Rower – oszczędny i ekologiczny. Ale jak jeździć by był również bezpieczny?

Lepsze zdrowie i samopoczucie. Szybki i przyjemny dojazd do pracy. Znakomity sposób na wspólne spędzanie czasu z rodziną lub przyjaciółmi. Oszczędzanie pieniędzy i troska o środowisko w jednym! Korzyści z jazdy na rowerze docenia coraz więcej Polaków! Ale jak jeździć bezpiecznie?

 

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego ok. 61,6% gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden rower. Rocznie kupujemy zaś aż ponad milion[1] nowych jednośladów! Popularność rowerowego szaleństwa rośnie , bo prawie ¼ Polaków wskakuje na rower niemal codziennie, a ponad 16% raz lub dwa razy w tygodniu.  

 

Hej, cykliści! Poznajmy się lepiej!

 

Zdecydowanie najliczniejszą (43%) grupę rowerzystów w Polsce tworzą osoby w wieku 25-34 lata. Co ciekawe, więcej mamy w kraju cyklistek niż cyklistów! Rowerzystki stanowią aż 58% wszystkich miłośników jazdy na dwóch kołach.

 

Dominują tzw. rowerzyści miejscy, czyli osoby wybierające ten środek transportu kilka razy w tygodniu, by dojechać do pracy, szkoły, sklepu czy na uczelnię – 51%. Za nimi plasują się rowerzyści rekreacyjni28%. Warto podkreślić, że swoją obecność w tej grupie wyraźnie zaznaczają nieaktywne zawodowo osoby po 50. roku życia – renciści czy emeryci. „Rowerowy peleton” uzupełniają rowerzyści okazjonalni (12%) i regularnie startujący w różnych zawodach wyczynowcy9%.

 

Niezależnie, do której grupy rowerzystów należysz, aby czerpać jak największą przyjemność z dwóch kółek, warto pamiętać o kulturze jazdy i zasadach bezpieczeństwa – przede wszystkim na drodze, ale także przy pozostawianiu roweru na ulicy i przechowywaniu go w domu.

 

Jak unikać niebezpiecznych sytuacji na drodze?

 

Niestety wraz ze wzrostem liczby rowerzystów na polskich drogach rośnie także liczba wypadków i kolizji z ich udziałem. Według danych Komendy Głównej Policji w 2017 roku w wypadkach uczestniczyło 4,2 tys. rowerzystów. W 2018 – 4,7. tys.  Winę za wypadki z udziałem rowerów i samochodów znacznie częściej ponoszą kierowcy niż rowerzyści. Spośród 4212 wypadków[2], w których uczestniczyli rowerzyści w 2017:

  • 37% wypadków spowodowali rowerzyści,
  • 52% wypadków spowodowali kierujący innymi pojazdami,
  • 2% wypadków spowodowali piesi
  • 9% wypadków nastąpiło z innych przyczyn

 

Prowadzące do wypadków błędy rowerzystów to najczęściej:

  • Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 13% wszystkich wypadków
  • Nieprawidłowo wykonany manewr (skręcania, wymijania, omijania, wyprzedzania, zmiany pasa ruchu, zawracania, cofania, zatrzymania, postoju) – 10% wszystkich wypadków.

 

Podobne błędy popełniają odpowiedzialni za wypadki kierowcy innych pojazdów:

  • Nieudzielenie pierwszeństwa przejazd – 29% wszystkich wypadków.
  • Nieprawidłowo wykonany manewr – 12% wszystkich wypadków.

 

Rowerzyści należą do tzw. niechronionych użytkowników dróg, dlatego w wypadkach to niemal zawsze oni są najbardziej poszkodowani. Jeśli w wypadku z udziałem rowerzystów są ranni, to w 93% przypadków obrażenia ponoszą właśnie rowerzyści!

 

Do najczęstszych urazów należą obrażenia głowy, twarzy i szyi – 51% wszystkich uszkodzeń ciała rowerzystów w wypadkach.

 

  • Dlatego – do znudzenia! – warto powtarzać, jak ważne jest noszenie w czasie jazdy prawidłowo zapiętego kasku.
  • Tylko 10% rowerzystów z urazami głowy miała na sobie kask w chwili wypadku!

 

Koncentrację w czasie jazdy należy utrzymywać cały czas – nie tylko na skrzyżowaniach. Analiza policyjnych danych o wypadkach z udziałem rowerzystów w Polsce z lat 2016-2017 wykazała, że aż 61% niebezpiecznych sytuacji wydarza się poza skrzyżowaniami.

 

Jak bezpiecznie przechowywać i parkować rower?

 

Według badań Smartscope wykonanych dla Nationale Nederlanden,  29% rowerzystów miało w przeszłości doświadczenia z kradzieżą jednośladu!

