Kobiety robią swoje w biznesie

Jakie życzenia składamy paniom z okazji Dnia Kobiet? Zdrowia, spokoju, radości… Oczywiście, że tak. Ale my wszystkim kobietom życzymy przede wszystkim, aby zawsze robiły swoje. Także w biznesie. Poznajcie kobiety, którym to się udało!

 

Czy „przedsiębiorczość jest kobietą”?

 

Udział kobiet w biznesie w Polsce – bez względu na to, czy spojrzymy na zagadnienie przez pryzmat liczby zakładanych i prowadzonych przez kobiety działalności, czy zajmowanie przez nie wysokich stanowisk zarządczych w firmach – jest mniej więcej o połowę mniejszy niż mężczyzn. Istnienie nierówności (bez wnikania w ich społeczne lub kulturowe przyczyny) w tym obszarze jest więc niepodważalne. Jeśli jednak przyjrzymy się tym statystykom nieco dokładniej, zobaczymy, że po pierwsze przedsiębiorczość Polek z roku na rok rośnie, a po drugie, że pod wieloma względami Polska znajduje się tu w ścisłej europejskiej czołówce.

 

Z opublikowanego w 2020 roku raportu Mastercard Index of Women Entrepreneurs wynika, że kobiety kierują 28% firm w kraju[1]. Oznacza to, że Polska zajmuje pod tym względem 15. miejsce na świecie i 5. w Europie (po Rosji, Portugalii, Hiszpanii i Węgrzech). Podobne proporcje ukazuje, bazująca na danych z CEIDG i KRS, analiza serwisu Transparent Data[2]. Przykładowo: jednoosobowe działalności gospodarcze prowadzi w Polsce 0,79 mln kobiet i 1,56 mln mężczyzn. Kluczowym aspektem rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs jest ocenianie poszczególnych krajów (łącznie 58, odpowiadających za 80% aktywności zawodowej kobiet na świecie) pod kątem warunków do prowadzenia biznesu przez kobiety[3]. W najnowszej edycji, co szeroko komentowały światowe media, Polska uplasowała się tu na znakomitym 5. miejscu, odnotowując awans aż o 11 pozycji w porównaniu z rokiem poprzednim.

 

Równie optymistyczne wnioski płyną z badania Women in Business 2020[4] opublikowanego przez organizację Grant Thornton. Z analizy wynika, że 38% osób zasiadających w Polsce na kierowniczych stanowiskach (prezes, zarząd, szef pionu) to kobiety[5]. Jest to trzeci wynik na świecie spośród 38 objętych badaniem krajów! Women in Business 2020 wskazuje również na poprawę w aspekcie obejmowania przez kobiety najwyższych możliwych stanowisk w firmach, taki jak prezes zarządu czy dyrektor zarządzający. Odsetek kobiet na szczycie firmowej hierarchii wzrósł ostatnio z 16 do 19%. Co równie istotne, z 10 do 9% zmalał odsetek firm, które na najwyższych stanowiskach nie zatrudniają ani jednej kobiety.

 

15 kobiet, które podbiły polską i zagraniczną start-upową scenę!

 

Polki coraz częściej zarządzają firmami i pełnią kierownicze stanowiska, ale mają też pomysły, dzięki którym podbijają polską i zagraniczną scenę start-upową. Pomagają pokonywać codzienne wyzwania i rozwiązują istotne problemy ekologicze i społeczne. Tworzą technologiczne innowacje, z których korzystają największe korporacje na świecie. Polki udowadniają, że w biznesie nie ma dla nich rzeczy niemożliwych [6].

