Startupowcy, z którymi rozmawiamy w ramach cyklu o ekologicznych firmach, bardzo często podkreślają to, co powtarza się także w większości podręczników o budowaniu własnej marki: najlepsze pomysły na biznes zawdzięczamy wnikliwemu przyglądaniu się życiu w naszym bezpośrednim otoczeniu. Pandemia COVID- 19 stworzyła problemy, których nie sposób było przewidzieć. Zrodziła w nas potrzeby, o które sami siebie dotąd nie podejrzewaliśmy. I ujawniła, że nawet na najbardziej nasyconym rynku zawsze znajdzie się jakaś nisza. Ten trudny dla wszystkich czas to także okazja, by zadebiutować z rozwiązaniami i produktami, które na pewno spotkają się z zainteresowaniem. Oto najgorętsze startupowe branże i najciekawsze przedsięwzięcia.
Ostatnio każdą młodą firmę zwykło się nazywać startupem. Ale zdaniem ekspertów nie jest to w 100% słuszne podejście[1]. Stave Blank – lektor na takich uczelniach jak Stanford czy Berkley, twórca teoretycznych fundamentów startupu – oraz Eric Ries, autor wpływowej książki The Lean Startup, wskazują następujące wyróżniki startupu:
Działaj dalej - prowadź firmę z ING
Energetyczność, kreatywność, elastyczna struktura i model biznesowy, zdolność do błyskawicznej adaptacji. To wszystko cechy, które są w pewien sposób wpisane w DNA startupów. Dlatego to właśnie takie przedsiębiorstwa najszybciej dostosowują się do aktualnych warunków na runku i zwykle jako pierwsze oferują odpowiedzi na zmieniające się zapotrzebowanie konsumentów.
Wnikające z różnych zawirowań zmiany zachowania klientów i popytu tworzą okazje biznesowe dwojakiego rodzaju: krótkoterminowe (konformistyczne) i długofalowe. Nie inaczej jest w przypadku wpływu pandemii na rynek. Designerskie maseczki na twarz i przyłbice to dobry przykład produktów z tej pierwszej kategorii. Ogłoszony 9, a wprowadzony 16 kwietnia obowiązek zasłaniania nosa i ust w miejscach publicznych spowodował gwałtowny wzrost zainteresowania maseczkami i tym samym wzrost ich cen. Zwykłe jednorazowe maseczki z dnia na dzień zamiast 10 groszy kosztowały 4-5 złotych[2]. Jeszcze dwa miesiące temu za wielorazowe maseczki materiałowe płaciliśmy nawet około 20 złotych, a maseczki specjalistyczne z filtrem kosztowały ok. 100 zł. Wiele zakładów krawieckich natychmiast przestawiło się na produkcję maseczek, a Internet właściwe „zalały” oferty maseczek w najróżniejszych modelach, wzorach i kolorach. Doprowadziło to do szybkiego zaspokojenia popytu. Jeszcze przed zniesieniem nakazu ceny maseczek zaczęły stopniowo spadać. Gdy zakaz uchylono – zainteresowanie maseczkami zmniejszyło się mniej więcej dwudziestokrotnie, a ceny drastycznie poszybowały w dół; chociaż nadal nie osiągnęły poziomu sprzed pandemii.
Stosunkowo mały koszt inwestycji, szybki, ale krótkotrwały zysk. Taka strategia ma zarówno wady, jak i zalety. Ale czas społecznej izolacji stanowił także inspirację dla przedsięwzięć dużo bardziej perspektywicznych, wyrastających ponad chwilową koniunkturę. Oto pomysły, które mogą wpływać na nasze życie jeszcze długo po ustaniu epidemii COVID-19.
Znalezienie szczepionki i leku na koronawirusa oraz rozwój profilaktyki i diagnostyki tej oraz innych chorób przyszłości to obecnie wyzwanie, które stawia sobie niemalże cały świat.
Chociaż nawet przybliżona data wprowadzenia szczepionki przeciw COVID-19 na rynek wciąż nie jest znana, warto podkreślić, że obecnie dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji badania nad szczepionką przebiegają znacznie szybciej niż w przypadku wcześniejszych chorób. Od opublikowania sekwencji genetycznej wirusa do pierwszych testów z udziałem ludzi upłynęło tylko kilka miesięcy. W 2003 roku, gdy pojawił się SARS, trwało to kilkanaście miesięcy dłużej[3]. To wyjątkowy czas dla startupów działających w obszarze technologii medycznych. Szacuje się, że wartość światowego rynku urządzeń medycznych do 2025 roku wzrośnie do 612,7 mld dolarów[4]. A w latach 2019-2024 globalne przychody producentów leków na receptę wyniosą 1,18 bln dolarów. Polskie startupy już dokładają swoją cegiełkę do walki z koronawirusem.
