5 technik, dzięki którym będziesz promować swój sklep internetowy jak profesjonalista

Konkurencyjność w branży e-commerce wzrasta każdego dnia. Jednym z kluczowych elementów, które mogą dać Ci przewagę, jest odpowiednia komunikacja z Twoimi klientami. Dzięki niej wyróżnisz się na tle innych sklepów internetowych, zadbasz o relacje z kupującymi i zapadniesz im w pamięć. Jak możesz promować swój sklep w internecie?

 

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost aż o 12 proc. (źródło)

 

Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce. Bo proces digitalizacji cały czas postępuje i długo nie wyhamuje tempa. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata.

 

Wiele firm musiało zrewidować swoje strategie marketingowe i wejść w sprzedaż online. Pandemia wymusiła tworzenie nowych taktyk, które skupiają się na działaniach online i na nowej ścieżce zakupowej klienta dostosowanej pod e-commerce. Dlatego też dzisiaj firmy muszą zadbać o to, aby zoptymalizować strategie i działania, realizując następujące punkty:

  • utrzymanie retencji i bazy stałych klientów;
  • zwiększenie obecności online;
  • skupienie na konwersji;
  • lepszy pomiar efektywności działań;
  • szybkie testowanie nowych rozwiązań i narzędzi.

 

W ten sposób marki mogą szybko zaadaptować się do zachodzących zmian, zminimalizować odpływ klientów, zdobyć nowych czy zyskać przewagę konkurencyjną… na  jakże konkurencyjnym rynku sklepów internetowych. Ale łatwiej napisać, niż zrobić. Dlatego dzisiaj pokaże Ci 5 sposobów, dzięki którym swój sklep internetowy będziesz promować jak profesjonalista lub profesjonalistka. Marketing w e-commerce ma nie tylko budować relacje z obecnymi klientami, ale także pomóc pozyskiwać nowych. Jakie techniki możesz wykorzystać, aby zdobyć przewagę nad konkurencją?

 

1. Wykorzystaj (i buduj) swoją listę e-mailową

 

Nawet w sklepie stacjonarnym ważna jest silna strategia e-mail marketingu. Zbierz jak najwięcej adresów e-mail - obecnych klientów, potencjalnych klientów, osób zainteresowanych Twoimi produktami, wydarzeniami, a nawet e-bookami. Na stronie zamieść formularz zapisu na newsletter. Dzięki temu na bieżąco będziesz móc wysłać e-maile do wszystkich tych osób, informując ich, że mogą odwiedzić Twój sklep online.

 

Może to być dobry moment, aby rozważyć zaoferowanie promocji osobom z Twojej listy e-mailowej, a nawet zniżki za polecenie, aby zachęcić klientów do udostępniania Twojej witryny znajomym i rodzinie.

 

Poczta e-mail nadal jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych w zestawie narzędzi e-commerce, więc upewnij się, że gromadzisz adresy e-mail (oczywiście za zgodę użytkownika, bo wiadomo, RODO!). Niektóre marki używają popupów, aby zachęcić użytkowników do wprowadzenia swoich adresów e-mail w zamian za niewielką promocję, na przykład 15% zniżki na pierwszy zakup lub bezpłatną wysyłkę.

 

Opracuj regularną częstotliwość e-maili. Do newslettera dołączaj promocje, nowe treści tylko dla jego subskrybentów, informuj o premierach produktów i zachęcaj do odwiedzania strony www swojego sklepu.

 

2. Zwiększ swoją organiczną obecność w mediach społecznościowych.

 

W swoim biznesie online będziesz chcieć wykorzystać każdą okazję, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej marki. Jednym z najłatwiejszych i najskuteczniejszych sposobów jest okazanie nieco dodatkowej miłości portalom społecznościowym. Dzisiaj mediów społecznościowych używa 25,9 mln osób, a to zdecydowanie więcej niż połowa (68,5 proc.) populacji naszego kraju (37,82 miliona osób). Porównując te dane z wynikami ubiegłorocznymi, wzrost wynosi aż 2,5 miliona (11 proc.) w stosunku do roku poprzedniego. (źródło)

 

Aby stworzyć autentyczną i trwałą świadomość marki, unikaj publikowania wyłącznie komunikatów promocyjnych. Zamiast tego skup się na treściach, które w pierwszej kolejności podkreślają Twoją osobowość i wartości. Poznaj sposoby na przyciągnięcie uwagi swoich obecnych obserwujących. Oznacza to eksperymentowanie z przekazem i treścią. Na przykład, czy Twoja marka promuje treści generowane przez użytkowników i hashtagi? Nawet coś tak prostego, jak zadanie pytania, może zwiększyć współczynnik zaangażowania.

