszego dostępu do internetu, elektryczności, usług telekomunikacyjnych, miejsc na spotkania itp.

Jak widać, na podjęcie właściwej decyzji o lokalizacji firmy składa się szereg różnych czynników. Dlatego należy określić własne, unikalne priorytety i wcześniej przeprowadzić dokładne badanie okolicy, żeby uniknąć błędu. Przeprowadzki bywają kosztowne i można przy ich okazji stracić wielu klientów.

 

Źródło zdjęcia: Shutterstock.com