Jednym z krajów, które najlepiej i najszybciej poradziły sobie z koronawirusem, była Korea Południowa[8]. Do walki z pandemią włączono tam technologie z obszaru smart city, czyli inteligentnego miasta. Koreańczycy uznali, że kluczem do sukcesu jest monitorowanie aktywności mieszkańców – natychmiastowe wykrywanie nowych zakażeń i docieranie do osób, które mogły mieć kontakt z chorymi. Wykorzystywano do tego m.in. dane z kamer przemysłowych, GPS i ślady transakcji kartami płatniczymi. Zanim sprawę wziął w swoje ręce rząd, młodzi Koreańczycy sami stworzyli stronę i aplikację, za pośrednictwem których obywatele informowali się nawzajem o rozprzestrzenianiu wirusa. Na wzór koreański w wielu krajach zachodnich, w tym w Polsce, częściowo wprowadzono podobne rozwiązania informatyczne. Równolegle pojawiły się jednak obawy, czy aplikacje de facto śledzące ludzi, są rozwiązaniem etycznym i nie naruszają swobód obywatelskich. Pogodzenie bezpieczeństwa z zachowaniem prywatności to wyzwanie, które w najbliższych latach będzie szczególnie angażowało startupy z obszaru smart city.
Wiele firm znacząco ucierpiało z powodu pandemii. Ale inne zyskały niepowtarzalną szansę rozwoju. Największymi „wygranymi” lockdownu są branże eCommerce i delivery. W 2019 roku wartość sprzedaży internetowej w Polsce wynosiła 50 mld zł. W 2020 może sięgnąć 100 -120 mld zł![9] Przeniesienie większej części zakupów do sieci to trend, który nie wygasł wraz ponownym otwarciem sklepów stacjonarnych. Czy w obszarze e-handlu można było wymyślić coś, czego jeszcze przed koronawirusem nie było? Twórcy, dostępnej obecnie w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Indiach i Australii, platformy Streetify udowodnili, że tak[10]! Pomysłodawcy startupu w czasie domowej izolacji dobrze zdiagnozowali największą być może wadę zakupów online. Owszem, mamy wtedy dostęp do tysięcy ofert, możemy swobodnie porównywać cenny i poznawać opinie innych użytkowników. Ale nie mamy przyjemności ze swobodnego przechadzania się po handlowej ulicy lub pasażu w galerii – oglądania witryn, zaglądania do miejsc, które spontanicznie nas przyciągają. Streetify zaoferowało więc przenoszenie do wirtualnego świata nie pojedynczych sklepów, ale całych ulic. Przesuwając kursorem w lewo lub prawo, poruszamy się po którymś z wiernie odwzorowanych pasaży i odwiedzamy wybrane punkty.
Od marca 2020 roku w największym sklepie internetowym na Ziemi zainteresowanie technologiami smart home i obsługiwanymi bezdotykowo urządzeniami zwiększyło się o 2000%! Rozwiązania znane z przestrzeni publicznych powszechnie zaczęto postrzegać jako sposób na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa także w obrębie własnego domu. W końcu im mniej dotykamy różnych przedmiotów, tym mniejsze jest ryzyko przenoszenia i rozprzestrzeniania bakterii i wirusów. Jednak to nie zaawansowane systemy zdalnego sterowania światłem, ogrzewaniem czy temperaturą okazały się największym hitem ostatnich kilku miesięcy w tej kategorii produktów. Wielką popularność zdobyły bowiem powstające dzięki drukowi 3D montowane na zwykłych klamkach uchwyty, pozwalające otwierać drzwi… łokciem. Wśród pionierów rozwiązania znalazła się także polska marka, pracownia druku 3D Materialise[11].
Wideokonferencje, zdalne lekcje, szkolenia i kursy to szczególne fenomeny czasu pandemii. Wiele z tych aktywności sprawdziło się tak dobrze, że na pewno na dłużej zastąpią tradycyjne formy kontaktu. Kolejne platformy do wirtualnej komunikacji wciąż wyrastają jak grzyby po deszczu. Kluczowym zagadnieniem jest teraz ich bezpieczeństwo. Startupy z branży cybersecurity wchodzą w nowy – bardzo rentowny – etap walki z hakerami.
Źródła:
[1] https://startupacademy.pl/co-to-jest-startup/
[2] https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/koniec-z-noszeniem-maseczek-zainteresowanie-sprzedaza/jkdwy20
[3] https://www.bio.org/policy/human-health/vaccines-biodefense/coronavirus
[4] https://brandsit.pl/koronawirus-wplynie-na-rozwoj-branzy-farmaceutycznej-i-biotechnologicznej/
[5] https://cyfrowa.rp.pl/biznes/45978-kieszonkowy-tester-z-wroclawia-szybko-wykryje-koronawirusa
[6] https://innpoland.pl/159257,aplikacja-ma-zwiekszyc-bezpieczenstwo-lekarzy-i-ujednolicic-wiedze-medyczna
[7] https://www.newsweek.pl/biznes/koronawirus-i-startupy-biznes-rzuca-wyzwanie-koronawirusowi/lhw5bsv
[8] https://newcities.org/cityquest-songdo-south-korea-conceptualized-ultimate-smart-sustainable-city/
[9] https://www.money.pl/gielda/unity-group-e-commerce-w-polsce-moze-przekroczyc-100-mld-zl-w-tym-roku-6507248780777089a.html
[10] https://www.springwise.com/innovation-snapshot/coronavirus-business-ideas
[11] https://noizz.pl/design/bezdotykowa-klamka-spowalnia-koronawirusa-polacy-moga-ja-drukowac-w-3d/bsggqf3
Aby dodać komentarz, musisz się zarejestrować. Jeśli jesteś już zarejestrowany, zaloguj się. Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś, zarejestruj się i zaloguj.