 

  • Olga Malinkiewicz – Saule Technologies. W marcu 2020 roku Amerykańskie Towarzystwo Chemiczne uznało Olgę Malinkiewicz za jedną z najważniejszych kobiet w świecie nowoczesnych technologii. A to tylko jeden z wielu laurów, które spłynęły na młodą polską fizyczkę. Olga Malinkiewicz (licencjat na UW, tytuł magistra na Politechnice Katalońskiej w Barcelonie) w 2013 roku wynalazła tanie w produkcji, drukowane, ultracienkie i elastyczne ogniwa słoneczne na bazie perowskitów. Prace nad zamienieniem wynalazku w gotowy produkt – w ramach założonego wspólnie z Piotrem Krychem i Arturem Kupczunasem Saule Technologies – zaczęły się już w 2014. W 2020 świat mógł już ujrzeć gotową linię produkcyjną. A zaprezentowane niedawno wyposażone w ogniwa słoneczne żaluzje pozwalają przypuszczać, że już wkrótce Olga Malinkiewicz i jej Saule Technologies dokonają prawdziwego przełomu na globalnym rynku instalacji fotowoltaicznych.

 

  • Martyna Sztaba – Syntoil. Jak mówi sama współzałożycielka tej wrocławskiej firmy, pomysł na markę Syntoil powstał na wysypisku śmieci. Rocznie na świecie zużywa się ponad 100 milionów opon. Tylko 30% takich odpadów wykorzystywane jest ponownie, np. do budowy dróg, a aż 70% trafia do spalarni w cementowniach. Opracowana przez Syntoil technologia umożliwia niemal 100% recykling starych opon i dalsze ich wykorzystywanie do produkcji wyrobów gumowych, materiałów budowlanych czy nowych opon. W 2019 roku Syntoil reprezentował Polskę jako najlepszy prośrodowiskowy start-up w finale prestiżowego konkursu Chivas Venture w Amsterdamie.

 

  • Agata Frankiewicz – Deko Eko. Deko Eko to innowacyjny ekologiczny start-up, dzięki któremu krzyżują się drogi dbających o środowisko korporacji, artystów i poszukujących nietuzinkowych rzeczy klientów. Dzięki Deko Eko możemy kupić tak niezwykłe przedmioty jak: talerze ze starych butelek, kolczyki z części od zegarków, medaliony z komputerowych podzespołów czy torebki z zawleczek od puszek. W 2018 firma Agaty Frankiewicz uplasowała się na 11. miejscu w przygotowanym przez amerykański Forbes globalnym rankingu 60 najbardziej obiecujących start-upów założonych przez kobiety.

 

  • Marta Krupińska – Azimo. Jeszcze wyższe, bo 6. miejsce, w tym samym rankingu zajął polsko-brytyjski start-up Azimo, współtworzony przez Martę Krupińską. Aplikacja Azimo powstała z myślą o emigrantach, którzy potrzebują taniego sposobu na przesyłanie pieniędzy za granicę.

 

  • Róża Rutkowska – MakeGrowLab. Róża Rutkowska jest pomysłodawczynią innowacyjnego materiału do produkcji opakowań, np. kosmetyków, SCOBY. SCOBY, czyli Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeas, to materiał z biomasy, który jest w 100% wolny od plastiku, 40 razy bardziej wytrzymały do papieru, nie przepuszcza powietrza i nie rozpuszcza się w wodzie, ale po wykorzystaniu można nim wzbogacić przydomowy kompostownik.

 

  • Magdalena Olearczyk-Porębska – Trashki. Trashki z Krakowa już od ponad 10 lat zajmują się przetwarzaniem pochodzących z odzysku materiałów reklamowych w unikalne torby, futerały na laptopy i tablety, akcesoria i dodatki. Więcej o tym niezwykłym projekcie dowiecie się z wywiadu, którego Magdalena Olearczyk-Porębska udzieliła nam w 2019 roku.

