Wszystko, co chciałbyś i powinieneś wiedzieć o BLIK

Co to jest BLIK?

BLIK to metoda płatności oferowana przez polskie banki z wykorzystaniem kodów cyfrowych. BLIK umożliwia płatności w internecie, wypłaty z bankomatów orazpłatności w sklepach oznaczonych logo BLIK. BLIK oferuje też natychmiastowe przelewy na numer telefonu. Bank realizuje przelew dzięki powiązaniu numeru telefonu z rachunkiem odbiorcy. Rozwiązanie jest bezpieczne i bardzo wygodne. Do korzystania z BLIKA potrzebna jest jedynie aplikacja mobilna.

Do czego mogę wykorzystać BLIK?

BLIKIEM możesz płacić za zakupy w sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłacać środki z bankomatów i tworzyć czeki BLIK za pośrednictwem których przekażesz pieniądze innej osobie w wiadomości SMS lub e-mail. Możesz też wysłać BLIKIEM  natychmiastowy przelew na numer telefonu. Bank realizuje przelew dzięki powiązaniu numeru telefonu z rachunkiem odbiorcy. Rozwiązanie jest bezpieczne i bardzo wygodne.

 

Jak aktywować BLIK?

BLIK jest domyślnie aktywny w aplikacji mobilnej. Wystarczy pobrać nową wersję systemu. Jeśli BLIK nie jest aktywny, można aktywować go w Moje ING w bąblu Karty i płatności telefonem.

 

Ile to kosztuje?

Zupełnie nic. Bank nie pobiera opłat za korzystanie z BLIKA. Nie ma też opłat za transakcje bezgotówkowe BLIK oraz za przelewy. Wypłaty z bankomatów ING Banku Śląskiego są darmowe. W przypadku konta Direct  pierwsza wypłata z obcego bankomatu BLIKIEM jest darmowa. Każda kolejna spowoduje naliczenie opłaty 2,50 zł za wypłatę.

 

Czy to bezpieczne?

Wykonanie transakcji BLIKIEM wymaga dostępu do telefonu na którym zainstalowana jest aplikacja bankowa. Każda transakcja jest potwierdzana na telefonie. Możliwość wykonania płatności BLIKIEM z wykorzystaniem kodów BLIK, bez podawania PIN, jest ograniczona do 3 transakcji na kwotę maksymalną 50 zł. Wykonanie płatności czekiem BLIK wymaga znajomości tzw. hasła do czeków.

Łączna dzienna kwota transakcji BLIK nie może przekroczyć ustalonego dziennego limitu, który domyślnie wynosi 2000 zł. Limit może być zmieniony przez użytkownika w systemie bankowości internetowej. Jeśli zgubisz telefon wystarczy usunąć zgubiony telefon z listy urządzeń zaufanych lub zablokować bankowość internetową na infolinii banku.

Czy poszczególne funkcje systemu BLIK są identyczne w każdym banku?

Każdy bank udostępnia podstawowe funkcje systemu, takie jak generowanie kodu służącego do przeprowadzania transakcji w terminalach płatniczych, bankomatach czy internecie. Generowanie czeków, przelewy na telefon BLIK, geolokalizacja nie są obowiązkowe. Limity transakcji BLIK ustalane są przez banki indywidualnie.

 

Czy z BLIK mogą korzystać osoby poniżej 18 roku życia?

Tak. Osoby pomiędzy 13-18 rokiem życie nie mogą jedynie generować czeków BLIK. Nie mogą też samodzielnie zmieniać limitów transakcyjnych. Limity dla osób małoletnich mogą być zmieniane przez pełnomocnika ustawowego telefonicznie na infolinii.

 

Czy mogę korzystać z BLIK podczas pobytu za granicą?

Nie. Płatności BLIK mogą być wykorzystywane tylko na terenie Polski.

 

Czy mogę korzystać równolegle z wielu aplikacji mobilnych BLIK przypisanych do tego samego telefonu? Na którą z nich przyjdzie przelew?

Tak, możesz korzystać z aplikacji różnych banków, które oferują płatności BLIK. Jeśli inny użytkownik wyśle przelew na Twój numer telefonu, przyjdzie on do tego banku, w którym zdefiniujesz swój numer telefonu do odbierania przelewów BLIK. Zdefiniowanie numeru telefonu w innym banku spowoduje, że od tego momentu przelewy na telefon będą zasilały rachunek w tym banku. Powiązanie, które było wcześniej jest unieważniane .

 

Co się stanie, jeśli wyślę przelew na nr telefonu osoby, która jeszcze nie korzysta z BLIK?

Otrzymasz informację od banku, że natychmiastowa realizacja przelewu nie jest możliwa. Możesz zdecydować czy mimo tej informacji nadal chcesz wysłać przelew. Jeśli chcesz zrezygnować wystarczy wybrać opcję „Anuluj”. Jeśli mimo tej informacji wyślesz przelew, bank powiadomi odbiorcę o oczekującym na odebranie przelewie. Odbiorca musi wskazać numer rachunku, na który przelew ma być wykonany. Jeśli nie zrobi tego w określonym czasie, środki wrócą na Twoje konto.

 

Jak mogę złożyć reklamację, jeśli nie będę zadowolony z usługi?

Zwróć się bezpośrednio do banku, którego aplikację wykorzystywałeś do przeprowadzenia transakcji.

 

Do jakiej kwoty mogę korzystać z BLIKA?

Limit dzienny na wszystkie rodzaje transakcji BLIK może wynosić od 500 zł do 10 000 zł (dotyczy zarówno transakcji bezgotówkowych jak i wypłat z bankomatów oraz realizację czeków). Domyślny limit dzienny dla transakcji BLIK wynosi 2 000 zł. Jego wysokość można zmienić bezpłatnie w systemie bankowości internetowej lub telefonicznie na infolinii.