Jak działa profil zaufany i jak go założyć? Zobacz nasz krótki przewodnik!

Profil zaufany to rozwiązanie, z którego możemy korzystać już od dawna. Ale chociaż stanie w kolejach „do okienka" nigdy nie należało do przyjemnych doświadczeń, elektorniczny kontakt z podmiotami publicznymi i składnie różnych wniosków online nie od razu wzbudziły powszechny entuzjazm. Wygodę załatwiania spraw urzędowych przez Internet docenia jednak coraz więcej Polaków. Tylko w dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku w Polsce przybyło ponad 360 tys nowych właścicieli PZ. A doświadczenia domowej izolacji na pewno zachęciły kolejne osoby.

 

Jak działa profil zaufany i jak go złożyć? Zobacz nasz krótki przewodnik!

 

1. Co to jest profil zaufany?

Zacznijmy od rzeczy prozaicznej i niemal każdemu znanej:

 

Żeby załatwić jakąś sprawę w urzędzie osobiście lub drogą pocztową, musisz złożyć odpowiedni wniosek: podanie, odwołanie, skargę itp. We wniosku podajesz swoje dane osobowe, zwykle też dane z dowodu osobistego (PESEL czy numer dowodu) i obowiązkowo własnoręcznie ten wniosek podpisujesz. W ten sposób potwierdzasz po prostu, że „Ty to Ty”.

 

Załatwiaj sprawy urzędowe przez internet. Załóż profil zaufany za pośrednictwem Mojego ING

 

W dobie powszechnej cyfryzacji wiele spraw urzędowych można załatwić także online. W takiej sytuacji nie ma jednak możliwości własnoręcznego podpisania jakiegoś dokumentu. Jak zatem potwierdzić, że „Ty to TY”? Jednym z możliwych rozwiązań jest właśnie profil zaufany.

Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w Internecie. Profil zaufany pozwala załatwić wiele różnych sprawa urzędowych w placówkach administracji publicznej w Twojej okolicy i w całej Polsce - online, bez wychodzenia z domu.

 

Dzięki profilowi zaufanemu:

  • Możesz wysyłać drogą elektroniczną dokumenty i wnioski.
  • Otrzymujesz zdalny dostęp do przeznaczonych Tylko dla Ciebie informacji i danych, różnych zaświadczeń i odpisów dokumentów.

Profil zaufany daje dostęp do urzędów online przez 24 godziny na dobę, nie tylko od 8.00 do 16.00. Oszczędzacz dzięki niemu i czas, i pieniądze - nie musisz dojeżdżać do urzędów i stać w kolejkach, ani drukować i wysyłać dokumentów.

2. Gdzie mogę skorzystać z profilu zaufanego i co załatwię przy jego pomocy?

Z profilu zaufanego możesz korzystać na wielu portalach urzędowych. Są to m.in.:

  • ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Tutaj złożysz np. wniosek o dowód osobisty, odpis aktów stanu cywilnego czy zgłosisz urodzenie dziecka.
  • PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie możesz sprawdzić swoje zwolnienie lekarskie, stan konta ubezpieczeniowego w ZUS czy umówić się na wizytę w oddziale.
  • IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta, na którym znajdziesz swoje wizyty lekarskie i recepty.
  • CEiDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. W serwisie możesz np. założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą.
  • Portal Podatkowy, gdzie znajdziesz informacje o podatkach i rozliczysz online PIT, CIT, VAT, Akcyzę, Cło i inne podatki.

Pełny katalog spraw, które możesz załatwić bez wychodzenia z domu dzięki profilowi zaufanemu, jest naprawdę bardzo długi. Listę możesz zobaczyć tutaj: gov.pl

3. Jak założyć profil zaufany?

 

Do 2016 roku założenie profilu zaufanego wymagało osobistego potwierdzenia tożsamości w jednym z wybranych punktów potwierdzających. Ta niedogodność przełożyła się na stosunkowo niewielkie zainteresowanie programem - do 2016 roku profil zaufany posiadało tylko 400 000 Polaków. Od października 2016 roku profil zaufany można założyć również przez bankowość elektroniczną - całkowicie zdalnie. Efekt? W 2020 roku profili zaufanych jest już ponad 5 milionów!