 

Chcesz przykładu? Odwiedź media społecznościowe Bobbiny.com, sklepu internetowego sprzedającego... sznurki bawełniane. Bobbiny świetne działają na Tik-Toku, Instagramie czy na Facebooku, a ich komunikacja przekłada się na zamówienia.

 

Inne świetne sposoby na wykorzystanie mediów społecznościowych to organizowanie prezentów, współpraca z blogerami, którzy są aktywni w Twojej niszy. Który kanał społecznościowy wybrać? Odpowiedź jest prosta. Ten, gdzie najbardziej aktywni są Twoi klienci i klientki.

 

3. Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem SEO

 

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) i zwiększanie widoczności w wyszukiwarce (SEV) to bardzo istotny element każdego marketingu, w każdym sklepie internetowym. Oto kilka rzeczy, o których należy pamiętać, jeśli dopiero zaczynasz.

 

Przede wszystkim postaw się  w roli swojego klienta? Jak Twoi docelowi odbiorcy mówią o Twoich produktach i co chcą wiedzieć? Czego będą szukać? Zwróć uwagę na zawartość strony. Treść na stronie odnosi się do tytułów i opisów produktów, obrazów, wszelkich wpisów na blogu. Upewnij się że treść w naturalny sposób odpowiada językowi, którego mogą używać Twoi klienci podczas wyszukiwania produktów. Ważne są również metatagi, tagi tytułowe, które są jak nagłówki w wyszukiwarce. Pomagają wyszukiwarce określić, o czym jest każda strona. Opisy meta to z kolei krótkie podsumowania każdej strony. Gdy Twoja witryna pojawi się na stronie wyników wyszukiwania, użytkownicy zobaczą jej tytuł i opis meta.

 

W SEO ważne jest odpowiednie powtarzanie słów kluczowych. Nie staraj się jednak robić tego na siłę i za wszelką cenę. Plusem dobrego opisu produktu, informacji o nim, jest naturalny styl wypowiedzi, a nie „napchanie klientowi” do głowy powtarzających się bez sensu kluczowych fraz.

 

Zainstaluj wtyczki wspomagające SEO na swojej stronie internetowej. W WordPressie jest to np. Yoast. Pomaga odnaleźć robotom sczytującym stronę wszystkie informacje i wypozycjonować stronę. Dodatkowo wbuduj wtyczki, które ułatwią dzielenie się artykułem w mediach społecznościowych. Pozwala to budować zasięg i zwiększać liczbę wejść na docelową stronę www, a w przy dobrym „call to action”, także konwersję sprzedażową.

 

Według badań Salesforce aż 72 proc. osób dowiaduje się o tobie poprzez wyszukiwarkę Google. Warto więc zadbać o ten aspekt Twojej obecności w internecie.

 

4. Prowadź bloga

 

Najważniejszy jest ruch na Twoją stronę internetową, którą wygeneruje blog. I mimo, że ogólnie wydaje się to jasne, nie zawsze jednak takie jest. Bardzo łatwo wpaść w pułapkę generowania sprzedaży i leadów poprzez podejście bezpośrednie - cold mailing lub cold calling (dzwonienie lub wysyłanie maili do osób, które jeszcze nie zetknęły się z naszą marką). Jednak wykorzystywanie tych technik angażuje potencjalnego klienta do pewnego czasu i na kilku etapach jego ścieżki zakupowej. Blogowanie to świetny sposób, aby klienta przeprowadzić przez cały proces. Nie traktuj blogowania jako zbędnego luksusu. Nawet nieregularne postowanie może bardzo pomóc w rozwoju twojego biznesu, pozyskiwaniu i ocieplaniu leadów.

 

Blogowanie zapewnia również widoczność w wyszukiwarkach, dzięki temu klienci łatwiej trafiają na Ciebie w sieci. Mimo dynamicznego rozwoju marketingu internetowego SEO cały czas jest metodą najbardziej popularną i skuteczną do wypromowania marki w Internecie.

 

Blog to najtańszy sposób promocji w sieci i najtańszy sposób wsparcia sprzedaży dla e-sklepu. Nie wiem, czy wiesz, ale 70 proc. podróży zakupowej jest ukończona na długo przed kontaktem ze sklepem (SiriusDecisions.com).

 

Blog to także świetnie miejsce to zamieszczenia przycisków call-to-action, które wspomagają sprzedaż. Możesz dodać je w prawej kolumnie bloga, w środku wpisów albo pod nimi. Pamiętaj, aby badać konwersję takich przycisków, tworzyć różne wersje i sprawdzać, w którym miejscu są najbardziej widoczne.

