W ubiegłym roku ponad 10 touroperatorów ogłosiło upadłość. Aż 7 tys. turystów spotkała przykra niespodzianka podczas wymarzonych wakacji. Tegoroczny sezon urlopowy również nie zaczął się najlepiej. Klienci niewypłacalnego biura GTI Travel Poland zostali niespodziewanie sprowadzeni do kraju. Eksperci branży turystycznej mimo wszystko utrzymują, że pojedyncze przypadki bankructwa nie przesądzają o rynkowych trendach. Zamiast zniechęcać się takimi sytuacjami, potraktujemy je więc jako przestrogę. Przed podjęciem decyzji o zakupie imprezy turystycznej, sprawdźmy dokładnie wiarygodność operatora i nie pozwólmy się oszukać.
Co wybrać? Duże, renomowane biuro podróży czy niewielką firmę wyspecjalizowaną w organizacji wycieczek do kilku wybranych krajów? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Przykłady z ubiegłego lata pokazują, że utrata płynności finansowej może przytrafić się i jednym, i drugim. Bez względu na wielkość biura, któremu powierzymy organizację naszego urlopu, trzymajmy się zatem kilku żelaznych zasad.
1. Sprawdź, czy biuro widnieje w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (www.turystyka.gov.pl), jaka jest suma gwarantowanego przez nie ubezpieczenia oraz kiedy upływa termin gwarancji. Pamiętaj przy tym, że wysokość gwarancji nie jest taka sama dla każdego operatora, lecz jest ona kalkulowana na podstawie obrotu z ubiegłego roku, rocznego przychodu deklarowanego na najbliższe 12 miesięcy (przy czym nie może być on niższy niż w roku poprzedzającym rok zawarcia umowy gwarancji), rodzaju prowadzonej działalności i terminu pobierania przedpłat.
2. Zweryfikuj w Serwisie Ochrony Konsumenta Krajowego Rejestru Długów (www.konsument.krd.pl), czy biuro nie jest zadłużone. Możesz też skorzystać ze strony www.rzetelnafirma.pl, która udostępnia dane o nieuczciwych kontrahentach.
3. Zapoznaj się z wynikami finansowymi biura podróży i dowiedz się, jaka jest wartość jego własnych funduszy. Takie dane są dostępne w Krajowym Rejestrze Sądowym, a ich brak powinien stanowić sygnał ostrzegawczy.
4. Przeczytaj opinie o biurze podróży na forach internetowych. Zwróć uwagę na doświadczenia innych użytkowników, ale także np. na wypowiedzi pracowników biura. Narzekanie na brak regularnych wypłat pensji może świadczyć o kłopotach finansowych dostawcy usług turystycznych.
5. Przeszukaj branżowe rankingi biur podróży i zapoznaj się z certyfikatami operatora – np. przyzwanymi przez Krajową Organizację Handlu i Usług. Biuro podróży uhonorowane licznymi wyróżnieniami zasługuje na wyższy poziom zaufania.
Ponadto zawsze uważnie przeczytaj umowę zawieraną z biurem podróży. Powinna ona zawierać rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego, liczba i rodzaj posiłków, program zwiedzania, inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej, a także sposób, w jaki będziemy mogli zrezygnować lub zareklamować wyjazd, jeśli nie spełni on zadeklarowanych warunków.
Pod żadnym pozorem nie daj się nabrać na zapisy typu „W przypadku zakupu imprez po cenach promocyjnych, last minute czy specjalnych nie podlegają one reklamacji”. Bez względu na rodzaj imprezy zawsze możemy domagać się dotrzymania ustalonych standardów, a w przeciwnym razie żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania umowy (obniżenia kosztów imprezy, zapewnienia powrotu do miejsca rozpoczęcia imprezy czy odszkodowania). Trzymając rękę na pulsie i sprawdzając wiarygodność biura podróży, zminimalizujemy ryzyko wybrania się na wakacje z bankrutem, a tym samym zmarnowania sobie upragnionego urlopu.
Źródło zdjęcia: iStocksphoto.com
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.