 

  • Edyta Kocyk – Sidly. Założona przez 26-letnią Polkę marka należy do europejskich liderów w dziedzinie teleopieki. Bazując na własnych życiowych doświadczeniach, Edyta Kocyk zaprojektowała specjalną opaskę na rękę dla seniorów lub osób chorych. Multisensoryczna opaska telemedyczna Sidly Care ułatwia bliskim lub opiekunom medycznym zdalną opiekę nad użytkownikiem i umożliwia błyskawiczną reakcję w nieprzewidzianych, niebezpiecznych sytuacjach. Opaski wyposażone są m.in. w lokalizator GPS, czujnik tętna i temperatury, przycisk SOS oznaczony alfabetem Braille’a, detektor upadku czy funkcję przypominania o zażyciu leków. Już w chwili debiutu, czyli w 2015 roku, Sidly otrzymało nagrodę na targach WIHE (Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii) za najbardziej innowacyjny produkt.

 

  • Anna Skórzyńska – Szumisie. Misie Szumisie to zabawki, które generują uspokajający i ułatwiający niemowlętom zasypianie szum. Szumisie to następny dowód na to, że najlepsze pomysły na biznes podsuwa samo życie. Idea szumiących zabawek zaświtała w głowie założycielki firmy podczas kolejnej nieprzespanej – bo spędzonej przy łóżku synka z suszarką w dłoni – nocy. Rozwiązanie skutecznie usypiające maluchy, ale niewygodne i stresujące, Anna Skórzyńska postanowiła przemienić w coś miłego, bezpiecznego i przy okazji dochodowego. Obecnie Szumisie pomagają usypiać już ponad 800 000 dzieci na całym świecie. Marka otrzymała wiele nagród i wyróżnień (w 2016 roku została nawet wybrana przez Google ambasadorką programu dla przedsiębiorców z Europy), a jej portfolio produktowe stale się poszerza – niedawno również o szumiące breloczki dla dorosłych. Więcej o początkach Szumisiów pisaliśmy tutaj>

 

  • Agnieszka Górska – UlalaChef. UlalaChef to platforma umożliwiająca wynajęcie profesjonalnego kucharza na uroczystość we własnym domu: od komunii, po spotkanie z przyjaciółmi. Pomysłodawczyni projektu wprost podkreśla, że inspiracją dla tego przedsięwzięcia były kobiety takie jak ona: lubiące przyjęcia, ale nieprzepadające za dzieleniem tego czasu między gości i obowiązki w kuchni. Agnieszka Górska może być natchnieniem dla wszystkich kobiet, które pracując „na etacie”, marzą o realizacji swoich pasji i własnej działalności. Nim wystartowała z UlalaChef, Agnieszka Górska spędziła blisko 20 lat na stanowiskach menadżerskich w dużych korporacjach z różnych branż.

 

  • Monika Żochowska i Ewa Dudzić – Glov. Czy dwie absolwentki marketingu i zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim mogą stworzyć coś, co zrewolucjonizuje rynek produktów do demakijażu? Coś, na co wcześniej nie wpadł żaden z gigantów branży kosmetycznej? Brzmi niewiarygodnie, ale taka właśnie jest historia Moniki Żochowskiej i Ewy Dudzić oraz ich innowacyjnej rękawicy do demakijażu Glov. Wykonana z mikrowłókien niemal stukrotnie cieńszych od ludzkiego włosa rękawica nie tylko zamienia uciążliwą rutynę w przyjemność, ale jest także rozwiązaniem bardzo ekologicznym, bo nadaje się do wielokrotnego użytku i działa z samą wodą, bez chemii. Rękawice Glov i przedsiębiorczość kreatorek start-upu doceniono podczas wielu prestiżowych konkursów: Glamour Games, EY Entrepreneur Of The Year czy Deloitte Technology Fast 500.

 

  • Joanna Cichocka – Wandlee. Joanna Cichocka, absolwentka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wraz z Igorem Sawczukiem (absolwentem Politechniki Warszawskiej) stworzyli narzędzie, które potrafi zautomatyzować komunikację przez Facebooka w aplikacji Messenger. Z chatbota Wandlee korzystają banki, telekomy, sieci handlowe i usługowe, sklepy i platformy internetowe. Dzięki sztucznej inteligencji Wandlee zamawia dla klientów produkty lub usługi, umawia spotkania, przyjmuje reklamacje, odpowiada na komentarze i pytania czy wysyła przypomnienia.