 

A jeśli te powody Cię nie przekonują, przekonają Cię na pewno te statystyki z badań przeprowadzonych na przełomie kilku ostatnich lat:

 

  • 80 proc. decydentów woli zapoznać się z firmą i jej produktami lub usługami poprzez serię artykułów, aniżeli reklamę (Stratabeat);
  • Marketing przychodzący jest tańszy o 62 proc. od marketingu wychodzącego (Mashable);
  • Marki, które tworzą 15 blogpostów miesięcznie, generują średnio 1200 nowych leadów sprzedażowych (HubSpot);

 

O czym pisać na blogu? Tematów jest wiele. Właściciel portalu HowTheyAsked oferuje wedding planning i biżuterię zaręczynową. W jego sklepie znajdziecie pierścionki zaręczynowe i różnego typu akcesoria ślubne. Na blogu z kolei poznacie świetnie wykorzystany user generated content, czyli historie zaręczyn różnych par z całego świata. Buduje to nie tylko bazę użytkowników, ale także możliwość sprzedania produktów potem. W zgłoszeniu trzeba wpisać planowaną datę ślubu. Kilka miesięcy przed nią dostaniecie nie tylko porady, ale także propozycje produktów, które mogą się przydać – obrączki czy zaproszenia.

 

5. Reklamuj się... efektywnie

 

Dzisiaj kampanie marketingu efektywnościowego dają możliwość dokładnego zmierzenia, jaki zasięg miała pojedyncza reklama czy ilu nowych klientów przyniosła. W erze pomiarów i big data dane, które pozyskujemy z działań marketingowych, pomagają nie tylko lepiej dopasowywać komunikaty do grupy docelowej, ale również optymalizować prowadzone przez nas kampanie, a tym samym oszczędzać budżet i zmniejszać koszt pozyskania klienta. Zwłaszcza, że przy kampaniach efektywnościowych rozliczamy się za konkretną akcję czy działanie podjęte przez użytkowników. Do kampanii efektywnościowych można zaliczyć kampanie w social media czy Google Ads.

 

Reklama cyfrowa i marketing efektywnościowy nabierają ciągle na znaczeniu i ma to odzwierciedlenie w budżetach firm. Wydatki na reklamę online od końca 2020 roku wzrosły o 54 proc. Na reklamę tradycyjną marketerzy będą wydawać jedynie o 4 proc. więcej swoich budżetów. Dobrze przemyślana kampania efektywnościowa może być doskonałym kanałem przynoszącym sprzedażowe korzyści naszemu biznesowi. Szczególnie, że prowadzenie kampanii marketingu efektywnościowego dla sklepu internetowego, może mieć wiele korzyści:

  • łatwo policzyć wyniki takich działań, skalować je, optymalizować;
  • takie działania niosą za sobą małe ryzyko przepalenia budżetu (oczywiście jeśli nie przeznaczymy całego na jedną reklamę czy działanie);
  • kampanie nastawione są na zwrot z inwestycji i osiągnięcie satysfakcjonującego ROI (innymi słowy zwrot z inwestycji, czyli Return On Investment)

 

Dodatkowo po podpięciu kodów śledzących pod dowolne nośniki reklamowe, każda kampania i działanie promocyjne mogą być rozliczane za konkretne efekty:

  • kampanie banerowe,
  • wpisy na blogach i innych serwisach zawierające linki afiliacyjne,
  • kampanie w social media: Facebook, Instagram, YouTube,
  • zintegrowanie oferty z wyszukiwarkami produktów lub porównywarkami cenowymi,
  • oferta na serwisach rabatowych,
  • e-mailing,
  • retargeting (inaczej też remarketing, czyli dotarcie z reklamą do osób, które np. odwiedziły naszą stronę www, dodały produkty do koszyka, ale nie dokończyły zakupów).

 

Dobra kampania performance marketing składa się przede wszystkim z przemyślanej strategii, jej wykonania oraz wybranych do osiągnięcia celów. I właśnie te cele są ważne!

 

Taktyka drogą do celu

 

Bo jasno ustalonych celów brakuje w wielu planach komunikacji sklepów online. A od tego, jakie cele chcemy osiągnąć, zależeć będzie wybór technik komunikacji czy promocji sklepu. Określając swoje cele komunikacji, pamiętaj że cele powinny być SMART: konkretne, wymierne, osiągalne, istotne i określone w czasie.

 

Konkurencja w e-commerce stale rośnie. Dlatego warto poświęcić czas i zainwestować go w odpowiednią strategię content marketingową, która przykuje uwagę potencjalnego klienta i zwiąże go właśnie z naszym sklepem. Powodzenia!

 

 

 

 

.