 

By nasz rower nie zmienił niespodziewanie właściciela, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad:

 

  1. Według badania Smartscope przeprowadzonego dla Nationale Nederlanden, najczęściej trzymamy rowery w garażu lub piwnicy – odpowiednio 46% i 29% ankietowanych. Lepszym rozwiązaniem jest jednak przechowywanie roweru w domu, na co decyduje się tylko 17% cyklistów.
  2. Nie ma zapięcia, które daje 100% zabezpieczenie przed kradzieżą. Polacy najczęściej wybierają jednak najtańsze i najmniej bezpieczne rozwiązanie, czyli linkę – 49% przypadków.  Na solidniejsze łańcuchy i u-locki (czyli jakby wielkie kłódki) stawia odpowiednio 34% i 26% rowerzystów. Jednak nawet najporządniejsze zapięcie na niewiele może się zdać, jeśli zapomnimy o kilku prostych zasadach:
  • Warto upewnić się 2 razy, że na pewno przypięliśmy rower do słupa lub stojaka w taki sposób, że zapięcia nie da się po prostu zsunąć,
  • Rower przypinamy za ramę, a jeszcze lepiej – jeśli zapięcie na to pozwala – jednocześnie za ramę i koło.,
  • Sprawdźmy, czy zapięcie łączy tylko nasz rower z stojakiem, a nie także z sąsiednim rowerem,
  • Dwa zapięcia są zawsze lepsze niż jedno.

 

Najbardziej popularne (55%) są w tej chwili modele rowerów za około 2000 złotych, które zapewniają już całkiem wysoki komfort jazdy. W związku z tym rośnie również zainteresowanie ubezpieczeniem roweru od kradzieży, które wykupuje aktualnie ponad 20% posiadaczy rowerów.

 

Poznaj ubezpieczenie "na 2 koła" - dla rowerów i hulajnóg elektrycznych >

 

Co robić, a czego nie podczas jazdy na rowerze?

 

  1. Jeśli wzdłuż naszej trasy biegnie droga lub pas rowerowy, to mamy obowiązek jechać właśnie tędy.
  2. Gdy nie ma drogi rowerowej, rowerzysta powinien poruszać się po jezdni lub utwardzonym poboczu.
  3. Po chodniku można jechać tylko w określonych przypadkach:
  • podróżując razem z dzieckiem poniżej 10 lat,
  • przy złych warunkach atmosferycznych,
  • gdy nie ma drogi rowerowej, dozwolona prędkość na jezdni przekracza 50km/h, a chodnik ma minimum 2 metry szerokości,
  • gdy przed chodnikiem pojawiła się tabliczka „nie dotyczy rowerów” (T22).
  1. Rowerzystów obowiązują te same przepisy, co innych uczestników ruchu drogowego.
  • Rowerzyści, tak jak kierowcy samochodów, poruszają się ruchem prawostronnym. „Blisko prawej krawędzi drogi lub ścieżki” nie oznacza jednak, że powinniśmy niemal ocierać się o krawężnik. Przeciwnie – bezpieczniej jest zachować pewną odległość od krawężnika, nawet około 1 metra, bo przypadkowe najechanie na próg może się skończyć niebezpieczną wywrotką.
  1. Sygnalizowanie manewrów powinno się wykonywać z odpowiednim wyprzedzeniem i na tyle długo, by kierowcy na pewno to dostrzegli i mieli czas na właściwą reakcję.
  2. Jeżeli przejeżdżamy przez przejście dla pieszych, a na jezdni nie wymalowanego przejazdu rowerowego, powinniśmy zejść z roweru i go przeprowadzić.
  3. Rowerzysta może wymijać stojące lub wolno jadące w korku samochody zarówno z lewej, jak i prawej strony. Zobowiązany jest jednak do zachowania wtedy szczególnej ostrożności.
  4. Jazda rowerem pod prąd na jednokierunkowej ulicy jest dozwolona, gdy pod znakiem D-3 widzimy tabliczkę „nie dotyczy rowerów” lub/i gdy na jezdni wymalowany jest biegnący w odpowiednim kierunku pas rowerowy.

 

Dwie najważniejsze i najbardziej uniwersalne zasady kulturalnej i bezpiecznej jazdy na rowerze to:

  • Zawsze uważajmy i okazujmy szacunek innym uczestnikom ruchu i pieszym.
  • Używajmy odblasków i oświetlania, by zawsze być dobrze widocznym.

 

Poznaj ubezpieczenie "na 2 koła" - dla rowerów i hulajnóg elektrycznych >

 

Źródła:

[1] https://www.rp.pl/Biznes/200309812-Polacy-rocznie-kupuja-milion-rowerow.html

[2] Wytyczne organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego Podręcznik, publikacja przygotowana na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.