 

  • Monika Świędrych – Prawos. Prawniczy start-up zamiast aplikacji adwokackiej? Taką decyzję w 2015 roku podjęła Monika Świędrych, absolwentka prawa na Uniwersytecie Jagielońskim. Zamiast podążać utartą ścieżką kariery, Monika Świędrych uruchomiła nowoczesną platformę do poszukiwania pomocy prawnej online. Już niedługo po debiucie z portalu korzystało ponad 2 tysiące kancelarii i dziesiątki tysięcy użytkowników.

 

  • Bogumiła Matuszewska-Wojtyła – DrOmnibus. DrOmnibus to multimedialna platforma wspierająca terapię dzieci z autyzmem w oparciu o tzw. Stosowaną Analizę Zachowania. Aplikacja oferuje dostęp do tysięcy zadań terapeutycznych w formie atrakcyjnych gier i zabaw, system monitorowania postępów i organizowania terapii. Z platformy mogą korzystać zarówno terapeuci w ośrodkach terapeutycznych, jak i rodzice w domach. DrOmnibus jest pierwszym oprogramowaniem na świecie z tej szczególnej kategorii, które weszło do ekosystemu Google.

 

  • Katarzyna Abramowicz. Żadna lista „polskich start-uperek” nie będzie kompletna, jeśli nie pojawi się na niej Katarzyna Abramowicz. Pierwsze kroki w biznesie internetowym Katarzyna Abramowicz stawiała już w 1998 roku. Wspólnie z ojcem, Zbigniewiem Abramowiczem (który nota bene jest cenionym przykładem przedsiębiorcy-seniora) w ciągu ostatnich kilkunastu lat zbudowała aż sześć znaczących start-upów. W tym tak popularne projekty jak Bilety24 czy Przelewy24. Do jej najnowszych dokonań należą – nagrodzone na StartUp Europe Awards 2017 – Specprawnik i Specfile.

 

Jeszcze kilka dekad temu przedsiębiorcza mapa Polski wyglądała zupełnie inaczej. Dziś kobiety są na niej bardzo dobrze widoczne i odnoszą sukcesy. Dbanie o swoją firmę wymaga dużych zdolności organizacyjnych oraz mocnego charakteru - i tego z pewnością Polkom nie można odmówić. 

 

Źródła:

 

[1] https://www.mastercard.com/news/research-reports/2020/mastercard-index-of-women-entrepreneurs/

[2] https://medium.com/blog-transparent-data/kobiety-i-biznes-w-polsce-dane-i-wykresy-2020-8b6c2c92c826

[3] Analitycy biorą tu pod uwagę wiele różnych czynników, m.in. udział kobiet w rynku pracy, w tym ich odsetek na stanowiskach menedżerskich i specjalistycznych, dostęp kobiet do zasobów wiedzy i środków finansowych, wsparcie instytucjonalne czy kulturowy odbiór kobiet-przedsiębiorców.

[4] https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2020/03/Kobiety-w-biznesie-2020-RAPORT-Grant-Thornto-08-03-2020.pdf

[5]Dane od Transparent Data wskazują, że kobiety stanowią 34,6% wszystkich prezesów w Polsce.

[6] W przygotowaniu zestawienia pomocne były publikacje: https://mamstartup.pl/kobiety-w-biznesie-9-polek-ktore-robia-startupy, https://startup.pfr.pl/pl/aktualnosci/polskie-kobiece-start-upy-ktore-warto-znac/; https://businessinsider.com.pl/technologie/polskie-startupy-zalozone-przez-kobiety-na-liscie-forbesa/jc616yf. Opisując poszczególne inicjatywy biznesowe, korzystaliśmy także z informacji zamieszczonych na stronach firmowych poszczególnych marek.