 

Profil zaufany można uzyskać:

  • Zakładając konto na portalu Profil Zaufany i składając tam wniosek o potwierdzenie profilu. W ciągu 14 dni od złożenia wniosku trzeba zgłosić się osobiście z dokumentem tożsamości w tzw. Punkcie Potwierdzającym, np. ZUS-ie lub urzędzie skarbowym
  • Szybciej, wygodniej i bez wychodzenia z domu - za pośrednictwem bankowości internetowej Moje ING. Profilu zaufanego przez bankowość nie założą klienci, którzy otwarli bankowość zdalnie np. za pomocą wideo weryfikacji, czy przelewu - będą musieli najpierw pojawić się w oddziale i okazać dowód tożsamości.

 

4. Jak stworzyć profil zaufany w Moim ING?

Jeśli masz konto w ING Banku Śląskim, zaloguj się do Mojego ING i w zakładce Oferta ING wybierz Profil Zaufany.

 

Proces możesz zainicjować także przez platformę ePUAP i wybranie opcji: Chcę logować się przy użyciu zewnętrznego dostawcy tożsamości.

 

W obu przypadkach wyświetlą się dane osobowe, które trzeba będzie zatwierdzić - jeśli są poprawne. W tym miejscu, jeśli zajdzie potrzeba, będzie możliwość zmiany e-mail lub numeru telefonu, na które otrzymasz potwierdzenia z systemu.

 

Następnie, niezbędne będzie przekazanie zgody na udostępnienie danych osobowych. Po wyrażeniu zgody otrzymasz, na podany wcześniej numer telefonu, kod autoryzacyjny. Należy wpisać go w odpowiednim polu i zatwierdzić. Jeśli przekazywanie danych do urzędu powiodło się - zobaczysz stosowny komunikat. Otrzymasz też powiadomienie na swój adres e-mail. Od tej pory możesz załatwiać sprawy urzędowe za pomocą swojego Profilu Zaufanego!

 

Jeśli nie masz konta w ING Banku Śląskim, możesz je założyć, klikając tutaj.

 

5. Jako korzystać z profilu zaufanego?

To bardzo proste!

 

Żeby zalogować się do wybranego urzędu:

  • Na stronie placówki wybierz: Zaloguj się przy pomocy banku lub innego dostawcy i kliknij w logo ING Banku Śląskiego.
  • Przeniesiesz się na stronę logowania do Mojego ING. Zaloguj się tak samo, jak robisz to przy każdej innej okazji.
  •  Strona automatycznie przeniesie Cię z powrotem na portal urzędu.

Żeby podpisać dokument lub złożyć wniosek na stronie urzędu:

  • Wypełnij interesujący Cię wniosek i kliknij „Podpisz Wniosek”. P
  • Przeniesiesz się na stronę logowania do Mojego ING. Zaloguj się, wpisz kod autoryzacyjny, który dostałeś SMS-em i potwierdź go.
  • To wszystko. Dokument podpisany!

 

6. Czym profil zaufany różni się od podpisu elektronicznego?

Zarówno profil zaufany, jak i podpis elektroniczny to metody zdalnego potwierdzania tożsamości. W wielu przypadkach profil zaufany działa tak samo jak podpis elektroniczny i skutecznie zastępuje podpis własnoręczny. Główna różnica jest taka, że profil zaufany jest niekomercyjny (darmowy) i służy wyłącznie do kontaktu z podmiotami publicznymi (urzędami). Podpis elektroniczy, ale oprócz tych samych zastosowań, co profil zaufany, pozwala także na podpisywanie dokumentów prywatnych i biznesowych.

7. Jak długo jest ważny profil zaufany?

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Możesz przedłużyć jego ważność na stronie epuap.gov.pl lub w bankowości, jeśli zakładałeś profil za pośrednictwem bankowości internetowej.

Uwaga! Jeśli założyłeś profil z poziomu bankowości internetowej, a przedłużyłeś jego ważność na stronie epuap.gov.pl, stracisz dostęp do profilu z poziomu bankowości.

 

8. Czy mogę założyć profil zaufany w ING Banku Śląskim, jeśli posiadam go już w innym banku?

Tak! Wystarczy przejść przez proces tworzenia profilu za pośrednictwem Mojego ING. Zostanie on zaktualizowany, a jego ważność będzie przedłużona o 3 lata.

Komentarze